סגור
חנייה תל אביב כחול לבן
תושבי ת"א לא יוכלו לחנות בכחול לבן ברחבי העיר בחינם (צילום: יובל חן )

עוד מכה לכיס: תבוטל החניה חינם לתושבי ת"א - שלא באזור מגוריהם

התושבים יאלצו לשלם עבור חניית רחוב שאינה באזור מגוריהם - 8.70 שקלים לשעה במרכז העיר ו-4.90 בשאר העיר. תעריפי החניה בחניוני אחוזות החוף יעלו ב-25%. לפי העירייה הצעד נועד להתמודד עם ההיצע המוגבל של מקמות חניה: "החניה היא משאב במחסור"

עיריית תל אביב-יפו משנה את מדיניות החניה ברחבי כל העיר, בצעד שישפיע גם על תושבי תל אביב. בין היתר, המדיניות החדשה תוביל לכך שתושבי העיר לא יוכלו לחנות בכחול לבן ברחבי העיר בחינם, יווצרו אזורי חניה נוספים וגם המחיר בחניוני אחוזות החוף העירוניים יעלו. השינויים ייכנסו לתוקף בינואר 2025, מלבד בחניוני אחוזות החוף שהשינוי ייכנס כבר בחודש הבא ב-1 ביולי.
לפי העירייה, השינויים מתרחשים בעקבות חוק ההסדרים של שנת 2021 שמכתיב להפסיק את המדיניות בה תושבים נהנים מחניה חינמית בכחול לבן, למעט באזור בו הם מתגוררים. כמו כן, בעירייה מקיימים את הצעד הזה כדי להתמודד עם ההיצע המוגבל של מקומות החניה כמו גם להגדיל את הכנסות העירייה.
בחודש שעבר הודיעה גם עיריית ירושלים על העלאת מחירי החניה בעיר, וזאת לאחר שגם ברמת גן הנהיגו צעד דומה. ההנחה היא שהצעד של תל אביב יוביל עוד עיריות לקדם צעדים דומים.
בהודעה שפרסמה העירייה נכתב כי החל בינואר 2025 יידרשו תושבי ותושבות העיר לשלם עבור חניית רחוב שאינה באזור מגוריהם, כאשר הם יאלצו לשלם 8.70 שקלים על שעת חניה במרכז העיר ו-4.90 בשאר העיר (לעומת 12.40 שקל ו-7 שקל למי שאינם תושבים). בנוסף, מספר אזורי החניה בעיר יוכפל מ-7 ל-14. תעריפי החניה בחניוני אחוזות החוף יעלו ב-25%, כך שמחיר שעתי למבקרים יעמוד על 20 שקל במקום 16 שקל ומחיר יומי למבקרים יעמוד על 30 שקל במקום 24 שקל, ושעת הכניסה החד-פעמית לחניונים אלה כחניוני לילה תידחה משעה 16:00 לשעה 18:00. תושבי תל אביב עדיין יזכו להנחה של 75% בחניונים אלו. בנוסף, תיגבה אגרה שנתית מתחדשת של 500 שקל על כל תו חניה שני.
בעירייה מסבירים את שינוי המדיניות בכך ש"החניה הציבורית בעיר שמצטופפת במהירות הייתה תמיד, ועדיין נשארת, משאב שבמחסור. במצב כיום, בו החניה ברחוב ניתנת בחינם לכל תושבי העיר ללא הגבלה, ישנם פערים גבוהים בין היצע לביקוש, בעיקר באזורים הפופולריים. בנוסף לכך, המצב מעודד "אחסון" של רכבים פרטיים ברחוב לתקופות זמן ארוכות וקיום משקי בית שיש בהם 3 תווי חניה – ואף הרבה יותר מכך. כך יורדים משמעותית התחלופה של החניה ברחוב, והיצע החניה הפנוי לתושבי האזור. התוצאה היא מסעות חיפוש ארוכים של חניה ברחובות העיר, הראשיים והקטנים כאחד, שיוצרים עומסי תנועה מיותרים ופליטות של מזהמים לאוויר". עוד כתבו כי "עדכון המדיניות יביא לחלוקה הוגנת יותר של משאב החניה הציבורית המוגבל בעיר, ובכך יקל על תושבות ותושבי העיר במציאת חניה קרובה לבית. בנוסף לכך, הוא יסייע בעידוד השימוש באמצעי תחבורה חלופיים לרכב הפרטי בנסיעות פנים עירוניות, בהפחתת שיעורי הבעלות על רכב פרטי במרחבים, שבהם יש שירות טוב של תחבורה ציבורית ובהפחתת עומסי התנועה וזיהום האוויר".