סגור

ארה"ב: לא היינו מעורבים בפיצוץ מכשירי הקשר של חיזבאללה

בפיצוץ נפצעו לפחות 4,000 בני אדם, מהם 400 קשה; השב"כ: סיכלנו פיגוע של חיזבאללה נגד אישיות ביטחונית בכירה לשעבר; עוד נחשף כי הפיצוץ בפארק הירקון בספטמבר אשתקד היה ניסיון פיגוע דומה של הארגון

אירוע חסר תקדים ברחבי לבנון: שר הבריאות הלבנוני עדכן ב-23:00 כי לפחות 11 נהרגו מפיצוצי מכשירי קשר ברחבי המדינה, 4,000 נפצעו - ומתוכם 400 נמצאים במצב קשה. לפי שלושה גורמי ביטחון שסיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס, מכשירי הקשר שהתפוצצו היו "מהדגמים האחרונים", שנרכשו בחודשים האחרונים על-ידי חיזבאללה. בסעודיה דווח מפי מקורות: "נפגעים בקרב גורמים בכירים בחיזבאללה". בתחילה, חיזבאללה לא ייחס את האירוע לישראל, אך כ-3.5 שעות אחרי תחילת הפיצוצים הטיל את האחריות עליה והבטיח נקמה.
23:30 - גלנט מקיים הערכת מצב עם הרמטכ"ל ובכירי מערכת הביטחון. שר הביטחון יואב גלנט מקיים כעת הערכת מצב מבצעית יחד עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי ובכירי מערכת הביטחון, בצל ההיתכנות להסלמה בלבנון. (ynet)
22:30 - ביטולי טיסות לישראל. קבוצת לופטהנזה ואייר פראנס הודיעו על ביטולי טיסות ברקע ההסלמה בצפון. (יובל אזולאי)
20:55 - ארה"ב: לא היינו מעורבים בפיצוץ מכשירי הקשר של חיזבאללה. דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר התייחס לפיצוץ מכשירי הקשר בלבנון ובסוריה, ואמר כי "ארה"ב לא הייתה מעורבת - ולא ידענו על כך מראש". לדבריו, "אנחנו אוספים מידע על התקרית". (דניאל אדלסון, ניו יורק)
20:16 - דובר צה"ל: "אין שינוי בהנחיות. שמרו על ערנות". דובר צה"ל מסר כי הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים הערכת מצב בצל האירועים בלבנון. הערכת המצב, שנערכה בהשתתפות פורום המטה הכללי, שמה דגש על המוכנות בהתקפה ובהגנה בכלל הזירות. בנוסף, דובר צה"ל הבהיר כי "בשלב זה אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. יש להמשיך ולשמור על ערנות ודריכות, ועל כל שינוי במדיניות נעדכן באופן מיידי". (אלישע בן קימון)
18:30 - נתניהו וגלנט בדיון בקריה. בשעה זו: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וראשי מערכת הביטחון מתכנסים להתייעצות בבור בקריה.
16:29 - במקביל לפיצוץ מכשירי הקשר: בלבנון מדווחים על תקיפות אוויריות בדרום המדינה. בלבנון מדווחים על תקיפות אוויריות בעייתא א-שעב ובאל-חיאם שבדרום המדינה, במקביל לפיצוץ מכשירי הקשר של גורמים בחיזבאללה. (ליאור בן ארי)
16:01 - דיווחים בלבנון: מכשירי קשר של חיזבאללה התפוצצו בדאחייה של ביירות. רשת NBN הלבנונית טענה כי ישראל תקפה בדאחייה, ודיווחה כי התקיפה בוצעה "תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת". על פי הדיווח, מכשירי קשר של גורמים בחיזבאללה התפוצצו בכמה מקומות שונים ברובע הדאחייה בביירות. לפי דיווחים, יש לפחות 10 נפגעים. (ליאור בן ארי)
15:29 - צה"ל על התקיפה באל-בורייג': הותקפו תשתיות טרור, נבדק אם נפגעו אזרחים. מטוסי קרב תקפו מוקדם יותר תשתיות טרור במרחב מחנה הפליטים אל-בורייג' שבמרכז רצועת עזה, שמהן מחבלים נערכו לשגר טילי נ"ט ולבצע ירי צליפה לעבר כוחות צה"ל. בצבא מסרו כי נבדקת הטענה לפגיעה בבלתי מעורבים, לאחר שבעזה דיווחו על "עשרות הרוגים". (אלישע בן קימון)
15:06 - צה"ל: כמה כלי טיס שחדרו מלבנון יורטו, אחרים התפוצצו ליד רמות נפתלי. דובר צה"ל עדכן בהמשך להתרעות על חדירת כלי טיס עוין שהופעלו בשורת יישובים בגליל העליון כי זוהו כמה כלי טיס בלתי מאוישים שחצו משטח לבנון. "חלקם יורטו, זוהו נפילות סמוך לרמות נפתלי, אין נפגעים", נמסר. דובר צה"ל הוסיף כי "לא זוהו נפילות ביישובים. התרעות על ירי רקטות וטילים הופעלו מחשש לנפילת שברי יירוט". (אלישע בן קימון)
14:33 - דיווח: "חמושים לא מזוהים" הרגו 3 סורים, בהם מקורב לחיזבאללה - בדמשק. המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה למשטר אסד הפועל מלונדון דיווח כי שלושה חמושים סורים, ביניהם מפקד העובד עם חיזבאללה, נהרגו במארב של "חמושים לא מזוהים" בעיירה חפיר אל-פוקא באזור אל-קלמון, באזור הכפרי של דמשק שליד גבול סוריה-לבנון. (ליאור בן ארי)
14:23 - בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון: התייעצויות על תגובה נגד חיזבאללה. ראשי מערכת הביטחון, ובהם ראש המוסד דדי ברנע, משתתפים בהתייעצויות קדחתניות על תגובה נגד חיזבאללה. ההתייעצויות החלו אתמול ונמשכות כל העת. זאת כשברקע האיתותים מישראל שלפיהם רק פעולה צבאית תוכל לאפשר את החזרת תושבי הצפון לבתיהם בבטחה - והחשיפה הדרמטית בצהריים של שב"כ, על סיכול ניסיון של ארגון הטרור הלבנוני להתנקש בחייו של בכיר ביטחוני לשעבר, בפיגוע שאמור היה לצאת לפועל כבר בימים הקרובים. (איתמר אייכנר)
14:05 - צה"ל: חיסלנו 3 מחבלי חיזבאללה בתקיפת מבנה בדרום לבנון. דובר צה"ל הודיע כי חוסלו שלושה מחבלי חיזבאללה שפעלו במבנה צבאי בדרום לבנון. "כוחות זיהו מחבלי חיזבאללה פועלים במבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב בלידא. בסגירת מעגל מהאוויר, מטוסי קרב תקפו את המבנה וחיסלו שלושה מחבלים שפעלו בו", נמסר. (אלישע בן קימון)


