פתיחת המרחב האווירי הסעודי לחברות ישראליות תוזיל את הטיסות למזרח
פתיחת המרחב האווירי הסעודי לחברות ישראליות תוזיל את הטיסות למזרח
פתיחת השמיים תקל בראש ובראשונה על הטסים למזרח, כאשר הנתיב למומבאי צפוי להתקצר בכ־1,800 ק"מ, ומשך הטיסה, בכשעתיים
הודעת סעודיה על פתיחת המרחב האווירי בפני חברות ישראליות פירושה קיצור זמני הטיסה למזרח והוזלת מחירים. לפי הדיווחים, סעודיה אף תדון בשנה הבאה באפשרות של טיסות ישירות בין נתב"ג למכה, לטובת עולי הרגל.
המהלך מגיע לאחר שבשנים האחרונות קבלו בכירי הענף בישראל על תחרות לא הוגנת, זאת בשל העובדה כי חברות ישראליות אינן יכולות לטוס מעל חצי האי ערב. התלונה השנייה היתה שהן מנועות מטיסה לטורקיה, וזאת למרות שחברות טורקיות פועלות בישראל.
בשבועיים האחרונים נפתרו הבעיות הללו. ב־7 ביולי נחתם בראשי תיבות הסכם תעופה חדש עם טורקיה, שיאפשר טיסות ישראליות אליה, ובליל שישי הודיעו הסעודים כי יאפשרו לכל חברות התעופה "שעומדות בתנאים", לעבור דרך המרחב האווירי שלהם, כאשר הכוונה היא לחברות ישראליות. פתיחת השמיים תקל בראש ובראשונה על הטסים למזרח, כאשר הנתיב למומבאי צפוי להתקצר בכ־1,800 ק"מ, ומשך הטיסה, בכשעתיים. גם טיסות לתאילנד, סינגפור ואוסטרליה צפויות להתקצר. אל על היא החברה הישראלית העיקרית שמפעילה קווים למזרח, אך ייתכן וההחלטה תגביר את התחרות בנתיבים הללו.
השפעה מסויימת תהיה גם על החלטות צוות ההיגוי שבוחן הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג. בשיחה עם "כלכליסט" אמר חבר צוות, כי הצעד "נותן יתרון לשדה דרומי, אבל זהו רכיב אחד מתוך רבים". אף כי נפח הטיסות בנתיב הדרומי והמזרחי צפוי לגדול, הדבר לא יפתור את הבעיות הביטחוניות והכלכליות של שדה תעופה שיפעל בדרום.