סגור
דואר ישראל
סניף של דואר ישראל. משנים את כללי המשחק אחרי הליך ההפרטה (צילום: טל אזולאי)

משרד התקשורת רוצה לשלוט בדואר ישראל גם אחרי ההפרטה

טיוטת תקנות של משרד התקשורת חושפת הצעה להרחבת סמכויות הממונה על הדואר כך שיוכל לפקח ואף למנוע מינוי בכירים בדואר על רקע החזקתה בבנק הדואר. התקנות החדשות עשויות לעכב את השלמת הליך ההפרטה של החברה 


בפראפרזה על המשפט הידוע של מירי רגב, נדמה שבמשרד התקשורת שואלים את עצמם "מה שווה הפרטת הדואר אם אנחנו לא שולטים בו?".
בחודש מאי זכתה קבוצה שכוללת את מילגם, הפניקס וליימן שליסל במכרז לרכישת הדואר מידי המדינה תמורת 461 מיליון שקל, וכעת במשרד התקשורת רוצים להעניק לפקיד אחד – שבתקופתו הדואר קיבל הערת "עסק חי" – סמכויות פיקוח נרחבות על חברת הדואר המופרטת, בדגש על בנק הדואר, באופן שמזכיר את סמכויותיו של המפקח על הבנקים.
במשרד התקשורת עובדים על תקנות חדשות הנוגעות לדואר, ובין היתר מוצע לתת לממונה על הדואר במשרד התקשורת יכולת להתנגד לכל מינוי של בכיר הקשור לבנק הדואר, כולל בכירים בחברת הדואר ובהם מנכ"ל החברה. כלומר, בדואר שלאחר ההפרטה יחויבו להגיש לאישור הממונה את שמותיהם של אנשים שהם חפצים. הגשת השמות תתבצע 60 יום לפני תחילת הכהונה. הממונה יבחן את הכשירות של המועמד בהתאם לתנאי סף שנקבעו בתקנות שאותן רוצים להעביר במשרד התקשורת ויוכל לפסול מועמדים שאינם הולמים אותן לתפיסתו. התקנות פורסמו בחודש שעבר להערות הציבור שיוכלו להתקבל עד אמצע החודש.

5 מיליארד שקל פיקדונות

בנק הדואר הוא גוף פיננסי משמעותי שמוחזקים בו פיקדונות הציבור בהיקף של כ־5 מיליארד שקל והוא נחשב לשחקן דומיננטי במערך התשלומים המשקי כשהוא סולק כספים בהיקף של כ־160 מיליארד שקל בשנה. לא מן הנמנע שרוכשי הדואר יחליטו על פיתוח והשקעה בבנק הדואר לאפיקים נוספים כאחד ממנועי הצמיחה העתידיים של החברה, יחד עם פיתוח הנדל"ן שלה.
אמנם הפיקוח על בנק הדואר חשוב, אך מההצעה הנוכחית עולים שני קשיים מרכזיים: הראשונה היא התהליך. לא ברור למה נזכרו בצורך לפקח על המינויים בחברה רק עכשיו, כמה שבועות לפני העברת הבעלות ולא דיווחו על כך בעת ההליך המכרזי. כלומר, במשרד מוסיפים קשיים להליך מכירת הדואר, שלא היו ידועים לזוכים קודם ומשכך עשויים לעכב את השלמת ההפרטה.
הבעיה השנייה היא בגוף המפקח. במשרד התקשורת מבקשים להקנות למפקח על הדואר סמכויות על המינויים בדואר, בדומה לאלו של המפקח על הבנקים. זאת למרות שאגף הפיקוח על הדואר אינו דומה בשום צורה לאגף המפקח על הבנקים. הפיקוח על הבנקים היא יחידה גדולה בבנק ישראל עם הליכי מינוי מסודרים ופיקוח נרחב, בעוד במשרד התקשורת הפיקוח על הדואר מונה מספר בודד של עובדים וההשפעה הפרסונלית גדולה בהרבה. מעבר לכך, בנק ישראל הוא רגולטור סטטוטורי, בניגוד למשרד התקשורת שבראשו עומד פוליטיקאי, כיום השר שלמה קרעי.
1 צפייה בגלריה
שר התקשורת שלמה קרעי 12.2.24 מליאת הכנסת
שר התקשורת שלמה קרעי 12.2.24 מליאת הכנסת
שר התקשורת שלמה קרעי. רוצה לשלוט על בנק הדואר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יחידת הפיקוח על הדואר במשרד התקשורת מופקדת על הבקרה והאסדרה של שוק הדואר וכן על בנק הדואר. בראש היחידה עומד מאז 2006 אורן לביאן. במהלך כהונתו הארוכה התדרדר הדואר מבחינה פיננסית עד לשלב שבו החברה קיבלה הערת "עסק חי" ובוצעו לה מספר הליכי הבראה שכללו מכירת נכסים וצמצום של שירותים וכוח אדם. בנוסף, על פי פרסומים שונים לביאן ניסה לקדם מועמדת מטעמו לתפקיד בכיר בחברה. כלומר, אם התקנות יאושרו, האדם שבתקופתו הדואר חווה משבר כלכלי עמוק ואף ניסה לקדם מינוי לתפקיד בכיר בחברה, יקבל את הסמכות לאשר את מינויי הבכירים בבנק הדואר.
בנוסף, פורסם שימוע נוסף בו המשרד דורש מבנק הדואר לפרסם את הדוחות הכספיים שלו לציבור, על אף שמדובר בחברה פרטית. גם בנקודה זו חשוב לציין שמדובר בהחלטה הגיונית. כגוף שאחראי על 5 מיליארד שקל מכספי ציבור יש חשיבות לשקיפות בבנק הדואר. אלא שבמשרד התקשורת היו צריכים להודיע על כך כבר בעת ההליך המכרזי ולא זמן קצר לפני העברת הבעלות.

"להגן על כספי הציבור"

ממשרד התקשורת נמסר: "בנק הדואר מנהל עבור יותר מחצי מיליון משקי בית הנמנים עם העשירונים הנמוכים חשבונות עו"ש, ומכאן הצורך והחובה לקבוע תנאי כשירות מינימליים ממי שמופקד על כספי הציבור. תנאי כשירות של נושאי משרה נקבעות כיום על פי חוק החברות הממשלתיות, ועם העברת הבעלות, הכללים הנ״ל לא יחולו. כמו כן, נדרש לקבוע כללים להבטחת פעילות בנק הדואר ושמירה על כספי הציבור.
"מדובר בתקנות הקובעות תנאי כשירות מינימליים מנושאי משרה בבנק הדואר בדומה לכל הגופים הפיננסיים והבנקאיים, כגון היעדר הרשעות, היעדר ניגוד עניינים ודרישות השכלה או ניסיון רלבנטיים.
"המשרד לא מתנגד להעברת הפיקוח על בנק הדואר לבנק ישראל.
"נכון להיום הדוחות הכספיים של חברת הדואר ושל חברת בנק הדואר פורסמו לציבור באתר רשות החברות הממשלתיות. לאור ההפרטה, ומאחר ובנק הדואר פועל מכוח חוק ומחזיק כספי ציבור בידו, כנהוג לגבי גופים בנקאיים ופיננסיים יש צורך לשמור על שקיפות לציבור ולבחון את פרסום הדוחות הכספיים של בנק הדואר בלבד".