זה מה שנותר: סימני מסחר ככלי לבנייה ומימוש ערך עסקי
זה מה שנותר: סימני מסחר ככלי לבנייה ומימוש ערך עסקי
מקרי פשיטת רגל של מותגים מוכרים מדגישים את החשיבות של סימני מסחר כנכס עסקי משמעותי
בית המשפט המחוזי בחיפה אישר ביום שלישי האחרון לנאמני חב' שר פיטנס לפרסם הזמנה להציע הצעות לרכישת החברה, פעילותה ונכסיה, לרבות המותג, המוניטין וסימן המסחר "שר פיטנס". החלטת ביהמ"ש המחוזי ממחישה כיצד סימן מסחר, קניינם הרוחני של חברה מסחרית או אדם פרטי, הוא נכס בעל ערך כספי הניתן למימוש באמצעות העברת בעלות או מתן רשיון שימוש, הן על ידי בעלי הסימן והן מכוח הדין, בנוסף להיותו כלי לקידום מסחרי על-ידי בניית מוניטין ובידול ממתחרים.
חברת שר פיטנס, שהפעילה עד לאחרונה מתחמי כושר המיועדים לנשים בלבד, נקלעה לחובות של כ-24 מיליון שקל ופנתה לבית המשפט המחוזי בחיפה בבקשה להוצאת צו עיכוב הליכים וכן בקשה להסדר חוב בין החברה לנושיה.
החברה,שנוסדה ב-2014 על ידי שיר (שר) סנדה, מאמנת כושר המוכרת כשר פיטנס, העסיקה כ-122 עובדים ויש לה כ-4,000 מנויות. לטענת החברה, שנקלעה לחובות של כ-24 מיליון שקל, הקשיים הם תולדה של מגפת הקורונה שפגעה בעסקים רבים, ביניהם מכוני כושר.
בית המשפט המחוזי בחיפה אישר ביום שלישי האחרון לנאמני החברה לפרסם הזמנה להציע הצעות לרכישת החברה, פעילותה ונכסיה, לרבות המותג, המוניטין וסימן המסחר "שר פיטנס" על מנת להעשיר את קופתה ולאפשר תשלום שיעור דיבידנדים לנושיה. זאת, למרות התנגדותה של סנדה לכך שהמותג יימכר ביחד עם נכסי החברה. במהלך הדיון טען בעלה של סנדה, עידן מעטי, כי "לא יודעים מי זו שר סנדה. מכירים אותה כשר פיטנס. *זה (*כך במקור) הזהות שלה ואי אפשר למכור שם של בן אדם".
בהחלטת ביהמ"ש צויין, כי מחקירתם של בני הזוג עולה שקידום המותג נעשה במימון החברה לאורך כל שנות פעילות החברה ועל חשבון החברה והנושים וכי השניים יצרו ערבוביה בין נכסי החברה ונכסיהם הפרטיים.
שיר סנדה היא הבעלים של שני סימני מסחר רשומים: סימן מסחר 262586, שהוגש ב- 2014 עבור שירותים בתחום "הענקת אימונים ופעילות ספורט", וסימן מסחר 333087, שהוגש ב- 2020 עבור שירותים בתחום "אימוני הספורט ומכוני הכושר" וכן עבור "הדרכות וייעוץ בתחום הדיאטה והתזונה":
על פי סעיף 48(א) לפק' סימני מסחר [נוסח חדש], תשל"ב-1972 "סימן מסחר רשום ניתן להעברה על ידי בעל הסימן ויכול לעבור מכוח הדין, לגבי כל הטובין או סוגי הטובין שלגביהם הוא רשום או חלקם, בין יחד עם המוניטין של העסק בטובין שלגביהם רשום הסימן ובין בנפרד ממנו".
סימן מסחר מס' 333087, שנרשם מאוחר יותר, הינו עבור שני "סוגי טובין", ולא מן הנמנע שניתן יהיה לפצל את הבעלות בסימן המסחר, כך שגוף אחד ירכוש את סימן המסחר והמוניטין בתחום הספורט והכושר, ואילו גוף אחר ירכוש את הבעלות בסימן המסחר והמוניטין עבור פעילות בתחום הדיאטה והתזונה.
