סגור

בלגן המזוודות הוא רק הקדימון: מה מחכה לטסים

תמונות האנדרלמוסיה של אלפי המזוודות בנמל הית'רו בלונדון עלולות לחכות לישראלים שיטוסו לאירופה בקיץ; איתותי האזהרה: עלייה חדה בביקושים לטיסות ומחסור חמור בכוח אדם; גם בנתב"ג צפוי קיץ עמוס עם 4.5 מיליון איש ומחסור של אלף עובדים שעלול להוביל לשיבושים

התמונות שהגיעו מנמל התעופה הבינלאומי הית'רו שבלונדון חרכו בסוף השבוע את כל הרשתות החברתיות וקשה היה להתחמק מהן: אלפי מזוודות מילאו את טרמינל 2 בנמל של עיר הבירה הבריטית, וכתוצאה מכך אלפי נוסעים עלו על טיסותיהם ללא מטען ואחרים התעכבו במשך שעות ארוכות בחיפושים אחר הציוד האישי שלהם. הסיבה הנקודתית לאנדרלמוסיית המזוודות בהית'רו היתה תקלה טכנית במערכת שינוע המטען שכבר תוקנה, אך מדובר במקרה שמדגים את מה שבכירי תעשיית התעופה והתיירות בעולם הבינו כבר מזמן – הקיץ הנוכחי הולך להיות מאתגר במיוחד ורצוף בתקלות, והדבר עלול להביא לשיבושים קשים בשירות הניתן לטסים עד כדי ביטול טיסות.
נכון לעכשיו, בריטניה נחשבת למובילה השלילית במצב הנוכחי של שדות התעופה, וגם שדה התעופה גטוויק ושדה התעופה במנצ'סטר הודיעו על צעדים כמו הגבלת מספר הטיסות היומיות. אך בריטניה ממש לא לבד ומדינות אחרות מתמודדות עם מצב דומה. "שוק עבודה הדוק הוביל למצב שבו אין מספיק עובדי ביטחון שיבצעו בדיקות נחוצות לכל המטיילים המבקשים לטוס הקיץ", זו לשון ההודעה שפורסמה השבוע על ידי נמל התעופה הבינלאומי סכיפהול שבאמסטרדם, יחד עם ההכרזה כי כמות הטסים בנמל בחודשי יולי־אוגוסט תוגבל לכ־70 אלף ביום, מספר דומה למספר הטסים היומי בנתב"ג בחודש יוני.

3 צפייה בגלריה
אלפי מזוודות נערמו ב טרמינל 2 בנמל התעופה הית'רו לונדון
אלפי מזוודות נערמו ב טרמינל 2 בנמל התעופה הית'רו לונדון
אלפי מזוודות נערמו בטרמינל 2 בנמל התעופה הית'רו לונדון
(צילום: רויטרס)

מנכ"ל סכיפהול דיק בנשופ כתב כי "אנחנו מבצעים את הצעד הזה בלב כבד, כולנו בסכיפהול רוצים רק לקבל את הטסים בידיים פתוחות, בעיקר אחרי ההשפעה של משבר הקורונה. הרבה דברים אפשריים בסכיפהול בקיץ הזה, אבל לא הכל אפשרי. ההגבלה תבטיח שרובם הגדול של הטסים יוכל להגיע לסכיפהול באופן בטיחותי ואחראי".
בסכיפהול תיארו במדויק את שתי הסיבות לבעיות שחווה היום שוק התעופה הבינלאומי: עלייה מטאורית בביקושים לאחר משבר הקורונה יחד עם מחסור חמור בכוח אדם. את העלייה בביקוש לטיסות ניתן לראות גם בנתוני הטיסות של נתב"ג, כאשר באפריל ובמאי עברו כ־3.2 מיליון טסים בנמל, נפח פעילות שמתקרב לזה של 2019 שבה טסו בחודשיים אלה כ־3.95 מיליון איש. ברשות שדות התעופה (רש"ת) מעריכים כי בקיץ הקרוב יעברו בנתב"ג כ־4.5 מיליון טסים.
מגמה דומה קיימת גם בשדות תעופה ברחבי העולם, ומתכתבת עם תחזיות חברות התעופה על חזרת הביקושים וצפי לרווחיות מוגברת. דרך נוספת לחזות בביקוש העולה היא על ידי מעקב אחרי עליית מחירי הכרטיסים, שמתודלקת במקביל על ידי מחירי הדלק המאמירים.
אך הביקושים הם רק צד אחד של המטבע, והצד השני הוא מחסור בכוח אדם שמוביל להיצע טיסות מוגבל ולשיבושים קשים בנמלי התעופה. המחסור בכוח אדם מורגש גם בגופים המנהלים את נמלי התעופה וגם בחברות התעופה עצמן. בבריטניה מדווחים על מחסור חמור באנשי ביטחון ובצוותי קרקע. מנכ"ל שדה התעופה גטוויק אמר בראיון כי "לפני המגפה היו באירופה כ־250 אלף עובדי קרקע והיום המספר עומד על 120 אלף".