13:42 - השב"כ: סיכלנו פיגוע נגד אישיות ביטחונית בכירה לשעבר - שיועדה לימים הקרובים. הותר לפרסום כי שב"כ סיכל פיגוע של חיזבאללה נגד אישיות ביטחונית בכירה לשעבר, באמצעות מטען מסוג כלימגור תקני, שיועד לצאת לפועל בימים הקרובים. בהודעה הדרמטית של שב"כ בצהריים נחשף גם לראשונה כי הפיצוץ בפארק הירקון בספטמבר אשתקד, בערב ראש השנה, היה גם הוא ניסיון פיגוע במתווה דומה של חיזבאללה.

3 צפייה בגלריה
מטען חבלה חיזבאללה
מטען חבלה חיזבאללה
מטען החבלה של חיזבאללה
(צילום: תקשורת שב"כ)

במסגרת המבצע שבו סוכל הפיגוע שתוכנן לצאת לפועל בימים הקרובים, נמסר כי שב"כ חשף מטען כלימגור - מהדגם שבו חיזבאללה עושה שימוש רב - כדי לפגוע כאמור באותו בכיר לשעבר במערכת הביטחון. למטען הוצמד מנגנון הפעלה מרחוק, מבוסס מצלמה וסלולר, לטובת הפעלתו מלבנון על ידי חיזבאללה. (אלישע בן קימון)
13:25 - דיווחים: ההרוגים בלבנון - מחיזבאללה; נמשכות התקיפות בדרום המדינה. העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח על תקיפות נוספות של צה"ל בין דיר סריאן וזוטר א-שרקיה שבדרום המדינה. במקביל, ערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'", דיווח כי שלושת ההרוגים בתקיפה בבלידא משתייכים לחיזבאללה. (ליאור בן ארי)
13:13 - מבנה עם מחבלים הותקף בלבנון, יישובים בגליל הונחו לשהות ליד מרחב מוגן. בהמשך להערכת מצב של פיקוד הצפון ופיקוד העורף, שורת יישובים באצבע הגליל הונחו לשהות בסמוך למרחבים מוגנים ו"לצמצם תנועה" עד להודעה חדשה. אלו היישובים שקיבלו את ההנחיה: כפר יובל, שאר ישוב, בית הלל, הגושרים, דן, דפנה, שניר, מעיין ברוך, כפר בלום, עמיר, שדה נחמיה, כפר סאלד, להבות הבשן וגונן. במקביל, בצה"ל אישרו כי תקפו מבנה שבו שהו מחבלים. בלבנון דיווחו על שלושה הרוגים ושני פצועים. (יאיר קראוס)
13:03 - דיווח: 3 הרוגים בתקיפה בדרום לבנון. ערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" דיווח ששלושה בני אדם נהרגו ושניים נפצעו בתקיפה בכפר בלידא שבדרום לבנון. במקביל, בלבנון מדווחים כי נמשכות תקיפות הארטילריה בדרום המדינה. (ליאור בן ארי)
12:23 - דיווח בלבנון על תקיפה בדרום המדינה. העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח על תקיפה בכפר בלידא שבדרום המדינה. (ליאור בן ארי)
11:03 - ההתרעות בגליל העליון: 3 רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים, אין נפגעים. לפי דובר צה"ל, כשלושה שיגורים חצו מלבנון לשטח ישראל, בהמשך להתרעות שהופעלו בגליל העליון. הרקטות התפוצצו בשטחים פתוחים, ללא נפגעים. (יאיר קראוס)
10:25 - צה"ל: חיסלנו את אחראי היחידה הרקטית של רפיח בג'יהאד האיסלאמי. דובר צה"ל אישר כי כלי טיס של חיל האוויר חיסל אתמול במרחב ההומניטרי בחאן יונס את המחבל אחמד עאיש סלאמה אל-חשאש, ששימש כאחראי היחידה הרקטית של רפיח בג'יהאד האיסלאמי, וניהל לחימה וירי לעבר ישראל. בצה"ל הוסיפו כי במסגרת תפקידו היווה אל-חשאש מוקד ידע משמעותי במערך הרקטי של ארגון הטרור. (אלישע בן קימון)
09:38 - בעזה דיווחו על הרוגים בתקיפה במרכז הרצועה: "עשרות לכודים". ההגנה האזרחית בעזה, ארגון שנמצא בשליטת חמאס, טוען שארבעה בני אדם נהרגו, בהם ילד, בהפצצות צה"ל על כמה מבנים באזור המזרחי של מחנה הפליטים אל-בורייג' שבמרכז הרצועה. לפי הארגון, "עשרות אזרחים עדיין לכודים מתחת להריסות". (עינב חלבי)

