סגור
הרכבת הקלה זירת הנדל''ן
הרכבת הקלה בירושלים (צילום: קבוצת ב.ס.ר)

העדה החרדית נגד הקו הכחול בירושלים: "יהרוס את צביון השכונה"

נציגי העדה החרדית פנו לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה והביעו את מורת רוחם מהקמת תחנות רכבת תת־קרקעיות בשכונות גאולה ומאה שערים. הם ציינו כי מוטב שהכספים יושקעו "עבור מטרות אחרות שיש להן ביקוש"

לפני שלושה חודשים פורסם ב"כלכליסט" כי ארבע קבוצות הגישו הצעה במכרז להקמת "הקו הכחול" של הרכבת הקלה בירושלים, מגה־פרויקט תחבורתי שעלותו מוערכת בכ־10 מיליארד שקל. ההכרזה על הזוכה צפויה להתרחש במהלך החודש וחצי הקרובים, אך עוד לפני פתיחת המעטפות כבר עכשיו מתחילות לצוץ התנגדויות לקו החדש. ההתנגדות החדשה מגיעה מכיוון העדה החרדית, שמתנגדת להקמה של תחנות תת־קרקעיות מתחת לשכונות מאה שערים וגאולה.
התוואי של הקו הכחול של הרכבת הקלה אושר כולו, מלבד התחנות התת־קרקעיות שנקבע שיאושר בהליך בנפרד בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים. כעת נציגי העדה החרדית, שמיוצגים על ידי ועד התושבים של שכונת גאולה, בד"צ העדה החרדית ורבנים, הגישו כתב התנגדות לכך שיוקמו תחנות בסמוך לבתיהם. העדה החרדית היא קהילה מובחנת בתוך כלל הציבור החרדי, וזו מתנגדת לשיתוף פעולה עם מדינת ישראל ומוסדותיה. העדה החרדית אינה מיוצגת בכנסת באופן ישיר על ידי המפלגות החרדיות.


הרב נתן קרמר, יו"ר עמותת "ירושלים שקופה" אשר הגישה את ההתנגדות התכנונית בשם אלפי המתנגדים מתושבי מאה שערים, אמר: "העמותה פועלת רבות במישור התכנוני והמשפטי לטובתם ורווחתם של תושבי ירושלים. תושבי שכונות מאה שערים מתנגדים נחרצות, ברובם המוחלט, להקמת התחנות התת־קרקעיות בתוך השכונה הצפופה מאוד, באופן שיפגע אנושות באיכות החיים והסביבה, ודי בתחנות המוקמות מחוץ לשכונה. יש לתמוה על התנהלות משרד התחבורה ועיריית ירושלים, אשר משקיעים עשרות מיליוני שקלים על מנת 'לכפות' על תושבי השכונה מיזם שאינם מעוניינים בו".
בכתב ההתנגדות ששלחו לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה נכתב כי "התחנות המוצעת בתוכנית יהרסו את מרקם וצביון השכונה ותפגע באופן חמור ביותר באורח חיים, בחזון ובמטרה של מייסדי השכונה ובתושבי השכונה הקיימים, בכך שהתחנות הללו יביאו לשכונה אנשים מבחוץ שאינם תואמים לאופי, לצביון ולאורח חייהם של תושבי השכונה, ובמקביל יכניסו לשכונה השפעות רחוב ומושגים מחוץ לשכונה". עוד הם כותבים כי "תושבי השכונה מוותרים על השקעה אסטרונומית אשר התחנות הללו יעלו לרשויות ושולחים בחזרה את כל הכסף הציבורי שכבר עלה ועוד יעלה לציבור הכללי ושלא ייטיב עם אף אחד. אנו קוראים למשרד התחבורה, משרד האוצר ומשרד הפנים לשים לב לחיסכון שהם יכולים להביא לבוחרים שלהם ולציבור הכללי בלנצל את התקציב עבור מטרות אחרות וטובות יותר אשר יש להן ביקוש לכך". בעדה מדגישים כי הם אינם מתנגדים לכך שהרכבת תעבור מתחת לבתיהם ודרך השכונה, אלא רק להקמה של התחנות.
ההתנגדות של העדה החרדית לקו הכחול בירושלים מצטרפת להתנגדות של הפלג הירושלמי לעבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים. ההתנגדות לקו הירוק מרוכזת סביב ציר בר אילן, וזו מאופיינת בהפגנות רבות משתתפים, התנגשויות אלימות עם המשטרה ומאבטחים ואף בהצתה של טרקטורים וכלי עבודה. המחאה בבר אילן הובילה לנזק של מאות מיליונים שקלים למשק ולעיכוב במועד פתיחת הקו הירוק של הרכבת הקלה.
כאמור, ארבע קבוצות מתמודדות במכרז להקמת הקו הכחול בירושלים. הקבוצה הראשונה מורכבת מסקודה, שיכון ובינוי ואגד. הקבוצה השנייה מאלסטום, אלקטרה, מנרב ואלייד. הקבוצה השלישית מכאף ושפיר הנדסה (שכבר מפעילות את קו הרכבת הקלה האדום בירושלים ויפעילו גם את הקו הירוק שנבנה בימים אלו). הקבוצה הרביעית מורכבת מדן, דניה סיבוס ו־COMSA.
מלבד הקו הכחול, המכרז מכיל גם את "הקו התכלת" ו"הקו הסגול", שמהווים חיבורים בין שלושת קווי הרכבת הקלה המרכזיים בירושלים (כחול, ירוק ואדום). כמו כן המכרז מכיל שלוש אופציות למקטעים נוספים: מקטע הקו הזהוב בקריית הממשלה, מקטע רכס לבן ומקטע ארמון הנציב.
כלל מערכי הקו הכחול צפויים לכלול מסילות באורך 31 ק"מ, מתוכם 2.2 ק"מ תת־קרקעיים ולהכיל 53 תחנות, שלוש מהן תת־קרקעיות. הקו הכחול נמתח בין שכונות גילה ותלפיות בדרום העיר עד לשכונות הצפוניות רמת אשכול ורמות. עלות הפרויקט היא כ־10 מיליארד שקל. מועד ההשקה המשוער הוא סוף 2027 או במהלך 2028. המכרז לכריית המנהרה התת־קרקעית יצא לאחרונה בנפרד, ומנוהל ומבוצע על ידי חברת מוריה העירונית.