דווקא רגב: ההחלטה שתחזק את הפריפריה והתעופה
דווקא רגב: ההחלטה שתחזק את הפריפריה והתעופה
בשבועות האחרונים עלה על סדר היום נושא הקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף בישראל. מחר אמורה להתקיים פגישה בין רה"מ לשרת התחבורה על הנושא. אם רגב תצהיר שהיא תומכת בהקמת שדה תעופה ברמת דוד - היא תחזק את הפריפריה הצפונית וגם תציל את התעופה הישראלית
בשבועות האחרונים עלה על סדר היום הממשלתי נושא חדש-ישן, הקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף בישראל. מחר אמורה להתקיים פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשרת התחבורה מירי רגב על הנושא, וזאת לאחר שבשבוע שעבר השרה רגב קיימה דיון על כך בפורום מצומצם שכולל את מנהל רשות התעופה האזרחית החדש שמואל זכאי ואת מנהל חברת נתיבי ישראל ניסים פרץ.
ממשלת ישראל הגדירה כבר ב־2011 שהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג היא צורך לאומי דחוף עקב עלייה משמעותית בהיקף הטיסות, וכפתרון למקרה חירום של השבתת נתב"ג. 12 שנים חלפו מאז, ראש הממשלה הוא עדיין בנימין נתניהו, ולמרות זאת לא קודמה הקמת שדה תעופה נוסף. מאז הבעיה רק החמירה: בתשתית התעופתית הנוכחית נתב"ג צפוי להיסתם עד שנת 2027 כשיגיע לקיבולת של כ-28 מיליון נוסעים, המשמעות היא שהיצע הטיסות יהיה מוגבל ומחירי הטיסות יזנקו.
בקווי היסוד של הממשלה הנוכחית מצוין כי "הממשלה תפעל לקדם שדה תעופה בינלאומי משלים, בהתאם למיקום שיומלץ על ידי גורמי המקצוע במשרדים הרלבנטיים". סעיף זה מותיר רק מיקום רלוונטי אחד לשדה תעופה בינלאומי בישראל – רמת דוד שבעמק יזרעאל. מיקום זה זוכה לתמיכה עקבית מצד כל גורמי המקצוע במשרדי התחבורה, האוצר, הביטחון והתיירות – וגם ועדה מקצועית שהקימה הממשלה הקודמת קבעה כי רמת דוד היא האופציה המועדפת. הטיעונים ההפוכים שקובעים כי יש להקים שדה תעופה בינלאומי בנגב מתעלמים מעובדות הקובעות כי מדובר במיקום לא רלוונטי מבחינה כלכלית, תיירותית וביטחונית וכי כבר היום יש שדה תעופה בינלאומי בנגב שהפך לפיל לבן עקב חוסר שימוש.
הסיבה המרכזית ואולי אפילו היחידה לכך שעד כה לא הוקם שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד היא קמפיין אגרסיבי ומוצלח מצד תושבי הקיבוצים והמושבים באיזור שמתנגדים להקמת שדה תעופה בסמוך לבתיהם. מדובר במאבק NIMBY (Not in my back yard) קלאסי, כי אף אחד הרי לא מעוניין שיקימו לו תשתית מרעישה שתפגע לו בפסטורליה ובמחירי הנדל"ן. דווקא יישובים אחרים בצפון, ביניהם נוף הגליל, בית שאן, עפולה, מגדל העמק ועכו תומכים באופן חד משמעי בהקמת שדה תעופה צפוני שישרת את תושביהן ויפריח את כלכלת האזור.
שרת התחבורה מירי רגב, שמתהדרת לא פעם בכך שהיא לא סופרת אף אחד ושמה את הפריפריה על ראש מעייניה – דווקא היא זו שיכולה לקדם את המהלך ששרי התחבורה הקודמים נכשלו בו. רגב יכולה להצהיר שהיא תומכת בהקמה של שדה תעופה ברמת דוד ובכך גם לחזק את הפריפריה הצפונית וגם להציל את התעופה הישראלית. מדובר במהלך מתבקש, צודק ונכון.