סגור
שישיית בקבוקי פלסטיק מים ב פיצוציה באזור לא מוצל
שישיית בקבוקי מים בשמש. סכנה לזליגת חומרים כימיים למים ( צילום: טל שחר)

פשרה מעוררת מחלוקת בייצוגית על בקבוקי המים בתחנות דלק

 תביעה נגד מכירת בקבוקי מים בתחנות דלק, לאחר ששהו בשמש ובקרבה לאדי דלק ומזהמים, הגיעה לפשרה מול התחנות גדולות, שישלמו 980 אלף שקל בלבד. המדענית שייעצה לתובעים: מדובר בפשרה בעייתית שלא פותרת את בעיית אחסון המים בתחנות

כארבע שנים לאחר שיצאה לדרך, תביעה ייצוגית שהוגשה נגד תחנות דלק בשל מכירת בקבוקי מים בסמיכות לאדי דלק ומזהמים לאחר ששהו בשמש, עשויה להסתיים בהסדר פשרה. זאת, לאחר שהצדדים הגיעו להסכם הממתין כעת לאישור בית המשפט. כשיצאה לדרך התביעה נגד שש מפעילות של תחנות הדלק הגדולות בישראל – דור אלון, סונול, פז, דלק, מיקה ותפוז – טענו התובעים כי ״המים המינרליים מוצבים לרוב בין משאבות הדלק או בכל מקום אחר בתחנות התדלוק, בחשיפה לאדי דלק ולמזהמים אחרים. הצרכן שמתדלק חשוף לבקבוקי המים ובכך הנתבעות 'מגדילות' את היקף המכירות וכן הנתבעות 'חוסכות' את שטח האחסון של ארגזי המים״.
אולם כעת הסדר הפשרה מסתכם באופן שכלל לא בטוח שיספק מענה עתידי הולם לציבור. המשיבות דחו את הטענות, אך יפצו את הציבור בסך 960 אלף שקל בתרומת מוצרים ללא עלות או בהנחה לאוכלוסיות כמו חיילי צה״ל ותושבי אזורי עימות בצפון ובדרום. דור אלון, סונול, פז ודלק ישלמו כל אחת 205 אלף שקלים, מיקה 80 אלף שקל ותפוז 60 אלף שקל. התובעים יפוצו ב־70 אלף שקלים כגמול, שכר הטרחה לעורכי דינם יעמוד על 185 אלף שקל בתוספת מע״מ, לצד החזר הוצאות של כ־15 אלף שקל. זהו סכום נאה, אמנם ספק אם ליבת התביעה, הסיכון הבריאותי־סביבתי, אכן באה לפתרונה. למרות הסיכונים הבריאותיים האפשריים, התובעים הסכימו רק להציב בעתיד את הבקבוקים ״מתחת לגג או גגון קיים בתחנה, או מתחת לכיסוי המצמצם חשיפה לשמש״.
הפשרה מנוגדת להוראות שהעביר משרד הבריאות ב־2010 לכלל תחנות הדלק, שם הובהר כי אין להציב בשטחי תחנות דלק בקבוקי מים מינרליים. ״מים מינרליים הינם מזון ומכירת מזון חייבת להיות בתוך מרכול״, ציין משרד הבריאות. ״בקבוקי מים המוצבים ליד משאבות הדלק חשופים לאדי דלק, לטמפרטורות גבוהות ולקרינת השמש ואלו יכולים להשפיע לרעה על איכות המים״. אולם כעת, לפי ההסדר, יוכלו החנויות להמשיך להציב את הבקבוקים בשטח התחנה, ואף לא יחוייבו להציבם בצל מלא או באזור שאינו חשוף לשמש יוקדת – אלא יוכלו להסתפק ב"כיסוי המצמצם חשיפה לשמש", הגדרה מעורפלת ונתונה לפרשנות רחבה. במצב זה, גם רשת צל שמפחיתה שיעור מזערי מהקרינה, יכולה להיחשב ככיסוי. תחנות התדלוק לא יחוייבו להציב רשת צפופה, שתגדיל את הסיכוי להפחתה משמעותית של הקרינה.
ד״ר חגית אולנובסקי, מומחית בריאות הציבור שכתבה חוות דעת עבור התובעים, אומרת כעת: ״זו פשרה שערורייתית, אגיש עם ארגון רופאי בריאות הציבור התנגדות לאישורה״. לדבריה, ״הפשרה לא מפחיתה את הסיכונים לציבור ומנוגדת להנחיות מפורשות של משרד הבריאות. בסיס הידע שלנו אודות הסיכונים הבריאותיים מחשיפה למיקרו פלסטיק וננו פלסטיק הולך וגדל, המודעות לכך עולה בכל העולם, ובכל זאת בישראל מתעקשות חברות הדלק לאחסן שישיות בקבוקים בחום ובשמש, בניגוד להנחיות היצרניות וגם משרד הבריאות״.
היא מסבירה כי בזמן שתחנות הדלק ימשיכו במתכונת עסקים כרגיל, הציבור יוותר חשוף לסיכונים: ״נוח לציבור לרכוש שישיות בתחנות דלק אבל הוא לא מודע לסיכונים. היצרניות כותבות בפירוש על הבקבוק ׳לאחסן במקום מוצל/קריר׳, כיוון שאחסון בחום או בקרינת שמש עלול גם לפגוע באיכות המוצר וגם להעלות את החשיפה למזהמים סביבתיים. היתה תביעה כזו לפני כ־15-10 שנה, שהתסיימה בפשרה שערורייתית - הוספת כלובי המתכת, שלא מפחיתים את הסיכון לקונים אבל בהחלט מסייעים לניהול של המלאי. לכן היה צורך בתביעה נוספת, והסכם הפשרה ממש לא תקין ולא משרת את הציבור!״.
בקבוקים ומיכלי אחסון מפלסטיק מכילים מגוון גדול של חומרים כימיים, העלולים לזלוג למים ולמזון בעת השימוש בהם. לדברי אולנובסקי, מומחית לביולוגיה וביוכימיה מבנית ומולקולרית, ״יש מספר תנאים בהם מוגברת זליגת החומרים הכימיים מהפלסטיק לנוזל או למזון שבתוכו. ככל שחם יותר, הזליגה מואצת. קרינת השמש מגבירה מאוד את הזליגה. הטמפרטורה בסמוך לעמדות התדלוק ומחוץ לחנויות הנוחות גבוהה משמעותית מהמומלץ לאחסון בקבוקי מים. התנאי הזה מתקיים ברוב אזורי הארץ, ברוב חודשי השנה. בישראל מעט מאוד ימים מעוננים ולפיכך החשיפה לקרינת שמש הינה ברוב ימות השנה, מספר שעות ביום״. אולנובסקי מוסיפה: ״מחקרים רבים הוכיחו כי אחסון של בקבוקי המים בתנאים כאלו מגביר את זליגת החומרים והחלקיקים מהבקבוק למים. לא ניתן להניח מצב בו לא התקיימה זליגה משמעותית של חומרים כימיים למים״.
כעת ייאלץ בית המשפט להכריע בסוגיה, כאשר על שולחנו תונח התנגדות של אגוד רופאי בריאות הציבור.
ממשרד הבריאות נמסר: ״ככלל, על בית עסק להתנהל בהתאם למפרטי רישוי עסקים, לפיהם יש להציג את בקבוקי המים שאינם מאוכסנים במקרר בתוך מבנה הקיוסק/מרכול. הסדר הפשרה המדובר טרם התקבל במשרד הבריאות. לכשיתקבל המשרד יבחן את הדברים והתגובה תינתן בבית המשפט, כמקובל״.