סגור
הדמיית בית החולים ב קרית אתא ע"ש מנחם בגין
הדמיית בית החולים החדש שיוקם בקריות. ישתרע על שטח כולל של כ־6,400 דונם (הדמיה: באדיבות עיריית קרית אתא)

בלעדי
ההמלצה: בי"ח כרמל יועתק לקריות ויורחב

צוות בין־משרדי ממליץ כי אל המתקן המשמש כיום את כרמל, יועתק בי"ח בני ציון. כדי להפיג את החשש מפני העמקת השליטה בצפון של כללית, שבבעלותה בי"ח כרמל, ממליץ הצוות שאת בית החולים החדש תקים חברה בת של הקופה. קופ"ח מכבי: אם לא יתקיים מכרז, נפנה לבית המשפט

בית חולים כרמל, השייך לקופת חולים כללית, יועתק (מבחינת כח אדם - א.פ) אל מתחם גילעם החדש בקריית אתא. במקביל, בית החולים הממשלתי בני ציון יעבור למתקן המשמש היום את כרמל. כך ממליץ הצוות הבין־משרדי שהקים משרד הבריאות לצורך בחירת חלופה להקמת בית חולים חדש בקריות, בדו"ח שהגיע לידי "כלכליסט". קופות החולים מכבי, מאוחדת ולאומית מתנגדות למהלך.
הצוות, בראשות ד"ר הגר מזרחי, מנהלת חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, הוקם בסוף 2022 והגיש כעת את מסקנותיו הסופיות, שכוללות גם שורה של צעדים רגולטוריים ותקציביים. עלות הבנייה של בית החולים בקריות מוערכת ב־1.65 מיליארד שקל, לפי קופת חולים כללית, כאשר תהליך הבנייה ייארך 6.5 שנים.
בינואר 2018 אושרה תוכנית הבנייה בקריית אתא (תמ"ל 1025) הכוללת 12,500 יחידות דיור, והקמת בית חולים אזורי חדש עם 2,200 מיטות, המשתרע על שטח כולל של כ־6,400 דונם. בניגוד למה שהוחלט בנוגע לבית החולים החדש בבאר שבע - שם מבקשים להקים בית חולים חדש לחלוטין - הכוונה של הצוות היא להעתקה ופיתוח של בית חולים קיים כאשר הדילמה היתה בין כרמל לבני ציון. כרמל משתרע על פני 40 דונם, כאשר רק 51 אלף מ"ר ממנו בנויים, וכולל 489 מיטות. מנגד, בני ציון משתרע על פני שטח קטן בהרבה, 19 דונם, אך בנוי על שטח דומה למדי (50 אלף מ"ר).
"אוכלוסיית חיפה עתידה לגדול אך גם להזדקן, כאשר בתי החולים כרמל ובני ציון נמצאים שניהם באזור עירוני וצפוף, דבר המקשה על הגדלת היצע השירותים שלהם", נכתב בדו"ח. לפי הדו"ח, הלכה למעשה שני בתי החולים לא יכולים להתפתח במצב הקיים, בגלל מחסור בשטח או עלויות הרחבה בלתי אפשריות.
עם זאת החשש שעולה מבחירת החלופה המוצעת הוא פגיעה קשה בתחרות תוך סכנה ליצירת מונופול באזור הצפון. הכוונה היא להשתלטות מוחלטת באזור של כללית – תאגיד הבריאות הגדול בישראל – שגם מבטחת מעל מחצית מאזרחי ישראל ובמקביל שולטת על שליש ממערך האשפוז. יתרה מזו, כללית שולטת בכ־69% מהמבוטחים באיזור הצפון כאשר באזורים כמו כינרת ויזרעאל היא שולטת אף בכ־73%. כפי שטוענות שאר הקופות, כללית עלולה להשתלט על ההיצע ועל הביקוש לשירותי הבריאות באופן מוחלט. מכאן גם החשש שקופת חולים כללית תעביר מבוטחים שלה שזקוקים לשירותי אשפוז לבתי חולים שבבעלותה, לרבות בית החולים החדש בקריות. בצוות התייחסו לנושא וקבעו בדו"ח ש"יש להבטיח כי למבוטחי כלל הקופות תינתן האפשרות לקבל שירותים רפואיים בכל בתי החולים הציבורים־כלליים שבאזור הצפון, במנגנון שייקבע מראש".
כמו כן, הצוות מזהיר כי "בעלות של קופת החולים עשויה להביא לכמה תמריצים שליליים בהפעלת בית החולים, ופוגעת ביכולת ההפרדה העסקית והחשבונאית בין פעילות בית החולים לפעילות הקהילה. על מנת להקטין את התמריץ להעדפת הקהילה על האשפוז, וכן על מנת לאפשר לבקר את הוצאות הקופה על הפעלת בית החולים, יש להתנות את ההחלטה במעבר בית החולים כרמל לקרית אתא בחיוב קופת חולים כללית להקמת חברה בת האחראית על הפעלת בית החולים או באמצעות מבנה תאגידי אחר שיאפשר הפרדה זאת".
