סגור

דו"ח המבקר
אוטובוסים בין-עירוניים ויותר ממחצית מהתחנות - לא מונגשים לבעלי מוגבלויות

מבקר המדינה מצא ליקויים רבים בנגישות האוטובוסים הבין-עירוניים לאנשים עם מוגבלויות, ביניהם: אי-קיום חובת ההנגשה החושית, הכוללת כריזה ומידע אלקטרוני; עשרות יישובים ללא אפשרות לנסיעה נגישה פיזית לישובים אחרים ויותר ממחצית מתחנות האוטובוס בישראל אינן מונגשות. ברכבת המצב טוב יותר, אך עדיין יש מה לשפר

דוח מבקר המדינה ייחד פרק להנגשת התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלות, ובמסגרת הדוח נמצאו מספר ליקויים משמעותיים, כשהמרכזי בהם הוא חוסר ההנגשה הכולל של התחבורה הבין-עירונית לאנשים עם מוגבלות. בדוח מוצגים גם נתונים אודות היקף בעיית ההנגשה וסוגיות נוספות שיש לשים עליהן את הדעת.
עוד בדוח מבקר המדינה:
לפי הדוח, קיימת לקונה בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מפני שזה לא קובע חובה להנגיש אוטובוסים בינעירוניים לאנשים עם מוגבלות. הדוח גם קובע כי חובת ההנגשה החושית שכן קיימת (כריזה, מידע אלקטרוני) אינה מתקיימת באופן מלא וכי קיימים ליקויים ביישומה. בדוח מצוין כי ישנם 85 יישובים שבהם מתגוררים מעל 1,000 תושבים שאין בהם אפשרות לנסיעה נגישה פיזית בתחבורה ציבורית מהם ליישובים אחרים.
משרד המבקר ממליץ למשרד התחבורה ונציבות השוויון לפעול לקידום נושא הנגישות בכל הקשור לתחבורה בין-עירונית, ולבחון את הנושא לרבות מול פתרונות הנהוגים במדינות אחרות בעולם וזאת בכדי להציע פעולות אופרטיביות להפעלת תחבורה בין-עירונית נגישה.
לפי נתוני משרד התחבורה המוצגים בדוח, הנגשת כלל האוטובוסים הבינעירוניים תעלה כ-3.9 מיליארד שקל. הערכה זו מתייחסת להנגשה מלאה של כל האוטובוסים הבין-עירוניים, ולא לאפשרויות להנגשה חלקית שצפויה להוזיל עלויות ולשפר משמעותית את מצב הנוסעים.
3 צפייה בגלריה
אגד אוטובוס
אגד אוטובוס
עולים לאוטובוס. יותר ממחצית מהתחנות בארץ לא מונגשות לאנשים עם מוגבלות
(יובל חן)
כ-1.56 מיליון ישראלים הם אנשים עם מוגבלות ושיעורם באוכלוסייה עומד על 17%. לפי סקר הג'וינט משנת 2019, כ-50% מהאנשים עם מוגבלות אינם עובדים. תוצאות אותו סקר משקפות כי 60% מהאנשים עם מוגבלות אינם מרוצים מפתרונות ההנגשה בתחבורה הציבורית הקיימים. נוסעים עם מוגבלות קוגניטיבית או פיזית או עם מוגבלות ראייה חווים קשיים במהלך רוב הנסיעה בתחבורה הציבורית, ואילו אנשים עם מוגבלות שמיעה או מוגבלות נפשית מתקשים ביציאה מהבית, בהמתנה ובנסיעה. מבחינת היקף השימוש בתחבורה ציבורית, 33% מהאנשים עם מוגבלות נוסעים מדי יום באוטובוסים עירוניים, לעומת 15% הנוסעים בקווים בין-עירוניים. אומדן ההוצאה הממשלתית הישירה בשנת 2017 על ניידות עבור נוסעים עם מוגבלות עמד על 2.4 מיליארד שקל.
3 צפייה בגלריה
מתוך קמפיין בעיות נגישות ב תחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלויות
מתוך קמפיין בעיות נגישות ב תחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלויות
מתוך קמפיין בעיות נגישות בתחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלויות
(צילום: צילום מסך youtube)
הדוח מצא כי יותר ממחצית מ-27 אלף תחנות האוטובוס הקיימות בישראל אינן מונגשות. בכ-37.5% מ-80 היישובים שנבדקו על ידי המבקר לא הונגשו כל התחנות, וב-22.5% מהיישובים שנבדקו הונגשו פחות מ-85% מהתחנות.

רכבת ישראל: המצב טוב יותר, אך עדיין טעון שיפור

הדוח מתייחס גם לנגישות ברכבת ישראל. בין היתר הדוח מתייחס לנוהל הקיים המבקש לתאם נסיעות כשעתיים מראש ברכבת לאנשים עם מוגבלות. לפי הדוח, מספר האנשים עם מוגבלות שיכולים לנסוע בו זמנית מוגבל לפי כמות התיאומים וסוג המוגבלות. ליקוי נוסף שקיים הוא פערי גובה בין הרציפים לקרונות, ונטען כי הבדלים אלה משמעותיים לנוסעים המתניידים בכיסאות גלגלים.
3 צפייה בגלריה
מתוך קמפיין בעיות נגישות ב תחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלויות
מתוך קמפיין בעיות נגישות ב תחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלויות
מתוך קמפיין בעיות נגישות בתחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלויות
(צילום: צילום מסך youtube)
בשתי תחנות מתוך שמונה שנערכה בהן ביקורת לא פעלה בשתי מעליות מתוך שלוש הכריזה המילולית המסייעת לעיוורים להתמצא במרחב ולהתנייד בין הקומות בתוך התחנה. עם זאת, הרכבת זוכה ל"פרגון" היחידי בדוח, ומצוין כי ברוב התחנות יש גישה נוחה ומותאמת לנקודות המרכזיות והחשובות בתחנה. כמו כן, בכל התחנות שנבדקו על ידי המבקר יש סימונים מודגשים עבור ציבור הנוסעים מנקודות העלייה לקרונות הרכבת והירידה מהם בכל מתחמי אולמות הנוסעים עד הכניסה לתחנות.
במבקר המדינה ליוו את הדוח בסרטון שמציג את הקשיים של האנשים עם מוגבלויות בהתניידות בתחבורה הציבורית.
יובל וגנר מייסד עמותת נגישות ישראל מסר בתגובה לממצאי דוח המבקר: "לצערנו הרב, הדוח מדבר בעד עצמו. במבחן התוצאה התחבורה הציבורית בישראל לא נגישה. אין ספק שמשרד התחבורה משקיע מיליארדי שקלים בתחום התחבורה הציבורית אך בו בעת לא משקיע בהנגשת שירותים שלמים לבעלי מוגבלויות. עמותת נגישות ישראל פועלת בעניין מול משרד התחבורה, אך לצערנו גם היום יש רצון של המשרד אך אין שום תוכנית עבודה.
"בישראל של 2021 רוצים לקדם תחבורה ציבורית, אך לא לבעלי מוגבלויות. התוצאה העגומה היא שמאות אלפי ישראלים נפגעים מהמדיניות הזאת ואינם זוכים ליהנות מתחבורה ציבורית נגישה בישראל. אני קורא לשרת התחבורה לקחת לטיפולה האישי את הנושא, להכין תוכנית עבודה רב שנתית ואנו נסמך לסייע בכל שנדרש".