פרשנותהחשד בחקירה בענף המזון: העברת מסרים בתקשורת על מחירים
פרשנות
החשד בחקירה בענף המזון: העברת מסרים בתקשורת על מחירים
חקירת רשות התחרות שנפתחה היום נגד שופרסל, שטראוס וחברות נוספות בחשד להסדרים כובלים עוסקת בין היתר בהתבטאויות פומביות של בכירים בהן הנוגעות למחירים. בעבר קבעה הרשות שהתבטאויות בתקשורת, בשיחות אנליסטים או בכנסים שמניעות מתחרה לפעול - עשויות להתפרש כהסדר כובל
חקירת רשות התחרות שנפתחה היום (ג') נגד החברות שופרסל ושטראוס וחברות נוספות בחשד לעבירות על חוק התחרות וביצוע הסדר כובל מתייחסת להעברת מסרים תחרותיים, בין היתר סביב מחירים, בין ספקים לקמעונאים בשוק המזון, וזאת באמצעות ראיונות, הודעות ותגובות בתקשורת. מדובר בנושא שברשות התחרות מנסים שנים לשנות אותו, עד כה ללא הצלחה.
בשנת 2014, לאחר שתיק חקירה בנושא נגד רשת קפה קפה נסגר, הרשות תחת פרופ' דיוויד גילה פרסמה מסמך מדיניות (גילוי דעת) שהגדיר אמות מידה להתבטאויות פומביות ופרסומים מצד המגזר העסקי העלולים לפגוע בתחרות. הרשות כתבה אז שהמודעות ההולכת וגוברת של גורמים עסקיים באשר לאיסורים על קיום קרטל, ועל העברת מידע הנעשה במחשכים, עשויה להביא אותם לפעול בדרכים חלופיות ומתוחכמות יותר להעברת מידע ביניהם - למשל בהתבטאויות פומביות.
אלא שמאז פרסום גילוי הדעת לא היתה חקירה פלילית גדולה ומשמעותית בנושא. מדי פעם עוד עשתה הרשות שרירים, והודיעה שהיא בוחנת התבטאויות בתקשורת. למשל כאשר גיל שרון, שעמד להתמנות ליו"ר חברת הסלולר גולן טלקום, רמז בראיון ברדיו על עליית מחירים וטען כי תעריפים של 30 שקל הם מחירים לא סבירים. אבל כתבי אישום בנושא לא הוגשו.
"צונאמי של עליות מחירים"
הפעם, לאור שורה של התבטאויות של בכירים בשוק המזון, החליטו ברשות התחרות לפתוח בחקירה פלילית בחשד להסדרים כובלים. כך למשל איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, שנחקר היום במשרדי הרשות, אמר בשבוע שעבר בראיון: "לא קיבלתי בשנה וחצי האחרונות בקשות להעלאות מחירים מהיצרנים והיבואנים הגדולים, אבל יצרנים קטנים שמוצריהם מבוססים חומרי גלם שהתייקרו בבורסות הסחורות, כמו שמן וקמח, ביקשו וקיבלו אישור העלאת מחירים".
שטראוס, חשודה נוספת בפרשה, שהמנכ"ל שלה גיורא בר דעה נחקר היום ברשות, דיווחה בדו"חות הרבעון השני כי "בשל המצב החברה נערכת לאפשרויות שונות, שאין ודאות ביכולתה להוציאן אל הפועל, למשל תוכניות התייעלות ובמקרים מסוימים, בהתאם למדיניות, עדכון מחירי מכירה". היה מדובר אז באיתות ראשון של חברת מזון גדולה בישראל בנוגע להעלאת מחירים אפשרית, שכן בשבועות האחרונים הגישו רק יצרנים קטנים בקשות להעלאות מחירים, בעוד החברות הגדולות נמנעו מכך.
גם אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי, שנחקר היום ברשות, טען בעמוד הפייסבוק שלו שעומד להיות גל חריג של התייקרויות. "את הדברים האלה צריך לכתוב בצורה מפורשת, כדי שאף אחד לא יגיד שלא ידע: ימים קשים לפנינו, אפשר להגיד שלפנינו ממש צונאמי של עליות מחירים". הדברים של רביד הגיעו ימים ספורים לפני הזינוק במחירי הכלים החד-פעמיים בעקבות מס הקנייה שהוטל עליהם, ושבועות לפני הזינוק במחירי המשקאות הן בעקבות הרחבת חוק הפיקדון והן בעקבות מס הקנייה שהוטל עליהם.
דיפלומט, חברת המזון ומוצרי הצריכה החמישית בגודלה בישראל, דיווחה לפני מספר חודשים כי לאור העלייה החדה במחירי ההובלה הימית בעולם, היא תבחן העלאת מחירים. דיפלומט פועלת בישראל במגוון רחב של קטגוריות, ממזון ועד תינוקות וטואלטיקה.
"תיאום על השולחן"
על החשש של רשות התחרות מתיאום אסור בין מתחרים שנעשה "על השולחן" סיפר בעבר היועץ המשפטי של הרשות לשעבר, עו"ד אורי שוורץ. "כשאנו רואים מנהלי חברות, מנכ"לים ויושבי ראש מתבטאים בראיונות בטלוויזיה, בעיתון - הם מדברים על נושאים בעלי משמעות תחרותית", אמר שוורץ בכנס של ארגון הגג של היועצים המשפטיים הפנימיים בחברות. "למשל כשמנכ"ל אומר שרמת המחירים היא בלתי נסבלת ואומר שהוא ישנה את זה. זה נושא בעייתי שמעלה שאלות". שוורץ הודה אז ש"אין לו תשובה ברורה, אבל אנו מסתכלים על זה, בוחנים את זה ונצטרך לטפל בזה".
בגילוי הדעת קבעה הרשות שהתבטאות פומבית אסורה היא כזאת שבה דברי מתחרה אחד עשויים להשפיע על ההתנהלות העסקית של מתחרה אחר, והמתחרה האחר אכן משנה את התנהגותו בהתאם להתבטאות. ככל שזה קורה, הרי הדבר עלול לעלות כדי הסדר כובל. במקרים אחרים התבטאות פומבית עשויה להוות לכל הפחות ניסיון להגיע לקרטל אסור, וזאת כאשר המידע שנמסר הוא ברור ומספיק מדויק, על מנת שלפחות מתחרה אחד יוכל לפעול בהתאם להתבטאות באופן שהיה מקים הסדר כובל אסור.
לטענת הרשות, מחקרים שנעשו בנושא הראו כי גם התבטאות המשוגרת כ"בלון ניסוי" עשויה לסייע למתחרים להפחית את אי הוודאות באשר לתגובותיהם העתידיות, ובכך להשיג ביניהם תיאום שעלול לפגוע בצרכן. הניסיון העולמי מלמד, לטענת הרשות, כי התבטאויות פומביות הפוגעות בתחרות יכולות להיעשות בפורומים ובסגנונות שונים. לדוגמה בארה"ב ננקטו צעדי אכיפה נגד מנכ"ל שקרא למתחריו, בשיחת ועידה פתוחה עם אנליסטים, לזנוח את התחרות העיקשת שניטשה ביניהם.