המקרה של Toys "R" Us מהווה דוגמה למימוש סימני מסחר רשומים ומוניטין כחלק מהליך פשיטת רגל. לאחר ארבע שנים של פעילות ללא רווח, הגישה חב' Toys "R" Us, Inc. בסוף שנת 2017 בקשה לפתיחת הליך פשיטת רגל (Chapter 11). באפריל 2018 דווח כי הפעילות של חברה בקנדה תימכר ל חב' Fairfax Financial עבור סכום מוערך של כ- 234 מיליון דולר, אשר תמשיך להפעיל את סניפי החברה תחם השם Toys "R" Us. כחודשיים לאחר מכן, ביוני 2018, סגרה החברה את סניפיה בארה"ב. בשיאו הייתה למותג נוכחות ב-35 מדינות, באמצעות יותר מ-740 חנויות בבעלות חברות-בת מקומיות והסכמי רשיון וזכיינות. רוב החנויות שפעלו תחת הסכמי זכיון לא נסגרו כתוצאה מפשיטת הרגל והמשיכו לתפקד כחנויות צעצועים. במדינות שבהן החנויות היו שייכות לחברה, הן נסגרו (כפי שקרה בבריטניה) או נמכרו לבעלות אחרת (כפי שקרה בגרמניה, אוסטרה ושוויץ). באוקטובר 2018 הודיעה החברה כי נכסי הקניין הרוחני שלה אינם עומדים עוד למכירה, בשל תוכניות של הנושה הראשי להחיות את העסק תחת המותגים Toys 'R' Us ו- Babies 'R' Us, תוך שמירה על הסכמי הרשיון (licensing) ויצירת הזדמנויות עסקיות חדשות, כגון שיתוף פעולה עם רשת המרכולים Kroger, אשר מכרה מבחר צעצועים של Toys 'R' Us כמותג פרטי תחת המותג Geoffrey's Toy Box, אחד ממותגיה של Toys 'R' Us. בינואר 2019 הקימו נושי החברה את חב' ,Tru Kids Brands אליה הועברו נכסי הקניין הרוחני של החברה, פשיטת הרגל בוטלה, והחברה נסגרה. בהמשך חב' ,Tru Kids Brandsהשיקה מחדש את אתר המכירות המקוון של Toys 'R' Us, בשיתוף פעולה עם רשת Target. על אף תוכניות לפתוח סניפים "רגילים" של החברה בארה"ב, תחת שם המותג, הביא משבר הקורונה לסגירת הסניפים היחידים שנותרו לחברה בארה"ב. במרץ 2021, חב' WHP Global רכשה את השליטה ב- Tru Kids Brands. שישה חודשים לאחר מכן פורסם על שיתוף פעולה עם רשת Macy's למכירת צעצועים באתר האנטרנט של החברה, וב-400 נקודות מכירה כ- "חנות בתוך חנות" בסניפי Macy's. בדצמבר 2021 נפתחו מחדש שני סניפי הדגל של Toys 'R' Us ו Babies 'R' U בניו ג'רזי.
שני המקרים המפורטים במאמר זה, ממחישים את החשיבות הגדולה שבטיפוח המותג וחיזוקו באמצעות בניית מוניטין, כמו גם ברישום וניהול זכויות הקניין הרוחני, כגון סימני המסחר. למותג חזק יש ערך כלכלי ולפעמים הוא אף הנכס הסחיר היחיד שקיים לחברה. מותג חזק יכול להמשיך להתקיים גם לאחר שהחברה שהיתה הבעלים המקורי שלו חדלה להתקיים, באמצעות העברת הבעלות בסימן המסחר, מתן רשיונות שימוש ועוד.
המידע המופיע במאמר זה אינו מהווה ואינו מיועד להוות ייעוץ משפטי. כל המידע, התוכן והייעוץ הם למטרות מידע כלליות בלבד. אין באמור לעיל כדי להחליף מידע שנמסר על ידי עורך דין, ועל הקורא לפנות ולהתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת הליך משפטי כזה או אחר. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.
מאת עו"ד סער אלון, ראש תחום עיצובים וסימני מסחר, כהן, דה-פריס, שטדלר ושות', מקבוצת LUTHI-CDS
d&b – לדעת להחליט