משרד התחבורה מקדם את המנכ"ל בסרטונים שצולמו באולפן מיוחד
משרד התחבורה מקדם את המנכ"ל בסרטונים שצולמו באולפן מיוחד
"מה היית רוצה לחדש ולנקות לקראת הפסח?", נשאל מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן בסרטונים שפורסמו בחשבונות הרשתות החברתיות הרשמיים של המשרד. באולפן הושקעו כבר 43 אלף שקל. לבן זקן עבר פוליטי, ממפיקי הליכודיאדה
החשבונות הרשמיים של משרד התחבורה ברשתות כמו טיקטוק, אינסטגרם ופייסבוק מקדמים את מנכ"ל המשרד משה בן זקן באופן שעלול להיות מנוגד להנחיות הייעוץ המשפטי לממשלה. כמו כן, לכלכליסט נודע כי המשרד הקים אולפן בהשקעה של עשרות אלפי שקלים מכספי ציבור, ושעובדי המשרד, שהם עובדי מדינה ממש, עסוקים בהפקה של סרטונים ופוסטים המציגים את המנכ"ל ברשתות החברתיות. בעקבות הפרסום הבוקר בכלכליסט, החל משרד התחבורה להסיר את הסרטונים המדוברים מהרשתות החברתיות.
לבן זקן יש רקע פוליטי: הוא איש ליכוד שעסק בעבר בהפקת אירועים והיה ממקימי ומארגני אירוע הליכודיאדה והלאומיאדה באילת. קידום עצמי אינו זר לבן זקן, שבאחת מהליכודיאדות שאירגן התנוססו פניו על שלטי ענק - יחד עם פניו של ח"כ משה פסל, אז יו"ר צעירי הליכוד שאירגן את האירוע עם בן זקן - עליהם היה כתוב במפורש שהוא מהמארגנים של "לאומיאדה 2020", לצד שלטים של "העם דורש צדק משפטי" ו"לא ביבי לא חוקרים".
אחד הסרטונים פורסם לכבוד יום ירושלים, ובו בן זקן מסתובב בשוק מחנה יהודה, מדבר עם מוכרים ומחלק חיבוקים לעוברים ולשבים - "אחד השווקים הנדירים שיש כאן במדינה", הוא מכריז. בסרטון בן זקן מתייחס לקווי הרכבת הקלה שנבנים בירושלים ומסיים באזכור של החטופים בעזה ומשפחותיהם.
סרטון אחר נפתח בכיתוב "באנו לבדוק מה מנכ"ל המשרד מכניס לסלסלת השבועות", ובו המנכ"ל מצולם על רקע מסך ירוק ומכריז כי הוא מכניס לסלסלת החג כרטיס רב קו ואת רפורמת התעריפים "צדק תחבורתי". בסרטון הוא מכריז כי "השנה הובלנו לירידת מחירים משמעותית עבור ציבור רחב כמו צעירים, חיילים משוחררים, ומסיימי שירות לאומי".
בהמשך הסרטון הוא מציג את הרפורמה של רישוי כלי רכב דו־גלגלי ואת ההטבה לכרטיס טיסה חינם לאילת שמוענקת למשפחות של מפונים וחטופים. בן זקן מסיים גם הפעם את הסרטון בהתייחסות לחטופים ולמבצע בו הושבו ארבעה חטופים, ובמהלכו נפל לוחם הימ"מ ארנון זמורה.
בסרטון לרגל הפסח נשאל המנכ"ל שוב על רקע מסך ירוק: "מהי חירות בתחבורה?" ו"מה היית רוצה לחדש ולנקות לקראת חג הפסח?". תשובותיו השונות של המנכ"ל מתייחסות ל"הישגים" של המשרד כמו "חיבור מדינת ישראל, קריית שמונה עד אילת". גם הסרטון הזה מסתיים בהתייחסות בן זקן לחטופים ובברכה לחיילי צה"ל.
בפוסטים אחרים ניתן לראות את בן זקן נואם באירועים שונים וחותם על הסכמים, מדליק נרות חנוכה ומצולם בישיבות עבודה בעודו יושב במרכז השולחן, כאשר הדומיננטיות שלו גדולה יותר אף מזו של שרת התחבורה מירי רגב שידועה בחיבתה לתקשורת ופוטו־אופים.
לכלכליסט נודע כי בחודשים האחרונים הוקם אולפן צילומים בבניין משרד התחבורה שבירושלים, כאשר בו ככל הנראה מצולמים הסרטונים על רקע המסך הירוק. בדו"חות ההתקשרויות של משרד התחבורה לרבעון הראשון של 2024 והרבעון הרביעי של 2023 מופיעות התקשרויות בסך של כ־43 אלף שקל על ציוד לאולפן, כאשר אחת ההתקשרויות נעשתה ב־11 באוקטובר, ארבעה ימים בלבד אחרי טבח השבעה באוקטובר.
הנחיות הייעוץ המשפטי לממשלה קובעות חוקים ברורים להשתתפות נבחרי ציבור ועובדי מדינה בפרסום ממשלתי תוך דגש על "פרסום בגוון אישי". חלק מההנחיות הללו נוצרו בעקבות מירי רגב עצמה: בעקבות עתירה שהוגשה נגד תשדירי משרד התרבות בהן כיכבה שרת התרבות דאז רגב, קבע מי שכיהן אז כשופט עליון ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת חנן מלצר כי "הצגתו של נבחר ציבור בתקשורת מהווה יתרון לטובתו ללא קשר לתוכן הדברים, וכאשר מדובר בהקשר חיובי, הרי מופק רווח פוליטי ישיר מהשתתפות זו. בפני הבוחר הסביר מוצג מצג כאילו נבחר הציבור עצמו הוא האחראי בלעדית לאירוע והוא, ולא הרשות הציבורית, יזם את האירוע".
בהנחיות הייעוץ המשפטי נקבע כי פרסום ממשלתי יהיה "אמין, מדויק ומעודכן, קצר, צנוע וענייני" וכי "הדגש בפרסום הוא על פעילות המשרד כגוף או על תפקידים מסוימים של המשרד, ותוצאותיו אינן פרסומת אישית או קידום מטרות אישיות או פוליטיות". בכל הקשור לתנאי סף בסיסיים לפרסום בגוון אישי, נכתב כי התנאי הבסיסי לאישור פרסום בגוון אישי הוא כי קיים קשר ענייני בין נבחר הציבור או עובד המדינה לבין הפרסום הממשלתי וכי קיים ערך מוסף המצדיק את השתתפותו".
בשבוע שעבר הורה משרד המשפטים להסיר רצף ציוצים מחשבון ה־X (טוויטר לשעבר) של ראש הממשלה, בהם היו שיחות של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו עם הורי חטופים, והציוצים הללו נמחקו. לפני חודשיים הורה משרד המשפטים לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן לחדול משימוש פוליטי בדוברות המשרד באופן שמקדם אותה אישית.
ממשרד התחבורה נמסר: "עלות האולפן כ־30 אלף שקל והוא משמש להסברה לציבור. הוא הופעל עם פרוץ המלחמה במטרה לספק מידע חיוני ועדכני לציבור. עריכת וידאו ופוסטים מבוצעים על ידי צוות פנימי של המשרד ואינם כרוכים בעלויות חיצוניות נוספות".