סגור
Dun's 100

הרכיב החסר במוצר התבונה המלאכותית שלך הוא בני אדם

בעוד שכולם מדברים על בינה מלאכותית שתחליף בני אדם, ההישגים הגדולים יגיעו דווקא משילוב של בינה מלאכותית ומומחים

יש המון דיבורים על מהפכת הבינה המלאכותית (AI). כבר מזמן חלפו ה-"חורפים הקרים" של AI – זה יותר מעשור שהתחום מצוי בעיצומו של קיץ. למען האמת, תחום ה-AI התקדם התקדמות מדהימה בתוך שנים קצרות. שיטות של למידה עמוקה ניצחו סוף סוף את בני באדם בשח, ובכיוון שימושי יותר, שיטות אלו טובות מהם בזיהוי עצמים בתמונות, בגילוי מצבים רפואיים דוגמת פרפור חדרים, ואינספור מטלות שימושיות מאוד אחרות. הבינה המלאכותית בעלייה, אך שלא כנהוג לחשוב, אני לא מאמין שנושא השיחה השולט כיום ביחס ל-AI יעמוד במבחן הזמן. למעשה, קיימת סוגיה אחרת לגמרי שצריכה לעמוד בחזית הדיבורים על AI.
הבינה המלאכותית שמדברים עליה ושנעשתה פופולרית בתחומי המדע הבדיוני היא החלפת בני אדם בביצוע מטלות מסוימות: המכונית היא זו שנוהגת, משמע אין צורך לנהוג. גם שיחות הטלפון מתומללות אוטומטית ודיווחי הוצאות מאושרים (או נידחים) אוטומטית, והרשימה ממשיכה הלאה.
השאיפה לחזון פופולרי זה של אוטומציה מוחלטת היא רעה, מכשילה ומוטעית. מדוע רעה ומכשילה? מפני שב-2020 כבר הופנתה השקעה מוערכת של 16 מיליארד דולר למכוניות אוטונומיות, ולמרות זאת המכוניות האוטונומיות אינן קיימות (עדיין), ותאריך העלאתן לכביש ממשיך להידחות. באיזה שלב יתחילו מקורות המימון לתהות בדבר הכדאיות של אוטומציה מלאה של מטלה מורכבת כל כך?
מדוע החזון מוטעה? מפני שאין כל צורך באוטונומיה מלאה כדי להשיג יעילות ופרודוקטיביות גדולה. ובמילים פשוטות: אם מה שרוצים הוא את ההרחבה שלהן, AI מסוגל להעניק ניצחונות עצומים בלא כל צורך שהיא תחליף בני אדם.
1 צפייה בגלריה
צביקה ברנהולץ׳ מנהל קבוצת מוצר של בינה מלאכותית באינטואיט ישראל
צביקה ברנהולץ׳ מנהל קבוצת מוצר של בינה מלאכותית באינטואיט ישראל
צביקה ברנהולץ, מנהל קבוצת מוצר של בינה מלאכותית באינטואיט ישראל

באינטואיט בחרו בגישה השנייה - הכרזנו על חזון נועז שנועד להיות פלטפורמת מומחים מונחית AI. עם מוצרים דוגמת TurboTax Live ו- ,QuickBooks Live איש מקצוע מסייע ללקוחותינו להגיש את דוחות המס ולקבל את ההחזר הגדול ביותר האפשרי, או לסגור את הספרים בעוד חודש של צמיחה. התפקיד שלנו כעוסקים בבינה מלאכותית הוא להעניק למומחים אלו זרועות סייבורג מטפוריות, לעשות אותם פרודוקטיביים יותר ביישום מומחיותם האנושית כדי לעזור לנישום או לעסק הקטן לשגשג כלכלית. מבחינה אסטרטגית, חזון זה יוצר גלגל תנופה: המומחים מפיקים עבודה רבה יותר, הם מגדילים את ערכם הכלכלי, ובד בבד הם הופכים את התייעצויות עם מומחה לבנות השגה יותר. וכך, נתונים רבים יותר מופנים אל גלגל התנופה שמסייע ל-AI בפרודוקטיביות גדלה בקרב אנשי המקצוע.
כדי לסבר את האוזן, לפניכם דוגמאות אחדות של מערכות AI שכבר פועלות בחברת אינטואיט ומתוכנתות לטובת המומחים והלקוחות:
1. כשמומחי מוצר מסיימים שיחת טלפון עם לקוחות ורוצים לסכם את הפעולות שנעשו, הדבר נעשה אוטומטית תוך שימוש בלמידה עמוקה, והסיכום זמין לרפרנס עתידי. השיטה המוזכרת הוכיחה את יעילותה (באמצעות בדיקת B/A) על ידי קיצור משמעותי של שיחות הטלפון הבאות עם אותם לקוחות, שכן הסוכן האחראי פשוט ממשיך מאותה נקודה שבה הפסיק הסוכן הקודם.
2. כשמומחי מס עוברים על נתוני הקלט לדוחות המס, מערכות מכוונות במדויק לגילוי אנומליות מתריעות לפניהם על המספרים שאינם כפי שהיו אמורים להיות ומסייעים להם לערוך את התיקונים מהר יותר.
3. התאמת מודלים יעילים כדי להציב את המומחה הנכון לביצוע המטלה הנכונה, דוגמת רואה חשבון הבקי בסוג מסוים של עסקים. הדבר הזה משפר הן את האיכות והן את משך הזמן הדרוש למומחה ליישם את מומחיותו ולבצע את העבודה.
אלה רק דוגמאות ספורות ברשימה אינסופית של נסיבות דומות. כמו אינספור חברות, אנחנו במסע AI שיימשך עשרות שנים. הנה כמה המלצות פרגמטיות שתיקחו מאסטרטגיית התבונה המלאכותית שלנו:
1. הובלה עם חזון ברור. החזון של החברה צמוד להכרזה שאנחנו פלטפורמת מומחים מכוונת AI. ארבע המילים הללו מספיקות כדי לספק ל-10 אלף בני אדם מצפן העוזר להם לקבל את ההחלטות הנכונות מדי יום.
2. לגלות אובססיביות למען הלקוח – וגם למען השותף. במערכות האקולוגיות שלנו, מומחי מס, מומחי מוצר ורואי החשבון הם בעלי עניין, ואנו מתייחסים אליהם כאל כאלה. אנחנו מיישמים חדשנות מונעת על ידי הלקוחות (CDI) ועיצוב להנאה (D4D) כדי להבטיח שהמערכות שאנחנו בונים, מערכות AI ואחרות, פותרות את בעיותיהם על פי הסטנדרטים הגבוהים ביותר.
3. אל תתייחסו לבני אדם כרכיבים של המערכת. בני אדם לא נועדו לתייג נתונים או לבצע שאר עבודות שחורות בשירות האוטומציה המלאה. התייחסו אליהם כאל מומחי דומיין מפני שזה מה שהם. אם הדבר נעשה בצורה נכונה, עד מהרה שני הצדדים יהנו מכך.
נאמר כי האדם לא נעשה למען החוק, אלא החוק למען האדם. אותו הדבר נכון ביחס ל-AI, הבינה המלאכותית נעשית על ידי בני אדם למען בני האדם. השניים צריכים לפעול בהרמוניה מלאה זה עם זה. אם עסק מצליח בהצבת אנשים בלבה של אסטרטגיית ה-AI שלו, הדבר יבטיח שהבינה המלאכותית תעמוד בציפיות שמעוררים כל ההתלהבות והדיבורים סביבה.
המחבר, צביקה ברנהולץ, הוא מנהל קבוצת מוצר של בינה מלאכותית באינטואיט ישראל