סגור
מימין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועצו הכלכלי אבי שמחון
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועצו הכלכלי אבי שמחון (צילום: עמית שאבי)

הטריק של נתניהו לדחיית אישור התקציב: להציע אישור תקציב דו שנתי

לדברי בכיר במשרד ראש הממשלה, עדיין לא התקבלה החלטה בעניין אבל הרציונל שעומד מאחוריה הוא להעניק "יציבות". תקציב דו שנתי יאפשר לנתניהו למשוך עוד זמן בקואליציה הנוכחית מבלי לצאת לבחירות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בוחן אפשרות לקדם תקציב מדינה דו-שנתי לשנים 2025-2026. המהלך יאפשר לו להימנע מפיזור הכנסת באופן אוטומטי ב-31 במרץ במידה ועד אז לא היה עובר תקציב כמו גם לשמר את הקואליציה שלו לאורך זמן.
אם תתקבל החלטה לקדם תקציב דו-שנתי יהיה צורך בשינוי חקיקה ויידרש זמן נוסף לבניית תקציב המדינה ל-2025 שגם ככה מתעכבת. הדבר הזה יאפשר לראש הממשלה ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לדרוש לדחות את מועד הגשת התקציב ובכך למנוע את פיזור הכנסת.
לפי חוק יסוד הכנסת אם לא עובר תקציב עד ה-31 במרץ אז הכנסת מתפזרת אוטומטית. יש תקדים לחקיקה כזו, כאשר בממשלת החילופים של נתניהו-גנץ בתקופת הקורונה חוקקו מספר חוקים שדחו את הדדליין הנדרש להעביר את התקציב. אם התקציב הדו-שנתי אכן יעבור, הדבר יקל משמעותית על ממשלת נתניהו הנוכחית להמשיך להתקיים עד למועד הבחירות בשנת 2026.
העבודה על תקציב 2025 היתה אמורה להיות כבר בשלבים סופיים. נכון לעכשיו, הממשלה לא עמדה בזמני העבודה על התקציב והדבר אף הוביל לחשד כי אין בכוונת ראש הממשלה ושר האוצר להעביר תקציב כלל. תקציב 2025 אמור להיות תקציב גזרות שכולל העלאות מיסים עקב הוצאות הממשלה המאמירות שנוצרו עקב מלחמת חרבות ברזל והתנהלות פיסקלית לא אחראית מצד הממשלה, וההערכות במערכת הפוליטית היו שהקואליציה הנוכחית תתקשה להעביר אותו. ייתכן שתקציב דו-שנתי יאפשר לו לעבור "פוליטית" קל יותר, מפני שיעבור זמן רב יותר בין הגזרות למועד הבחירות.
בכיר באוצר אמר לכלכליסט אמר כי מדובר במהלך שהוא "הגיוני עבור הממשלה אך לא הגיוני עבור יתר המדינה".
לטענת בכיר במשרד ראש הממשלה עדיין לא התקבלה החלטה בעניין אבל הרציונל שעומד מאחוריה הוא להעניק "יציבות": "כל הזמן אומרים שלא מקדמים תקציב, אז כבר נקדם תקציב לשנתיים ונגמור עניין", אמר לכלכליסט אך לא פירט האם מדובר על יציבות לכלכלה או לקואליציה. הבכיר הודה כי לתקציב דו-שנתי יש חסרונות כמו חוסר גמישות שיקשה על היכולת להתמודד עם המשבר הכלכלי אליו אנחנו צועדים, ולכן עוד לא החליטו סופית בנושא.
בהודעה על דירוג האשראי של ישראל יחד עם קביעת תחזית שלילית, שנעשתה השבוע על ידי חברת פיץ', נכתב בפירוש החשש כי הממשלה הנוכחית תתקשה להעביר תקציב אחראי. תחת הסעיף "אתגרים לרפורמות פיסקאליות" נכתב כי "קיטוב פוליטי, צרכים קואליציוניים וצרכים צבאיים עלולים לעכב את תוכנית ההתכנסות ולהוות סיכון לתחזית החברה".