אגד מאבדת אחיזה בירושלים: אלון רבוע כחול תפעיל קווי שירות עירוני בצפון העיר
אגד מאבדת אחיזה בירושלים: אלון רבוע כחול תפעיל קווי שירות עירוני בצפון העיר
הקבוצה זכתה במכרז בשיתוף החברות פסגות איזי באס וציר הסעות ותיור, לאחר שגברה על החברות אפיקים, קווים ומטרופולין. החברה תפעיל את הקווים באמצעות 430 אוטובוסים חדשים, מחציתם חשמליים
קבוצת אלון ריבוע כחול זכתה במכרז בשיתוף החברות פסגות איזי באס וציר הסעות ותיור להפעלת קווי התחבורה הציבורית בצפון ירושלים. הקבוצה התמודדה מול החברות אפיקים, קווים ומטרופולין.
גורמים בקבוצת אלון הריבוע הכחול סיפרו לכלכליסט כי הקבוצה תשקיע מעל 800 מיליון שקל ב-12 שנה במסגרת המכרז. הקבוצה תפעיל את קווי האוטובוסים שלה תחת חברה חדשה בשם "אקסטרה תחבורה ציבורית". הקבוצה זכתה באפריל 2021 במכרז להפעלת קווים בנתניה, והקבוצה תחל את פעילותה שם בינואר הקרוב. קבוצת אלון הריבוע הכחול נכנסת לתחום התחבורה הציבורית כחלק מאסטרטגיה של הרחבת פורטפוליו החברה בתחומי נדל"ן, אנרגיה, תשתיות ולוגיסטיקה.
לפי הודעת משרד התחבורה, מערך קווי האוטובוסים של התחבורה הציבורית בצפון ירושלים יגדל בכ-60% בשנה הקרובה. הקבוצה הזוכה תפעיל את קווי השירות העירוני בצפון ירושלים, המופעלים כיום על ידי חברת אגד, וכן קווים חדשים רבים, ובהם קווי רוחב בין השכונות וקווים מהירים וישירים לאזורי תעסוקה ומוקדים עיקריים בצפון העיר, שטרם הופעלו עד כה.
החברה תפעיל את הקווים באמצעות 430 אוטובוסים חדשים, מחציתם חשמליים. במשרד התחבורה מציינים כי האוטובוסים הלא חשמליים של החברה עומדים בתקן המחמיר של זיהום אוויר "יורו 6", ושליש מצי הרכב של המפעיל כולל אוטובוסים מפרקיים רבי-קיבולת.
עוד אומרים במשרד התחבורה כי במסגרת המכרז ניתן דגש משמעותי לשיפור הפריסה המרחבית ותדירות השירות לטובת ציבור הנוסעים. דגש מיוחד ניתן על הוספת שירות למוקדי תעסוקה וביקוש בצפון העיר, לצד תגבור תדירות בקווים שנמצאו עמוסים במיוחד. מדובר בשינויי מסלול ותדירות בקווים קיימים, הוספת קווי שירות חדשים, צמצום חלופות ויצירת קווים חדשים תחתם, במטרה לשפר את רמת השירות באשכול.
בין היתר יינתן מענה לשכונות המתרחבות בעיר באמצעות פתיחת קווים חדשים, הארכת מסלולי קווים ופיצול קווים ליעדים שונים. כמו כן יתווספו קווים חדשים ליעדים חדשים, ובהם קווי הזנה לרכבת הקלה וקווים המקשרים בין שכונות העיר למוקדים עיקריים, כגון קמפוס הר הצופים, שכונת פסגת זאב, קניון רמות ומרכז העיר. הקווים יופעלו בשלוש פעימות. בעוד תשעה חודשים תפעיל החברה חלק מהקווים המופעלים כיום על ידי חברת אגד וקווים חדשים, בתוספת שיפורים נקודתיים ובהתאם לקיומן של תשתיות ייעודיות לתחבורה ציבורית, ובעוד כשנה וחצי תפעיל החברה את שאר הקווים שבמכרז.
לפני כשלושה חודשים פורק מונופול אגד בירושלים עם כניסתה של סופרבוס כמפעילה של קווים במרכז העיר. סופרבוס צפויה להפעיל עד שנת 2023 36 קווים סדירים בירושלים, 22 קווים חדשים לגמרי ו-14 קווים קיימים. מתוך הקווים הקיימים, תשעה אמורים להישאר ללא שינוי מסלול, וחמישה צפויים להשתנות. הפעימות הבאות צפויות להתרחש באוקטובר 2021, יולי 2022 וינואר 2023.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, ציינה כי בכוונתה לאפשר לכל תושבי ותושבות העיר ירושלים והעובדים והעובדות בה תחבורה ציבורית נגישה, זמינה ויעילה, שתאפשר לנוסעות ולנוסעים להגיע לכל מקום שירצו, אם זה ללימודים בקמפוס הר הצופים, לעבודה או לבילויים במרכז העיר.
"אנחנו חייבות וחייבים לשפר את התחבורה הציבורית, את הנגישות שלה לכלל סוגי האוכלוסייה, את התדירות שלה ואת הזמינות שלה. אנחנו צריכות לשפר את התנאים של העובדות והעובדים בתחבורה, לשפר את השירות, לדאוג לאיכות הסביבה, לחשמל כמה שיותר כלי תחבורה ולקחת בחשבון בכל קבלת החלטות שיקולי אקלים, כדי שננשום אוויר נקי ובריא יותר", הוסיפה מיכאלי.