האוצר: לא מחויבים לחשוף את הסיכומים התקציביים, חוק חופש המידע לא חל במקרה זה
האוצר: לא מחויבים לחשוף את הסיכומים התקציביים, חוק חופש המידע לא חל במקרה זה
במשרד מסרבים לחשוף את הסיכומים המלווים את תקציב המדינה, ויאלצו להסביר את עמדתם לביהמ"ש עד מחר בצהריים; זאת, בתגובה לבקשת חופש המידע שהגיש ח"כ משה ארבל בנושא. לטענת האוצר, סעיף 9 (ב) בחוק חופש המידע פוטר אותם מלפרסם את המידע; ח"כ ארבל: "אין די בציון מספר הסעיף ללא נימוק רלוונטי"
משרד האוצר מסרב לחשוף את הסיכומים התקציביים המלווים את תקציב המדינה, וסבור כי חוק חופש המידע לא חל על הסיכומים הללו. כך עולה מתשובת משרד האוצר לבקשת חופש המידע שהגיש ח"כ משה ארבל. במקביל, בית המשפט הורה למשרד האוצר להשיב עד מחר בשעה 3 בצהרים, "למה לא יפורסמו הסיכומים התקציביים?".
היום, למעלה מ-60 יום אחרי שהוגשה בקשת חופש המידע של ח"כ ארבל, החליטו באוצר שלא להיענות לבקשת חבר הכנסת. לטענת האוצר, סעיף 9 (ב) בחוק חופש המידע פוטר את משרד האוצר מלפרסם את המידע הזה. הסעיף בחוק שמזכיר האוצר כולל כמה חריגים לחוק חופש המידע, ביניהם 'מידע אשר גילויו עשוי לשב את התפקוד התקין של הרשות', 'מידע על מדיניות הנמצאת בשלבי עיצוב', או 'מידע על פרטי משא ומתן עם גוף או אדם שמחוץ לרשות'.
בתשובה זו ממשיך האוצר את קו נפנופי הידיים שנקט בו בחודשים האחרונים. האוצר מסרב להתחייב לטענה אחת, ובכל פעם הוא משמיע טענות שונות, שהקשר ביניהם לבין המציאות קלוש. עם זאת, תגובת הממונה על חופש המידע באוצר עשויה ללמד על קו ההגנה שהאוצר ינקוט בו בתגובה המקדמית שתוצג מחר לבית המשפט.
בעקבות תשובת האוצר, שיגר ח"כ משה ארבל באמצעות עורך הדין ישראל באך עדכון לעתירה המנהלית ובה תקף את נימוקי האוצר "אין די בציון מספר הסעיף וההחרגה מהוראות החוק, ללא נימוק מספיק וקשר ישיר ורלוונטי למידע המבוקש, כדי ליתן לרשות הציבורית רשות שלא להעביר את המידע". לגבי הטיעון שמדובר במשא ומתן השיב ארבל "הסיכומים התקציביים אינם מהווים שלב במשא ומתן אלא משקפים את ההסכמות אליהן הגיע המשיב עם המשרדים השונים בדבר אופן הוצאת התקציב בשנת התקציב, ההתחייבויות התקציביות של המשיב, אילו פרוייקטים ורפורמות יקודמו באמצעות הכספים שיוקצו וכלל ההתניות שהמשיב והמשרד הרלוונטי הציבו זה לזה".
הסיכומים התקציביים הם סיכומים שחותמים בכירי משרד האוצר עם מנהלי המשרדים בתמורה לתמיכתם בתקציב. אי פרסום הסיכומים התקציביים פוגע קשות ביכולת החכי"ם לפקח על הנעשה בממשלה. זאת מכיוון הסיכומים התקציביים כוללים את המידע המקיף, העדכני, והרלוונטי ביותר בנוגע לתכניות המשרד, כך לדוגמה בסיכומים התקציביים ניתן למצוא התחייבויות להעברות תקציביות במהלך השנה, זאת בזמן שלחכי"ם מוצג תקציב ללא הודעה על השינויים הצפויים בו במהלך השנה.