סגור
יצחק ניסן על רקע מטה התעשייה האווירית ב לוד
מנכ"ל תע"א לשעבר יצחק ניסן על רקע מטה החברה בלוד (צילומים: אבי מועלם, עמית שעל)

בלעדי
חילוץ אווירי: תע"א במגעים לרכישת 50% מחברה שייסד המנכ"ל לשעבר

יצחק ניסן, מנכ"ל התעשייה האווירית לשעבר, הסתכסך עם חזי בצלאל, שותפו בחברת מטאור איירוספייס ההפסדית. מי שנחלצה לעזרתו היא החברה אותה ניהל בעבר שתרכוש את אחזקות בצלאל במטאור תמורת 28 מיליון דולר

התעשייה האווירית (תע"א) מנהלת מגעים לרכישת 50% ממניות חברת מטאור איירוספייס ההפסדית מידי איש העסקים חזי בצלאל.
ל"כלכליסט" נודע כי המגעים מול בצלאל הם לעסקה שבה תרכוש התעשייה האווירית את חלקו של בצלאל תמורת 28 מיליון דולר. מי שמחזיק ב־50% הנוספים במטאור הוא יצחק ניסן, שהקים את החברה ב־2014 ומשמש כמנכ"ל וכיו"ר שלה. ניסן הקים את מטאור עם פרישתו מתפקיד מנכ"ל התעשייה האווירית, ובצלאל נכנס לחברה בהשקעה של כ־10 מיליון דולר ממש בראשית דרכה. החברה פועלת בתחום מערכות ביטחוניות לא מאוישות.
עוד נודע ל"כלכליסט" כי לפני יותר משנה התגלע סכסוך חריף בין שני השותפים, ככל הנראה על רקע תוצאות החברה והצורך בהזרמת הון נוסף להבטחת פעילותה. למטאור איירוספייס הערת עסק חי בדו"חות, המצביעה על מצב פיננסי לא פשוט. החברה טרם הצליחה לייצר מזומנים מהותיים, היא הפסדית וזקוקה להזרמת הון מיידית. בחברה מקווים שהפיתוחים של מל"טים, טילים, כלי רכב וכלי שיט אוטונומיים, והטכנולוגיה שלה, שמוזילה עלויות ייצור משמעותית מול החברות המסורתיות – יביאו להתאוששות מהירה.
מקורב למגעים טוען שבידי החברה הערכת שווי של 175 מיליון דולר. על רקע כל אלה מנהל בצלאל, בעל השליטה לשעבר בחברת התקשורת אקספון, מגעים למכירת אחזקותיו במחיר גבוה מהשקעתו הראשונית.
מי שמגיעה לחלץ את בצלאל, ואולי בעקיפין את ניסן, היא כאמור תע"א, שניסן שימש כמנכ"לה במשך שש שנים, בין 2006 ל־2012. הוא החליף בתפקיד את משה קרת, אחרי שכיהן כסמנכ"ל ומנהל חטיבת מערכות טילים וחלל.
המנכ"ל הנוכחי של תע"א הוא בועז לוי, שמונה כממלא מקום המנכ"ל בנובמבר 2020 במינוי שהפך לקבוע בינואר אשתקד. לוי, שעובד בחברה כ־34 שנים ומתמחה בהנדסת וניהול פרויקטים בתחום הטילים, כיהן כמנהל בחברה תחת ניהולו של ניסן. בין היתר הוא שימש כראש מינהלת מערכת החץ, כראש מינהלת מערכת ההגנה האווירית ברק־8, וכסמנכ"ל תע"א ומנהל חטיבת הטילים והחלל, תפקידים שבחלקם עוקבים לאלה שמילא ניסן טרם מונה למנכ"ל. מקורבים לשניים ציינו כי הקשר ביניהם נשמר לאורך השנים, גם אחרי עזיבתו של ניסן.
בין תע"א למטאור קיים הסכם שיתוף פעולה שנחתם בספטמבר 2021, פחות משנה לאחר כניסתו של לוי לתפקיד ממלא מקום המנכ"ל. בהודעה משותפת של שתי החברות לעיתונות נמסר אז כי מטאור היא חברה בבעלות פרטית שמציעה מערכות לא מאוישות וטילים מתקדמים. שתי החברות חתמו על מזכר הבנות (MOU), שבמסגרתו ישתפו פעולה בפיתוח מערכות תקיפה מתקדמות. ההסכם כולל פיתוח הנדסי ושיווק משותפים, לרבות השקעה משותפת במו"פ.
"התעשייה האווירית שוקלת להרחיב את שיתוף הפעולה להשקעה במטאור אירוספייס כשותפה בבעלות חלקית כדי למקסם את הסינרגיה בין שתי החברות – התעשייה האווירית כחברה ביטחונית מרכזית ומובילה, ומטאור אירוספייס כחברה פרטית עם גמישות גבוהה", נכתב אז בהודעה המשותפת לשתי החברות. כלומר כבר אז בחנה תע"א כניסה כשותפה לחברה של ניסן ובצלאל.
מטאור פועלת בתחום המערכות הבלתי מאוישות — מטוסים ללא טייסים, טנקים וכלי רכב צבאיים לא מאוישים – ולצד זאת פעילה בתחום פיתוח מערכות טילים. המוצרים שלה נמצאים בשלבי פיתוח שונים, אבל היא לא מייצרת עדיין בצורה מסחרית, למעט מוצר אחד, כשמכירות של החברה ממוקדות ביעדים באסיה ובאפריקה.
החברה מעסיקה 30 עובדים ופועלת מאיירפורט סיטי. בימים אלה היא מתמודדת על מכרז ביטחוני גדול ראשון במדינה זרה. מקורבים לחברה טוענים כי זו מצויה בפני פריצת דרך משמעותית וכי העסקה עם תע"א תעניק לה תנופה בעסקיה.
מל"טים הם תחום שבתע"א לא הצליחו לפתח עדיין ברמות גלובליות, והיא נשארה מאחורי המתחרות שלה. כדי לגשר על הפער הזה ניסתה החברה ב־2019 לרכוש את אירונאוטיקס, אבל העסקה לא יצאה אל הפועל. מי שרכשה את אירונאוטיקס לבסוף היתה המתחרה רפאל, שחברה לאיש העסקים אביחי סטולרו. שנה לאחר מכן, ב־2020, רכשה תע"א 50% מחברת בלובירד, המייצרת מל"טים קטנים בתמורה ל־50 מיליון שקל.
מתע"א נמסר בתגובה: "החברה פועלת בממד העסקי, הביטחוני והאזרחי, ומקיימת שיתופי פעולה ופעילות עסקית וטכנולוגית עם חברות רבות במגוון תחומים, במטרה להמשיך במגמת הצמיחה של החברה ולהרחיב את היצע המוצרים לשותפינו בארץ וברחבי העולם. כל פעילות עסקית של החברה נבחנת בממד העסקי בלבד, ובהתאם לתוכנית האסטרטגית של החברה והתוכנית העסקית המתלווה אליה, אשר מאושרת על ידי הרגולציה הנדרשת".
מי שמכהן כיום כיו"ר תע"א הוא שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ. למרות הסיכום העקרוני על תנאי העסקה והמחיר שתשלם תע"א, היא צריכה עדיין לקבל את אישור הרגולציה כדי להשלימה, כמו גם את אישור משרדי הביטחון והאוצר.