עוד לפני הדיונים בכנסת: הממשלה תאשר הגדלה נוספת של הגרעון ל-4.4% מהתוצר
עוד לפני הדיונים בכנסת: הממשלה תאשר הגדלה נוספת של הגרעון ל-4.4% מהתוצר
לאחר שבספטמבר הצהיר שר האוצר כי בכוונתו להביא תקציב ל-2025 עם גרעון של 4% ובסוף אוקטובר הוחלט להעלותו ל-4.3%, תאשר הממשלה מחר את הגדלתו ל-4.4%. אף שהאוצר מנסה לתלות את האשמה בהגדלת הגרעון בלחצים שהפעילה ההסתדרות, בפועל זו נובעת מהטבות מס של 1.5 מיליארד שקל שסמוטריץ' מעוניין להוסיף לתקציב
הממשלה צפויה לאשר מחר (א') החלטה המתקנת את תקרת הגרעון לשנת 2025 ל-4.4% מהתוצר - זאת לאחר שבסוף אוקטובר הוחלט בממשלה כי הגרעון בשנת 2025 יעמוד על 4.3% בלבד.
נזכיר, כי סמוטריץ' הצהיר במסיבת עיתונאים בספטמבר כי בכוונתו להביא תקציב לשנת 2025 שיהיה עם גירעון של 4% בלבד. אך כעת, עוד לפני שהוא מגיע לכנסת, הגרעון גדל ל-4.4%. בנוסף, יש להזכיר, שהחלטת הממשלה כוללת הגדלה של הגרעון בחצי אחוז נוסף, למימון צרכי המלחמה.
ההחלטה על הצורך להשתמש בקופסה הנוספת הזו נתונה לשיקול דעת של חברי הקבינט, ולכן יש סבירות גדולה כי זו תמומש, כך שנכון לעכשיו הגרעון לשנת 2025 יגיע ככל הנראה לכ-4.9% תוצר.
העדכון של עשירית האחוז יכול להיראות זניח, אך למעשה מדובר בכ-2 מיליארד שקל. בדברי ההסבר להחלטה האוצר נותן מגוון של סיבות לגידול בגרעון. בתחילה הוא מזכיר את הצעדים שהוצעו מחוק ההסדרים בשל לחץ ההסתדרות, דוגמת ביטול הטבת המס לקרן ההשתלמות, ביטול העלאת ההפרשות של זכאי פנסיה תקציבית, וצמצום הקיזוז המתוכנן של שני ימי ההבראה ליום הבראה אחד.
אלא שדברים אלו מפתיעים כי ההחלטה על ביטול הצעדים הללו עברה בממשלה כבר בשבוע שעבר, ושם נכתב "לאחר ביטול ההחלטות הללו, ובהתחשב בתיקונים ובשיניים לגבי החלטות אחרות, לא יהיה שינוי במסגרות הפיסקאליות המתוכננות ל-2025" - או במילים אחרות, האוצר הצהיר בשבוע שעבר כי לכל הפחות לרוב מוחלט של ביטול הצעדים הללו יש מימון אחר, אך כעת הוא טוען אחרת.
בסוף דברי ההסבר מופיע משפט נוסף שכנראה מספר את הסיפור העיקרי. לפי דברי ההסבר, "בנוסף נדרש התיקון המוצע (הגדלת הגרעון, ש"ט) נוכח כוונתו של שר האוצר לקדם הטבות מס שונות ב-2025 בהיקף של 1.5 מיליארד שקל". כלומר, הסיבה העיקרית להגדלת הגרעון היא תכנית חדשה של שר האוצר לתת הטבות מס נוספות בשנת 2025 שיקטינו את הכנסות הממשלה בכ-1.5 מיליארד שקל. ולא ההסכם עם ההסתדרות. האוצר מבהיר, כי בעקבות כוונת השר לתת הטבות מס חדשות תעודכן גם תחזית הכנסות המדינה.
גורמים בכירים המקורבים לנושא מסבירים כי דברי ההסבר מטעים, ולמעשה מדובר בהטבות מס לדרום ולמילואימניקים שנלקחו בחשבון התקציב כבר בליל הממשלה, למרות שלא הועברה החלטת ממשלה רשמית המעדכנת אודותיהם (החלטה כזו תצטרך להיות מובאת בהמשך לממשלה, לפני אישור התקציב בכנסת, ש"ט) וכי הסיבה לקיצוץ הנוכחי היא העובדה שהאוצר בנה על מקור תקציבי אחר למימון 'יום ההבראה' שבוטל.
האוצר ציפה להגיע להסכם פשרה עם הסתדרות המורים בסוגיה של 'הפרשות יתר לקופות גמל של מורים', אך הסכם הפשרה עדיין לא נחתם, ולכן בעצם אין מקור למימון אותו 'יום הבראה' (כי במקור תיכננו לקזז שני ימי הבראה). כך או כך, העובדה שהאוצר נאלץ להגדיל את הגרעון אחרי ליל התקציב היא איננה סימן טוב, והיא תקשה על האוצר כשהם יתעקשו בפני חברי הכנסת כי 'אי אפשר להגדיל יותר את הגרעון'.