דעה כדי לשמור על הייטק חזק, צריך להציל את לימודי המתמטיקה
דעה
כדי לשמור על הייטק חזק, צריך להציל את לימודי המתמטיקה
הפרסומים בימים האחרונים לפיהם התוכנית ללימודי 5 יחידות מתמטיקה עומדת בפני סגירה צריכים להדאיג כל אזרח במדינת ישראל. העתיד של כולנו נשען על טיפוח ידע, כישורים ומיומנויות של הילדים שלנו
הפרסומים בימים האחרונים על כך שהתוכנית ללימודי 5 יחידות מתמטיקה עומדת בפני סגירה, תקציבה קוצץ ב-70% והיא אינה מוגדרת עוד כתוכנית לאומית צריכים להדאיג כל אזרח ואזרחית במדינת ישראל.
ישראל עומדת על פרשת דרכים, והדרך שנבחר כעת תכריע את עתידנו. השעון מתקתק, וכמדינה שאינה משופעת במשאבי טבע, ההון המרכזי שלה הוא ההון האנושי. העתיד של כולנו נשען על טיפוח ידע, כישורים ומיומנויות של הדור הצעיר - הילדים שלנו, כך שיוכלו להשתלב בהצלחה בתעשיית ההייטק או בכל מקצוע שיירצו.
רבות דובר ונכתב על ההייטק כמנוע לצמיחת הכלכלית והחברתית שלנו. כך למשל, על פי נתוני רשות החדשנות, 48% מהיצוא מישראל ו-18% מהתוצר מקורם בהייטק. כדי לשמור על הייטק חזק, עלינו להמשיך ולדאוג לכך שיהיו מספיק תלמידים שלומדים מתמטיקה ברמה גבוהה ויכולים להגיע לפקולטות להנדסה ולמדעים.
כבר כיום ישראל נמצאת הרבה מתחת לממוצע במבחני PISA מבין המדינות המפותחות ב-OECD בכל שלושת התחומים הנבדקים: מתמטיקה, מדעים ושפה, וכך גם הפערים בין תלמידים מצטיינים לחלשים הם מהגבוהים ב-OECD. ההצלחה בשוק העבודה כיום נעוצה בראש ובראשונה בידע, ביכולת ללמוד ולחשוף מידע וביכולת לפתור בעיות מורכבות. בהקשר הטכנולוגי־מדעי, הכל מתחיל במתמטיקה והיא הבסיס והמפתח להכל. תלמיד שלומד במסלול של 5 יחידות לימוד במתמטיקה רוכש כלים שיתרמו לו רבות בעתיד: חשיבה יצירתית, התמודדות עם אתגרים ופתרון בעיות. זאת לצד כישורים חשובים לא פחות כמו התמדה, התמודדות עם קשיים, נחישות ושאיפה למצוינות.
בתוכנית 5 פי 2 בהובלת משרד החינוך, שאינטל היתה אחת ממייסדותיה, ראינו כי לימודי מתמטיקה ברמה גבוהה הם גם כלי מעולה לצמצום פערים ולמוביליות חברתית. עדות לכך ניתן לראות אצל צעירים וצעירות מהפריפריה, ערבים והציבור החרדי - אלו שהתמסרו ללימודי המתמטיקה המתקדמים מצאו עצמם משתלבים היטב בתעשייה וביחידות מובחרות בצבא.
המצב הנוכחי הזה מעמיד בפנינו שאלה מטרידה - האם אנו מסתכלים קדימה ודואגים להמשך קיום התשתית עליה בנויה הכלכלה הישראלית, שטיפוח והזנת הכושר המתמטי של דור העתיד שלנו הם חלק אינטגרלי ממנו? החדשות של היום מעידות על הבנה מצערת שנראה כי המסע השאפתני שלנו לעבר מצוינות מתמטית הולך ומדשדש.
בתגובה לאתגרים שבפתח, עלינו להמשיך ולקיים את המודל של שיתוף פעולה רב מגזרי, שחולל שינוי ומהפכה אמיתיים ביצירת שיוויון הזדמנויות לכל ילד וילדה וגם בהבטחת המשכיות תעשיית הייטק משגשגת. עלינו לאמץ מודל משולש של שיתוף פעולה בין המגזר העסקי, הציבורי והפרטי. המודל הזה כבר נשא פרי בדמות תוכנית הלימודים לחמש יחידות מתמטיקה, הנתמכת באופן משמעותי על ידי אינטל וחברות הייטק ישראליות רבות נוספות.
יוזמות כאלה אינן רק פתרונות טקטיים לבעיות נקודותיות, אלא יעדים לאומיים אסטרטגיים. יעדים אלו אינם צריכים להיות תלויים רק בממשלה או בשר, אלא להתבסס כעמודי התווך של האסטרטגיה החינוכית, הכלכלית והחברתית שלנו ולהיות חסינים בפני שינויים פוליטיים.
כיום יותר מתמיד אנו מוכרחים לתעדף תוכניות לאומיות המניעות את הכלכלה והחברה שלנו קדימה. אנחנו חייבים את זה לילדים שלנו, לעתיד שלהם. והכי חשוב, אנחנו חייבים את זה לישראל ולעתידה. ביטול תוכנית המתמטיקה היא הפניית עורף לעתיד המשגשג אותו דמיינו ועודנו מדמיינים, וככלל אסור לנו להישאר אדישים לצו השעה, כי בסוף אנחנו עשויים להתעורר כשכבר יהיה מאוחר מדי.
בלה אברהמס היא סמנכ"לית ממשל, תקשורת וחברה באינטל ישראל ואירופה