סגור
מפעל קוקה קולה בני ברק
מפעל קוקה קולה בני ברק (צילום: שאטרסטוק)

נחשף בכלכליסט
ניצחון לרשות המסים בביהמ"ש: קוקה קולה תשלם מס על תמלוגים בישראל

פסק הדין ניתן בתגובה לערעורים שהגישה החברה המרכזית למשקאות על ההחלטה לחייב אותה במס על תמלוגים שהיא משלמת של קוקה קולה העולמית, וסולל את הדרך לגבות מהחברה מס נוסף של מאות מיליוני שקלים. קוקה קולה ישראל: נערער לעליון

ניצחון משמעותי לרשות המסים במאבק נגד קוקה קולה ישראל על תשלומי מס בארץ. שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בת"א, מגן אלטוביה, דחה בחודש שעבר ערעור שהגישה החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה ישראל) על שומות מס שהוצאו לה בגין תמלוגים שהיא משלמת לחברה העולמית על השימוש הבלעדי במותגיה בארץ.
החלטה זו מאשרת את עמדת רשות המסים, לפיה התשלומים שמעבירה קוקה קולה ישראל לחברה העולמית נחשבים לתמלוגים החייבים במס. קוקה קולה ישראל הודיעה בתגובה שתערער לעליון על פסק הדין.
מחלוקת המס, שיש לה השלכות לעתיד על היקף המס שתשלם קוקה קולה בעתיד בישראל, נחשפה לראשונה ב"כלכליסט" בשנת 2017, אז הוציא מס הכנסה שומה של 150 מיליון שקל לקוקה קולה ישראל עד שנת 2010, במה שהניע את ההליך שהגיע לבית המשפט על מנת שיכריע בסוגיה.
על פי פסק הדין, לצורך שיווק ומכירת משקאות קוקה קולה בישראל, רוכשת החברה הישראלית תמציות מספק מורשה של קוקה קולה העולמית. היא מכינה במפעליה את משקאות הקולה השונים בתוספת מרכיבים שונים, מוזגת את המשקה לבקבוקים ומשנעת את המשקאות אל נקודות השיווק והמכירה. בשנות המס הרלבנטיות חייבה הרשות את קוקה קולה ישראל באי ניכוי מס במקור של חלק מהתשלומים ששילמה לחברה העולמית. זאת מאחר שמדובר לשיטת הרשות בתמלוגים בגין השימוש שעושה המערערת בסימני המסחר והמוניטין של קוקה קולה.
השופט אלטוביה דחה את כל הערעורים שהגישה קוקה קולה באמצעות משרד עורכי הדין גולדפרב זליגמן ושות', וקבע כי "העובדה שבכל השנים עד 2010 לא פעלה רשות המסים למצות את הדין עם קוקה קולה בכל הנוגע לתמלוגים אינה מצדיקה להותיר מצב זה. היה מקום על פי דין לחייב את קוקה קולה במס בגין תמלוגים שהיא גובה מהחברה המרכזית למשקאות". את פקיד השומה גוש דן ייצגו עוה"ד אריק ליס וניר וילנר מהמחלקה הפיסקלית בפרקליטות מחוז ת"א (אזרחי). אלטוביה פסק הוצאות של 120 אלף שקל לטובת המדינה לאור דחיית הערעורים.
מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים נמסר: "פסק הדין עוסק בעמדת רשות המסים בכל הקשור לחבותן במס בישראל של כלל החברות הבינלאומית המוכרות בישראל, באמצעות חברות מקומיות המייצרות את מוצריהן בישראל, תחת המותגים הבינלאומיים. בנוסף נקבע כי על החברות המקומיות מוטלת חובת ניכוי מס זה במקור. יש לציין כי מדובר בפסק דין ראשון במחלוקת הזו של רשות המיסים עם החברות הבינלאומיות שיובא להכרעתו של בית המשפט העליון".