3 צפייה בגלריה
אלפי מזוודות נערמו ב טרמינל 2 בנמל התעופה הית'רו לונדון
אלפי מזוודות נערמו ב טרמינל 2 בנמל התעופה הית'רו לונדון
מזוודות בנמל התעופה הית'רו לונדון
(צילום: רויטרס)

בישראל המצב דומה. לפני שלושה שבועות העריך מנהל נתב"ג שמואל זכאי בדיון בוועדה המיוחדת לפניות הציבור בכנסת כי לרשות שדות התעופה חסרים כ־1,000 עובדים: "ב־2019 היו לי 1,700 עובדי ביטחון והיום יש לי רק 600. למה? כי המדינה הוציאה את העובדים לחל"ת. אלה חבר'ה צעירים, סטודנטים, לא היה להם כוח או יכולת לחכות שנתיים שהתעופה תתאושש. הם כבר נמצאים במקומות עבודה אחרים לחלוטין".
כדי להתמודד עם המחסור, ברשות מציעים היום מענקי הצטרפות בגובה עשרות אלפי שקלים למועמדים לחלק ממשרות האבטחה. כמו כן, המחסור בכוח האדם נמצא בכל תתי־הסקטורים של נתב"ג, מאנשי האבטחה והבודקים הביטחוניים, לדיילי הקרקע של חברות התעופה שמבצעות את הצ'ק אין ועד למוכרים ואנשי שירות בחנויות ובתי הקפה שבדיוטי פרי. ברשות שדות התעופה טוענים כי המצב בנתב"ג עוד סביר ולפחות עדיין אין ביטולי טיסות, אך גם שם מודים כי הם מונעים מחברות התעופה לאייש סלוטים נוספים של טיסות כל עוד המצב לא ישתפר. כמו כן, בנתב"ג נעשים מהלכים נקודתיים להקל את העומס כמו החזרת הצ'ק האין האינטרנטי ומתן אפשרות לביצוע צ'ק אין על ידי בן משפחה אחד לטסים בחברות ישראליות.
כמו כן, ברשות טוענים כי משבר כוח האדם אינו נמצא רק אצלם וכי חברות התעופה אחראיות גם הן על העומסים והתקלות. מנהל נתב"ג זכאי התייחס לכך באותו דיון ואמר כי "שתי נקודות השירות שבהן הנוסעים עומדים את הזמן הממושך ביותר היום בנמל התעופה, אחד זה באפיון הביטחוני לפני הרישום לטיסה. 90% מהנוסעים עמדו שם בפסח כ־23 דקות. 90% מהנוסעים עמדו בתחנת הרישום לטיסה אצל חברות התעופה 53 דקות. זאת לעומת קיץ 2019 שבו 90% מהנוסעים עמדו בתחנה של הבידוק הביטחוני 13 דקות ו־20 דקות בתחנה של הרישום לטיסה".

3 צפייה בגלריה
עומסים קשים ב נמל התעופה בציריך
עומסים קשים ב נמל התעופה בציריך
עומסים קשים בנמל התעופה בציריך
(צילום: רויטרס)

בחלק מחברות התעופה הישראליות טוענים כי הם דווקא מצליחים לגייס ולא סובלים ממחסור בכוח האדם. סמנכ"ל תקשורת, דוברות וקשרי ממשל בחברת אל על, שלומי עם שלום, אמר כי "אנחנו דווקא מצליחים לגייס, גם דיילים וגם למוקד הטלפוני". עם זאת, עם שלום הודה כי אכן קיים קושי, וכי ה"הקושי נובע מזה שעולם התעופה נאלץ בחלק מהמקומות לסגור את עצמו לחלוטין, 2,000 איש פוטרו והרבה אנשים היו בחל"ת לתקופה ארוכה והיו הגבלות על השמיים וזה יצר קושי של ממש לענף".
גם סמנכ"לית שיווק ומכירות של ישראייר, הילה הרמולין רונן, התייחסה למשבר כוח האדם וקבעה כי ״בזמן מגפת הקורונה אנשים רבים עזבו את הענף דבר שהשפיע רוחבית על היעילות התפעולית לכל אורך התקופה. מאחר שענף זה היה הראשון שנפגע עם הקורונה והאחרון שיצא ממנה יש חשש בקרב עובדים מנוסים לחזור אליו. עובדים חדשים שנכנסים לענף כיום בחלקם הינם בעלי פחות ניסיון וידע בענף ועל כן התפוקה פחותה".
בעקבות המחסור בכוח האדם, חלק מוועדי העובדים של שדות התעופה באירופה החלו לפתוח בעיצומים בדרישה לשפר את תנאיהם, ובתעשיית התעופה האירופית החלו גם להגיב בהעלאת משכורות לעובדי הקרקע והאוויר. עם זאת, בנתב"ג לא חושבים שהם יצליחו להשלים את פער כוח האדם בחודשים הקרובים, וזאת מפני שגם במצב הנוכחי הם סבורים כי הם מציעים תנאים טובים למועמדים. במקרה כזה, ייתכן ש"הפתרון" למשבר התעסוקה בשוק התעופה יגיע בכלל מהעלאות הריבית, שעלולות להוביל בסופו של דבר להאטה ומיתון – מה שעלול להוביל לזינוק באבטלה שיקל על גיוס וכן יפחית בצורה את הביקוש לטיסות.