סגור
מדורות ל"ג בעומר ב ירושלים 8.5.23
מדורות ל"ג בעומר בירושלים, בשבוע שעבר (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

בלעדי
חגיגות ל"ג בעומר במירון בוטלו, אך התקציב נשאר: 29 מיליון שקל יאושרו מחר

למרות המתכונת המצומצמת של ההילולה בשל המצב הביטחוני, ועדת הכספים צפויה לאשר תקציב נכבד להיערכות ולתשתיות קבע בהר מירון 

בשל המצב הביטחוני הוחלט לבטל את החגיגות בל"ג בעומר במירון ולקיימן במתכונת מצומצמת. למרות זאת, הכסף למימון החגיגות והאבטחה ממשיך לזרום.
ועדת הכספים תתבקש מחר לאשר העברת 29 מיליון שקל להיערכות למתווה ההילולה המצומצם במירון ולביצוע תשתיות קבע בהר מירון. מתוך סכום זה, 12 מיליון שקלים מיועדים לקיום ההילולה ו-17 מיליון שקלים להקמת תשתיות קבע.
הכסף יועבר מהרזרבה בתקציב משרד ראש הממשלה למשרד ירושלים ומסורת, מה שיגדיל את תקציב המשרד מכ-49 מיליון שקל לכ-78 מיליון שקל.
ימים ספורים לפני קיום החגיגות במירון נחקק בכנסת חוק מיוחד המסדיר הוראות ייעודיות לכניסה להר מירון, בהתאם למתווה הביטחוני. החוק, שהוגש על ידי השר לירושלים מאיר פרוש (יהדות התורה), קובע הסדרים לעריכת אירועים לציון הילולת רבי שמעון בר יוחאי במתכונת מצומצמת.
החוק קובע כי יתקיים אירוע הדלקה מרכזי במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי ושני אירועי הדלקה נוספים במתחם בני עקיבא. בכל אירוע הדלקה תותר שהייה של עד 30 אנשים בעלי היתר מיוחד. החוק מבטיח ייצוג שוויוני לקהלים בעלי קשר ייחודי להילולות, ומאפשר השתתפות של עד 30 נציגי משפחות הנספים באסון מירון ותושבי מירון. כמו כן, נקבע נוהל לכניסת חמישה עיתונאים מאמצעי מדיה שונים.
לנוכח דרישת המשטרה לאבטח את המקום, ולפקח על כך שלא יעלו המונים להר בגלל המצב הביטחוני הוקצה לכך תקציב ממשלתי של 10 מיליון שקלים. במקור התקציב אמור היה לעמוד על 80 מיליון שקל. אלא שבעת אישור התקציב המעודכן בכנסת לשנת 2024 לפני כשלושה חודשים התנה האוצר העברת הסכום רק אם החגיגות יתקיימו. כעת, כאמור הסכום פחת.
החוק קובע גם קנסות למפרי ההוראות, כולל שהייה ללא היתר, ארגון הדלקות או אירועים לא מורשים, והשכרת יחידות אירוח שלא לבעלי היתרים.
יצוין כי השר פרוש וכמה מבני משפחתו עלו להר מירון בל"ג בעומר, כולל שני בניו על תקן נהגים, וכן רעייתו וביתו.