סגור

הזמן לפעול הוא עכשיו: המפתח לביטחון האנרגטי של ישראל

ישראל ניצבת בפני צומת דרכים קריטי בכל הנוגע לעתידה האנרגטי. בעוד שהעולם מתקדם במהירות לעבר אנרגיות מתחדשות, נדמה כי ישראל נשארת מאחור, כבולה בכבלי בירוקרטיה, רגולציה מסורבלת וחוסר בהירות מדינית. הגיע הזמן להחליף דיסקט ולאמץ גישת "כאן ועכשיו" בכל הנוגע לאנרגיה מתחדשת - לא רק למען הסביבה, אלא גם עבור הביטחון הלאומי, הכלכלי והאנרגטי של המדינה

שלושה אתגרים מרכזיים מעכבים את התקדמות ישראל בתחום האנרגיה המתחדשת: רגולציה מורכבת ובירוקרטיה מסורבלת, חוסר בהירות במדיניות הממשלה, קשיים בחיבור לרשת החשמל הארצית.
אתגרים אלו אינם רק מכשולים טכניים - הם מהווים סכנה אסטרטגית לעתידה של ישראל. בעוד שמדינות אחרות מתקדמות במהירות לעבר עצמאות אנרגטית באמצעות מקורות מתחדשים, ישראל נשארת תלויה במקורות אנרגיה מזהמים ובלתי יציבים.

הצורך בשינוי: הביטחון הלאומי של ישראל דרך עצמאות אנרגטית

ההיסטוריה לימדה אותנו שוב ושוב כי עצמאות אנרגטית היא מרכיב קריטי בביטחון הלאומי. ישראל, כאי אנרגטי המוקף באזורים לא יציבים, חייבת לאמץ גישה אקטיבית יותר בפיתוח מקורות אנרגיה עצמאיים ובני-קיימא.
המעבר לאנרגיה מתחדשת אינו רק צעד סביבתי - זהו צעד אסטרטגי שיכול: להפחית את התלות בייבוא דלקים פוסיליים, לחזק את החוסן הכלכלי של המדינה, ליצור אלפי מקומות עבודה חדשים בתעשייה מתפתחת ולשפר את איכות האוויר ובריאות הציבור.
ישראל יכולה וצריכה ללמוד מקליפורניה, במאמר של המכון למחקרי ביטחון לאומי. קליפורניה, בדומה לישראל, התמודדה עם אתגרים משמעותיים בתחום האנרגיה. אולם, באמצעות מדיניות נחושה ותכנון ארוך טווח, הצליחה המדינה להגיע להישגים מרשימים בתחום האנרגיה המתחדשת.
1 צפייה בגלריה
עופר אזולאי בעלים ומנכ"ל טריפל אס אנרגיות מתחדשות
עופר אזולאי בעלים ומנכ"ל טריפל אס אנרגיות מתחדשות
עופר אזולאי
ישראל יכולה וצריכה לאמץ גישה דומה, תוך התאמתה לצרכים ולאתגרים הייחודיים שלה. זה דורש מבחינתנו:
1. קביעת יעדים שאפתניים אך ברי-השגה, קליפורניה קבעה יעדים ברורים ושאפתניים. ישראל צריכה גם היא לקבוע יעדים ברורים ומחייבים בחקיקה ולא כפי שקורה היום, שכל שר מקבל החלטות אחרות ולעיתים אף סותרות. ישראל צריכה לקבוע מדיניות ברורה ומחייבת עם אבני דרך מוגדרות כך שלשוק האנרגיה תהיה יציבות מה שיעודד השקעות. להקים 'מסלול מהיר' לפרויקטים של אנרגיה מתחדשת (בדומה לקליפורניה), לאחד תקנות בין הרשויות המקומיות השונות ובין הרגולטורים השונים (בדומה לקליפורניה).
2. השקעה בתשתיות חיוניות, כולל שדרוג רשת החשמל. קליפורניה השקיעה משמעותית בשדרוג רשת החשמל, בין היתר באמצעות הרחבת קיבולת הרשת לקליטת אנרגיות מתחדשות ופתוח טכנולוגיות לאחסון אנרגיה. בישראל צריכים להבין שהשקעה בתשתיות היא קריטית להצלחת המעבר לאנרגיה מתחדשת.
3. עידוד חדשנות, טכנולוגיה ושיתופי פעולה בתחום האנרגיה המתחדשת – קליפורניה עודדה שיתופי פעולה בין חברות אנרגיה, אקדמיה ורגולציה, יצרה מרכזי חדשנות משותפים. ישראל צריכה לנצל את היתרון היחסי שלה בחדשנות וטכנולוגיה ולעודד שיתופי פעולה שיובילו לפריצות דרך טכנולוגיות.

הזמן הוא עכשיו

ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה להמשיך בקצב האיטי הנוכחי. כל שנה שעוברת ללא פעולה משמעותית היא שנה של הזדמנויות אבודות - הזדמנויות לחיזוק הביטחון הלאומי, לצמיחה כלכלית ולשיפור איכות החיים של אזרחי ישראל.
הממשלה חייבת לאמץ גישת "כאן ועכשיו" בכל הנוגע לאנרגיה מתחדשת. זה כולל: רפורמה מקיפה בתהליכי הרישוי והאישור לפרויקטים של אנרגיה מתחדשת, קביעת מדיניות ברורה וארוכת טווח, עם יעדים מדידים ולוחות זמנים מוגדרים, השקעה משמעותית בשדרוג רשת החשמל לקליטת אנרגיות מתחדשות, יצירת תמריצים כלכליים משמעותיים ליזמים ולמשקיעים בתחום וקידום מחקר ופיתוח בטכנולוגיות אנרגיה מתקדמות
לסיכום, ישראל נמצאת בנקודת מפנה היסטורית. היא יכולה להמשיך בדרך הנוכחית, המאופיינת בהתקדמות איטית ובהחמצת הזדמנויות, או לאמץ גישה חדשה ונועזת. המעבר לאנרגיה מתחדשת אינו רק צורך סביבתי - זוהי הזדמנות היסטורית לחזק את הביטחון הלאומי, לעודד צמיחה כלכלית ולהבטיח עתיד בר-קיימא לדורות הבאים.
הזמן לפעול הוא עכשיו. ישראל, עם כל היצירתיות, החדשנות והנחישות שמאפיינות אותה, יכולה וצריכה להוביל את המהפכה האנרגטית העולמית. זה לא רק אפשרי - זה הכרחי עבור עתידנו המשותף.

עופר אזולאי הוא בעלים ומנכ"ל חברת טריפל אס, אנרגיות מתחדשות.