סגור
Dun's 100

המחסור בעובדים הוא הזדמנות

האיסור על כניסת עובדים פלשתינים, יצר מחסור גדול בעובדי בניין. זה הזמן להפחית את התלות בהם, ולפתח את הבנייה המתועשת, אך מבלי להתפשר על העיצוב

ענף הבנייה סבל ממחסור בכוח אדם עוד טרם ההחלטה להגביל כניסת פלשתינאים לישראל בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר. בניסיון להתגבר על המחסור, מזה שנים שענף הבנייה בישראל מסתמך על כוח עבודה מחו"ל (בעיקר מסין), אלא שכמונו גם שאר מדינות העולם המערבי, והתחרות על הפועלים הזרים גדולה. באחרונה, בשל המלחמה, החליטה הממשלה הסינית להגביל את מכסות העובדים לישראל.
לצד ההתמודדות המתמדת עם המחסור בכוח האדם, בענף הבנייה תרים באופן מתמיד אחר פתרונות נוספים להאצת קצב הבנייה, שכיום אינו מהיר מספיק, ומייצר לחץ קבוע של אי עמידה בביקושים. על רקע זה, יש כל העת חתירה לתיעוש הבנייה. מרכיב מרכזי בתוך זה, הוא השימוש באלמנטים טרומיים (אלמנטים מוכנים, מבטון או מחומרים אחרים כמו אלומיניום וזכוכית ).
הבנייה הטרומית, לא רק שמחפה על המחסור בכוח האדם בענף, אלא יש לה גם יתרונות רבים, ועלינו לאמץ אותם כעת בכדי להתמודד עם האתגר שלפנינו, ולהפיק את המירב מההזדמנות שנוצרה כעת, עקב המחסור בעובדים. יש לחזור ולהשקיע בתיעוש הענף, בפרט באותם מרכיבים בעייתיים בבנייה הטרומית.
לבנייה הטרומית יתרונות רבים: התמקצעות; היעדר חשיפה לתנאי מזג אוויר (העבודה נעשית בתוך מבנה קבוע ולא בחוץ), אפשרות לבקרה בתנאים נוחים, "תחת הפלורסנט”, אפשרויות מחקר ופיתוח המובילים להתייעלות, דיוק מירבי, וחסכון בניוד אמצעי הבניה וחומרי הגלם לאתרים שונים.
בצד היתרונות, יש לא מעט חסרונות: עיצוב נוקשה, חזרתיות, מגוון חומרים מוגבל, גודל האלמנטים לשינוע, מיעוט ומגוון אלמנטים, משקל, נראות טכנית, חיבורים, היעדר מקוריות בעיצוב. חסרונות אלו מונעים את השימוש הרחב בשיטה, ועלינו למצוא דרכים יצירתיות לתכנן ולעצב בשיטה הטרומית, כך שתישמר הייחודיות, על אף המגבלות של האלמנטים המתועשים,
גם כיום, שיטת ברנוביץ' (שיטת בנייה ליציקת קירות מעטפת המבנה, המבוססת על תבניות פלדה) המקובלת בפרוייקטים רבים, היא למעשה מתועשת באופן חלקי. השיטה אמנם מייעלת ומזרזת את הביצוע, אך יוצרת קיבעון בתחום העיצוב והתכנון, והתוצאה הנראית לעין היא בניינים חזרתיים ושימוש בחומרים זהים, כך שבניין אחד דומה למשנהו, על אף שתוכננו על ידי אדריכלים שונים ובעבור יזמים שונים.
3 צפייה בגלריה
הובלת אלמנטים של פלדה
הובלת אלמנטים של פלדה
הובלת אלמנטים של פלדה
(צילום: יח"צ)

אחד הבניינים שתכנן משרדנו באחרונה, שבו משולבת בנייה בשיטת ברנוביץ' עם תבניות באתר, בתוספת של אלמנטים טרומיים ממפעל, הוא מגדל המטרו ברמת גן. אלמנטי הפלדה שיוצרו במפעל, הגיעו לאתר לאחר סיום הבניה וחוברו לבניין בנקודות שייועדו מראש לשמש כמחבר קונסטרוקטיבי. ההכנות נעשו בשלב הביצוע באמצעות פינוי שטחים מתאימים בתבניות היציקה. לאחר חיבור האלמנטים לבניין, הגיע שלב חיפוי האלומיניום, שגם הוא תוכנן מראש ויוצר במפעל, באופן המאפשר את החופש הנדרש להרכבה באתר על ידי צוות ייעודי לביצוע המשימה.
תכנון וייצור של אלמנטי הפלדה ומרכיבי החיפוי, החל כבר במהלך ביצוע עבודת הבנייה באתר, מה שאיפשר חיסכון בזמן הביצוע הכולל. תכנון אלמנטים מפלדה ממודולים קטנים ותכנון מגוון רב של מחברים בין האלמנטים, איפשר גמישות עיצובית וסיפק וריאציות רבות לקורות ההיקפיות, ומנע מראה של חזרתיות שבלונית.
3 צפייה בגלריה
ערן שקד
ערן שקד
ערן שקד
(צילום: תמי בר שי)
בעולם כיום ישנה מגמה לתכנון ובניה טרומיים, אם בבניית קומות וחדרים, ואם בבניית קירות ורצפות. אחת המגמות בתוך זה, המאפשרת להפחית את פליטת הפחמן במהלך הבנייה, היא שימוש באלמנטים טרומיים עשויים עץ, גם ברבי קומות.
ככל שנתקדם עם התכנון המתועש ונמצא את האיזון הנכון בין אלמנטים מתוכננים ומיוצרים מראש במפעל והרכבתם באתר, לבין שמירה על חופש תכנוני עיצובי, יהיה ניתן לצמצם את התלות של ענף הבניה בפועלים באתר הבניה. תוצר לוואי חיובי של כך, יהיה צמצום אירועי הבטיחות באתרי הבנייה.
3 צפייה בגלריה
התקנת אלמנט פלדה מגדל המטרו
התקנת אלמנט פלדה מגדל המטרו
התקנת אלמנט פלדה מגדל המטרו
(צילום: יח"צ)
לנו כאדריכלים, חשוב לשמר את התפיסה שהטכנולוגיה מטרתה לשרת את התכנון והעיצוב, ולכן עלינו להבטיח שהפן האומנותי והיצירתי הוא שינחה את המתכנן, שיימצא לו מקום למרות המגבלות. זהו עוד אחד מהאתגרים המוצבים בפנינו כאדריכלים, כשאנו נדרשים למצוא פתרונות יצירתיים, חרף המגבלות.
מאת אדריכל ערן שקד, מייסד ומנכ"ל CityBee אדריכלים
d&b – לדעת להחליט