סגור
אביב טלמור המנהל והבעלים של יוטרייד בעת הארכת מעצרו
אביב טלמור, המנהל והבעלים של יוטרייד (עמית שעל)

ערעור הפרקליטות התקבל: העליון החמיר את עונשו של מייסד יוטרייד ל-5 שנות מאסר

עונשו של אביב טלמור הוחמר מ-4 שנים, לאחר שהעליון קיבל את ערעור הפרקליטות על פסק הדין של ביהמ"ש המחוזי, וקבע שהוא עבר גם עבירה של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. זאת מלבד עבירות גניבה בידי מורשה, הלבנת הון, ניהול תיקי השקעות ללא רישיון ושיבוש מהלכי משפט, בהן הורשע ב-2022

בית המשפט העליון החמיר לחמש שנות מאסר, במקום ארבע שנות מאסר, את עונשו של מייסד "יוטרייד", אביב טלמור, שהורשע בהונאת משקיעים. העונש הוחמר לאחר שהעליון קיבל את ערעור הפרקליטות על פסק הדין של ביהמ"ש המחוזי, וקבע שטלמור עבר גם עבירה של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מלבד עבירות גניבה בידי מורשה, הלבנת הון, ניהול תיקי השקעות ללא רישיון ושיבוש מהלכי משפט שבהן הורשע.
בספטמבר 2022 פסק שופט המחוזי ת"א חאלד כבוב, טרם מינויו לבית המשפט העליון, כי בין השנים 2015-2012 גייסה חברת "יוטרייד" ממאות לקוחות סכום של עשרות מיליוני שקלים, תוך שהיא מתחייבת להשקיע את כספי הלקוחות במסחר אלגוריתמי. הליך גיוס הלקוחות, עליו שלט טלמור, הבעלים והמנכ"ל של החברה, היה מרמתי וכלל מצגי שווא והסתרת מידע ביחס להיבטים רבים ומהותיים בפעילות "יוטרייד".
בניגוד למצגים הכוזבים שהוצגו ללקוחות, רק חלק מכספי הלקוחות נותב למסחר, ובמקום זאת כספי הלקוחות שימשו למימון הוצאות שוטפות של "יוטרייד" וחברות אחרות של טלמור ולביצוע השקעות שונות של טלמור. על רקע שימושים אלה נקלעה "יוטרייד" לקשיים כספיים תוך שהסתירה זאת מהלקוחות ובנוסף, השיבה כספים ללקוחות שדרשו זאת, באמצעות כספים שגייסה מלקוחות חדשים, בשיטת פירמידה. טלמור זוכה מעבירת המרמה שיוחסה לו, בטענה שהיא חלק מעבירות הגניבה בידי מורשה שבהן הורשע, וגזר עליו 4 שנים.
על הכרעת הדין הוגשו ערעורים הדדיים. הפרקליטות ערערה על קביעת בימ"ש המחוזי כי עבירת המרמה נבלעת בעבירת הגניבה, וטענה כי יש להרשיע את טלמור גם בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, בנוסף לעבירות בהן הורשע. המדינה ערערה גם על קולת העונש שנגזר על טלמור. טלמור ערער על כל רכיבי הרשעתו וטען כי יש להקל בעונש שנגזר עליו.
בשבוע שעבר נשמעו טיעוני הצדדים במשך שלושה ימי דיונים. בפסק דין שניתן בהסכמת הצדדים, נדחה ערעורו של טלמור על כל היבטיו, וערעורה של הפרקליטות התקבל במובן זה שטלמור הורשע גם בעבירת קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. ההרשעה בעבירה זו מתמקדת במצגים שהציגה חברת יוטרייד ללקוחות ביחס להפרדה בין חשבון הלקוחות לחשבון החברה; וביחס לתשואות העבר שהניבה פעילותה. בנוסף, פסק הדין מחמיר את עונשו של טלמור לחמש שנות מאסר בפועל.
מהפרקליטות נמסר לאחר פסק הדין: "בית המשפט העליון קיבל את עמדת הפרקליטות ביחס לחומרת המעשים של טלמור. ההחמרה בענישה מעבירה מסר חד וברור ביחס לחשיבות שמייחס בית המשפט להגנה על משקיעים בשוק ההון ולהגנה על פעילותו התקינה של השוק בכללותו".
הערעור בבית המשפט העליון והתיק בבית המשפט המחוזי נוהלו ע"י עורכות הדין ניצן וולקן והדס נאמן ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה. בערעור בבית המשפט העליון ייצגה את המדינה גם עו"ד שרית משגב מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה. התיק נחקר ע"י מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.