כלומר, כללית תפעיל את בית החולים החדש - אך באמצעות חברה בת. במשרד הבריאות חוששים כי המהלך ילווה בהמשך פגיעה בפיתוח וסגירה של מרפאות בקהילה בחיפה ובאזור הצפון, בפרט בשירותי קהילה של כללית. לכן, הצוות ממליץ "להתנות את מעבר בית החולים בהתחייבות של קופת חולים כללית שלא לצמצם את שירותי הקהילה הניתנים באזור חיפה (ובפרט באמצעות מרכזי לין וזבולון), וכן בהקצאת שטחים ייעודים על ידי עיריית קרית אתא להקצאת ופיתוח שטחים עירוניים (חומים) למרפאות קהילתיות שיופעלו על ידי קופות החולים השונות".
בעיה נוספת שמתעוררת לנוכח ההמלצה היא סביב כוח האדם: העליונות של כללית עלולה להעניק לה יתרון גדול מדי בכל הקשור לגיוס כוח אדם. לפיכך, כחלק מההמלצות הצוות מציע לקדם תוכנית שתחייב את בית החולים החדש להקצות תקנים להתמחויות במימון שלוש הקופות האחרות (מתווה התמחות משולב קהילה־אשפוז) תוך החתמת המתמחה על המשך עבודה בקופת החולים לאחר סיום ההתמחות. בית החולים יתחייב להקצות לפחות 30% מתקני המתמחים להפעלתם באופן משולב (גם אשפוז וגם הקהילה).
עקב החשש כי כללית תזניח את כרמל עד העברתו לבני ציון ולא תשקיע בשמירת המבנה, הצוות ממליץ כי היא תחויב במסגרת ההסכם להקצות את הסכומים השנתיים הרגילים לשמירה על תחזוקת בית החולים, באופן שלא יפחת מהסכום המקביל שהוקצה בחמש השנים האחרונות. עוד ממליץ הצוות על שמירת תמהיל השירותים בעיר חיפה ובמחוז הצפון, כלומר שבית החולים החדש בקריית אתא ובית החולים בני ציון "יאפשרו את מירב השירותים הנדרשים לתושבי מחוז הצפון תוך הקפדה כי דבר זה לא יביא לפגיעה בשירותים של תושבי חיפה מאידך".
בנוסף לצעדים הרגולטוריים, הצוות ממליץ לאזן את יחסי הכוחות בין הקופות (קהילה) ובתי החולים (אשפוז) באזור הצפון, "גם באמצעות שורת צעדי חיזוק לשחקנים השונים במטרה לשמר את היחסים התחרותיים בשוק הבריאות". בנוגע לבני ציון, הצוות ממליץ על יצירת תוכנית לפיתוח וחיזוק בית החולים - בין אם במתקן הקיים או בחדש (כרמל) ולצורך כך יוקצו כ־750 מיליון שקל (על פני כמה שנים) במטרה להבטיח את היכולת שלו לתת מענה הולם לתושבי האזור ביום שאחרי המעבר של כרמל. כדי להבטיח את המשך פיתוחם של שאר בתי החולים באזור הצפון, מומלץ גם על חבילת "התמקצעות וייעוץ עסקי לפיתוח שירותים רלוונטיים בפריסה באזור הצפון בהיקף שייקבע לצורך כך". כמו כן, כדי לאזן את התרחבותה והתחזקותה של כללית, הצוות ממליץ להקצות תקציב לפיתוח והרחבת שירותי שאר הקופות.
בקופת חולים מכבי הסבירו כי לא ניתן כלל להעתיק את בית החולים ללא מכרז ודרושים הליך תחרותי של מכרז פתוח להקמת בית חולים. אם אין מכרז, מסבירים במכבי, "אסור לתת לכללית את בית החולים", בנימוק כי הדבר יפגע מאוד באיזון. במכבי מדגישים כי זו הוכחה נוספת לאפליה הבוטה הקיימת לטובת הכללית, בכל האזורים בארץ. "לא נהסס להשתמש בכלל האמצעים המשפטיים והציבוריים על מנת למנוע את העתקת בית החולים כרמל, במידה שהוא יהיה בית החולים הנבחר, ולא יהיה הליך תחרותי של מכרז פתוח", ציינו במכבי, לפי הפרוטקולים של הוועדה.
גם במאוחדת התנגדו למהלך והסבירו כי דווקא בני ציון הוא זה שצריך לעבור לקריות ולא כרמל שכן אין לבני ציון צורך ליד רמב"ם, אך בקריות יש לו ערך מוסף. גם קופת חולים לאומית מתנגדת לצעד. לעומת זאת "ישנה תמיכה הן של ראשת העיר חיפה והן של ועדי העובדים והעובדים למעבר", של בני ציון לכרמל ומטבע הדברים בכללית - וגם ועד עובדי הכללית - הביעו תמיכה במעבר הכרמל למתחם החדש, ציינו בצוות הבין־משרדי.