סגור

הוועדות המקומיות מתחזקות – כך זה ישפיע על מחירי הדירות שלכם

מטרת רפורמת הרחבת הסמכויות לוועדות התכנון המקומיות שמקדם מנהל התכנון, היא לקצר תהליכי תכנון וזמני מסירה של דירות. 

הרחבת הסמכויות לוועדות המרחביות לתכנון ובנייה ברחבי הארץ היא מהלך מהפכני שמשפיע ישירות על איכות חייהם של התושבים ועל ערך הדירות באזורים עליהן הוועדות אמונות. אחת הוועדות שמקבלת כעת סמכויות נרחבות היא ועדת זמורה, הכוללת את מועצות מזכרת בתיה, בני עיש וקריית עקרון. המהלך נועד להעצים את הוועדות המקומיות, ולהעביר להן סמכויות תכנון ובנייה, דבר שיאפשר תהליכים מהירים ויעילים יותר שישפרו את איכות חיי התושבים.
במסגרת אירוע השקת כוסית לרגל חגי תשרי שהתקיים בשבוע שעבר במעמד שר הפנים משה ארבל, הוכרז על הרחבת הסמכויות לכלמעלה מ- 50 ועדות תכנון מקומיות הפזורות ברחבי הארץ. ארבל ציין שהמהלך נועד לשחרר חסמים ולהפחית את זמן ההמתנה לקבלת היתרי בנייה. "מהלך שצפוי לקצר את התהליכים בכמה שנים. המטרה היא להקל על התושבים, לאפשר בנייה מהירה יותר ולהגדיל את היצע הדירות בשוק, מה שיקל על משבר הדיור בישראל."
קיצור הזמן הנדרש להוצאת היתר בנייה הוא אחד הנושאים הקריטיים ביותר. בישראל, הזמן הממוצע להוצאת היתר בנייה עומד על כ-368 ימים, לעומת כשלושה חודשים בלבד במדינות מערביות דוגמת ארה"ב ואנגליה. קיצור תהליכי התכנון יאפשר יציאה מהירה יותר לדרך של פרויקטים חדשים, מה שיקטין את הלחץ על השוק ויעודד יזמים וקבלנים להיכנס לאזורים שתחת פיקוח הוועדות המקומיות. כך, תושבי המועצות בני עיש, קריית עקרון או ראש העין שניחנות בהליכי פיתוח מואצים עם צפי לתכנון של עשרות אלפי יחידות דיור חדשות בעשור הקרוב ייהנו מהתפתחות מהירה יותר של תשתיות ומוסדות ציבוריים, לצד הקמת הפרויקטים החדשים המותאמים לצרכים המקומיים.
לא פחות חשוב, השפעת המהלך על ערך הדירות היא מרכזית. בשוק שבו הביורוקרטיה מאטה את קצב הבנייה, הדירות הקיימות הופכות נדירות יותר, דבר שמוביל בהכרח לעליית מחירים ומשפיע על שוק השכירות שחווה עלייה דרמטית ולא פרופורציונלית. מנגד, אספקה מואצת של דירות חדשות לשוק משפיעה ישירות על מאזן ההיצע-ביקוש ולירידה במחירי הדיור.
בנוסף לכך, התושבים המתגוררים באזורים שבהם מתבצעים פרויקטים חדשים נהנים מעלייה בערך נכסיהם בשל שיפור והשדרוג המואצים של התשתיות בשכונה, לצד הקמת מוסדות ציבור חדשים ותחושת התחדשות באזור. כך נוצרת אפשרות לשפר את איכות הבנייה ולהציע דירות חדשות במחירים סבירים, תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים, כאשר כל אלה תורמים ישירות לערך הנכסים בפרק זמן קצר יותר.
1 צפייה בגלריה
אלון יוניאן יו"ר ועדת התכנון המרחבית זמורה
אלון יוניאן יו"ר ועדת התכנון המרחבית זמורה
אלון יוניאן
אני מבין את הקולות בציבור שקוראים להפשרה מאסיבית של קרקעות מנהל כמענה למשבר הדיור. ועדיין, אל לנו להתעלם מהעובדה שקיצור התהליכים הביורוקרטיים מהווים ברומטר מרכזי בהורדת מחירי הדיור, אם ניקח בחשבון שעלויות בניית דירה כיום מורכבת מתמהיל מיסוי, בירוקרטיה ועיכובים בהליכי התכנון שמהווים 40%-50% מעלויות הדירה. לכן, התייעלות התהליכים וקיצורם הם מפתח מרכזי לשיפור המצב ולבניית פתרון ארוך טווח לשוק הדיור בישראל.
בנוסף, תושבי האזורים שבהם הוועדות המקומיות יקבלו סמכויות מורחבות ייהנו גם ממענה מהיר יותר לפניותיהם בנוגע לתוכניות בנייה באזורם, שיתוף ציבור רחב יותר ויכולת לקחת חלק פעיל בתהליך קבלת ההחלטות הנוגעות לעתיד היישובים והשכונות שלהם. במקום להמתין חודשים ואף שנים להחלטות המדינה, התושבים ייהנו ממענה מהיר מהוועדות המקומיות, שיעבדו בגובה העיניים ובהתאם לצרכים הספציפיים של כל יישוב ויישוב.
אלון יוניאן הוא יו"ר ועדת התכנון המרחבית "זמורה"