סגור
מלחמת עזה חייל צה"ל מכין פגזים לירי ב גבול עזה 6.11.23
חייל מכין פגזים לירי בגבול עזה (ארכיון) (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

באיחור של כחצי שנה: הוועדה לבחינת תקציב הביטחון תתכנס לראשונה ביום ראשון

בראש הוועדה יעמוד פרופ' יעקב נגל, והיא תכלול עוד 11 חברים, ביניהם אפי איתם, החשכ"לית לשעבר מיכל עבאדי והאלוף במיל' יעקב עמידרור. נתניהו הבטיח כבר בינואר כי הוועדה תסיים את עבודתה תוך חודשיים, אולם מאז חלף זמן רב וזו טרם התכנסה

באיחור של יותר מחצי שנה, ביום ראשון הקרוב צפוי להתקיים הדיון הראשון של הוועדה לבחינת תקציב הביטחון - כך על פי הודעה שנשלחה על ידי המטה לביטחון לאומי לכלל חברי הוועדה ומשתתפיה.
המטה לביטחון הלאומי, הממוקם במשרד ראש הממשלה, הוא הגוף שצפוי לרכז את דיוני הוועדה. בראשות הוועדה יעמוד תא"ל במיל' פרופ' יעקב נגל, שהיה בעבר מ"מ ראש המל"ל. יחד איתו תכלול הוועדה 12 חברים - שישה גברים ושש נשים. נציגי משרד ראש הממשלה (מל"ל) הם: תא"ל במיל' יעקב נגל, תא"ל במיל' אפי איתם, החשבת הכללית לשעבר מיכל עבאדי ואל"מ במיל' אביטל דריילינגר שעבדה בעבר במפא"ת. נציגי משרד האוצר הם: האלוף במיל' יעקב עמידרור ראש המל"ל לשעבר, קובי הבר הממונה על התקציבים לשעבר, פרופ' עדית סולברג מאוניברסיטת אריאל שעבדה 16 שנים במחלקת המחקר בבנק ישראל וליאורה טושינסקי שהיתה בכירה ברשות מקרקעי ישראל. נציגי משרד הביטחון הם: האלוף במיל' עמיקם נורקין מפקד חיל האוויר לשעבר, תא"ל במיל' מהרן פרוזנפר שכיהן כיועץ כלכלי לרמטכ"ל, אל"מ במיל' טליה לנקרי שהיתה בעבר ראש חטיבת העורף במל"ל ואל"מ במיל' אורית אללי.
מעבר לחברים הרשמיים בוועדה, שהם כולם דמויות שכיום אינם חלק משירות המדינה, משרדי הממשלה הרלוונטיים יהיו שותפים לדיונים אך לא להצבעות. כלומר, הנציגים המקצועיים של משרד האוצר (אנשי אגף התקציבים, יוגב גרדוס וסגנו עלי בינג) ומערכת הביטחון (היועכ"ל תא"ל גיל פנחס וצוותיו) יהיו שותפים לבניית הידע המקצועי ולהצגתו, וגם יהיו שותפים בדיונים.
עוד בדצמבר 2023 החל נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לקרוא להקמת הוועדה לבחינת תקציב הביטחון. ב-13 בינואר אמר רה"מ נתניהו במסיבת עיתונאים כי בכוונתו להקים ועדה כזו במהירות ושהיא תסיים את עבודתה בתום חודשיים. אלא שהקמת הוועדה נדחתה עוד ועוד בשל חילוקי דעות בין שר הביטחון יואב גלנט לשר האוצר בצלאל סמוטריץ'. חילוקי הדעות חרגו מחילוקי הדעות הרגילים בין מערכת הביטחון למשרד האוצר והגיעו לוויכוח עקרוני על תפקידה של הוועדה: סמוטריץ' התעקש כי הוועדה תשמש כוועדה ביקורתית כלפי הצבא, בעוד גלנט רצה ועדה כמעט טכנית שתעסוק רק בתקציב הביטחון. גורמי המקצוע מהצבא ומהאוצר היו באמצע, כשכולם מסכימים שהוועדה היא לא 'מיני ועדת חקירה', אך היה ביניהם ויכוח על היקף הנושאים בהם תדון הוועדה.
בסופו של דבר, הלחצים של סמוטריץ' השפיעו על הרכב הוועדה, והוועדה לבשה אופי ביטחוני עם מעט כלכלנים. מתוך ארבעת הנציגים המקוריים של נתניהו וסמוטריץ' היו שלושה אנשי צבא וכלכלן אחד. הרכב הוועדה המקורי נפסל על ידי היועמ"שית של משרד ראש הממשלה מכיוון שלא נכללו בו נשים. בשל ההשגה של היועמשי"ת, צורפו עוד שש נשים לוועדה שרובן אנונימיות למדי בהשוואה לגברים שנבחרו. המוכרת מבין הנשים זו מיכל עבאדי, ששימשה כחשבת כללית לשעבר ומכירה את תקציב הביטחון מקרוב.