3 צפייה בגלריה
נער רוכב על אופניים סמוך להריסות ב חאן יונס
נער רוכב על אופניים סמוך להריסות ב חאן יונס
נער רוכב על אופניים סמוך להריסות ברצועה
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
08:51 - בין 14:00 ל-16:30 - תרגיל של רשות שדות התעופה יתקיים בהרצליה. רשות שדות התעופה הודיעה כי תקיים תרגיל שגרתי בשדה התעופה הרצליה בין השעות 14:00 ל-16:30, שידמה אירוע חירום תעופתי בשיתוף כוחות החירום וההצלה. בזמן התרגיל תורגש תנועת כוחות ערה. (איריס ליפשיץ-קליגר)
08:05 - ההתרעה במנרה: רקטה התפוצצה בשטח פתוח, אין נפגעים. רקטה חצתה מלבנון לשטח ישראל בהמשך להתרעה שהופעלה במנרה שבגליל העליון. היא התפוצצה בשטח פתוח, אין נפגעים. (יאיר קראוס)
05:58 - לוחם מילואים מחטיבת גבעתי נפצע קשה בקרב בדרום הרצועה. דובר צה"ל עדכן כי לוחם מילואים מגדוד 846 בחטיבת גבעתי, נפצע באורח קשה אמש בקרב בדרום רצועת עזה. הלוחם פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים ומשפחתו עודכנה.
02:39 - הקבינט עדכן את מטרות המלחמה: החזרת תושבי הצפון לבתיהם הוגדרה כיעד נוסף. לשכת ראש הממשלה עדכנה כי הקבינט המדיני-ביטחוני עדכן בישיבתו את מטרות המלחמה, כך שהשבת תושבי הצפון לבתיהם בבטחה נוסף כיעד. "ישראל תמשיך לפעול בפועל למימוש מטרה זו", מסרה הלשכה. עד היום, חזרת תושבי הצפון לבתיהם לא הוגדרה כאחד מיעדי המלחמה, למרות שנתניהו הצהיר על כך אחרי חיסול בכיר חיזבאללה פואד שוכר בביירות. (איתמר אייכנר)
00:23 - מזכ"ל האו"ם: "אני מגנה את מתקפת חמאס, אך כלום לא מצדיק את סבל הפלסטינים". מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר כי "שום דבר לא מצדיק את הענישה הקולקטיבית" שהטילה ישראל על אוכלוסיית רצועת עזה "שחווה סבל בלתי נתפס". בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP טען גוטרש: "ברור שכולנו מגנים את מתקפות הטרור של חמאס, כמו גם את חטיפת בני הערובה, אבל האמת היא ששום דבר לא מצדיק את הענישה הקולקטיבית של הפלסטינים, וזה מה שאנחנו רואים באופן דרמטי בעזה".
3 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש מזכ"ל האו"ם
אנטוניו גוטרש מזכ"ל האו"ם
אנטוניו גוטרש, מזכ"ל האו"ם
(צילום: REUTERS/David Dee Delgado)