סגור
מבחן רכב סמארט #3
(צילום: טל סער)

מבחן רכב
סמארט 3: אפשר לעשות לייק על ההאשטאג

סמארט האשטאג 3, פיתוח משותף של מרצדס וג'ילי, נהנית מהאיכות הגרמנית, וגם הגימיקים הסיניים יושבים עליה טוב. התנהגות הכביש שלה נוסכת ביטחון, והנהג והנוסע נהנים ממרחבי מחיה נפרדים. עם זאת, חישוקי גלגלים גדולים פוגעים באיכות הנסיעה בעיר, הגג עשוי זכוכית ללא וילון הצללה וטווח הנסיעה לא מלהיב. המחיר ממצב אותה ראש בראש מול דגמי טסלה 

לסמארט יש דגם חדש בישראל, לא סמארט הזעירה של פעם שהכילה שני נוסעים בלבד, לא סמארט 1 החשמלית הקטנה יחסית, אלא סמארט האשטאג 3. להאשטאג נגיע עוד מעט. סמארט 1, שכבר משווקת בישראל, היא פרי פיתוח משותף של ג'ילי ומרצדס בנץ. סמארט 3 היא למעשה הגרסה היותר ארוכה שלה. סמארט 1, כך טוענת היבואנית, היא רכב כביש־שטח קטן כי כולם רוצים רכבי כביש־שטח. סמארט 3 היא רכב כביש־שטח גדול יותר. היא ארוכה בכ־10 ס"מ מסמארט 1. רק שהיא לא באמת רכב כביש־שטח. מה לעשות, היא נמוכה מסמארט 1, היא נראית כמו מכונית משפחתית, היא מתנהגת כמו מכונית משפחתית, היא נמוכה כמו מכונית משפחתית. לקרוא לה רכב כביש־שטח זה מעט מעליב.
אפרופו מעט מעליב, לסמארט 3 קוראים "האשטאג 3" בשמה המלא. מדוע? כי זו מכונית לצעירים. צעירים מדברים את השפה המסתורית והקסומה של האימוג'ים, וסמארט, בניגוד לחברה־האם מרצדס בנץ, היא חברה צעירה ומדליקה. עוד מעט תהיה גם סמארט 5, אולי היצרנית תקרא לה "לייק 5", אין לדעת.
דרוש קרם הגנה
מבחוץ סמארט 3 מגניבה מאוד. במרצדס עשו בשכל שיצרו הרבה דמיון משפחתי בינה ובין המכוניות שבאמת נושאות סמל של מרצדס בנץ. כשהיא מופעלת פס תאורה דק זורח בין הפנסים, האורות מאחור נראים כמו אלה של מרצדס הגדולות יותר. בסמארט הצליחו לא לפסוח על כמה גימיקים של יצרני הרכב הסינים, ובל נשכח שזו מכונית שגם מיוצרת בסין, אבל איכשהו זה נראה טוב.
עוד דברים שנראים טוב: חישוקי הגלגלים גדולים ביחס לגודל הכללי של סמארט 3 באופן כמעט קומי. הקורות האחוריות שלה מיוחדות, מפוסלות עם החלונות מאחור והעסק נראה נפלא. אבל יש בעיות: הגג של סמארט 3 נמוך, כבר אמרנו שזה לא רכב כביש־שטח. והוא לא רק נמוך, הוא גם עשוי זכוכית, זכוכית שאין לה וילון הצללה. אולי באירופה אפשר לחיות עם גג שאין לו וילון, בישראל נסיעה בסמארט 3 דורשת לפעמים כובע, קרם הגנה למי שבורך בשיער דליל או מזגן חזק מאוד. גם עם מזגן מקפיא הפדחת נשרפת, אל תשאלו כיצד למדנו. והגג, כבר אמרנו, נמוך. אז אם ילדים שגובהם מעל מטר ושמונים יושבים מאחור, הם יסבלו ממחסור במקום לראש.

2 צפייה בגלריה
מבחן רכב סמארט #3
מבחן רכב סמארט #3
סמארט האשטאג 3. לא מצטיינת בטווח נסיעה, באוגוסט קשה לבקש ממנה לנסוע יותר מ־350 ק"מ
(צילום: טל סער)

סמארט 3 ממחישה את מה שסמארט 1 כבר עשתה לא פחות טוב: בעידן שבו שלושה יצרני רכב — זיקר, וולוו ומרצדס בנץ — מייצרים מכונית על אותה פלטפורמה, ההבדלים בין המכוניות תהומיים. למי שמטיל ספק נסביר: יש זיקר איקס, יש וולוו 30 EX וישנם המוצרים של סמארט. המוצרים של סמארט הם הכי טובים בחבורה: זיקר X מקושקש ומבלבל, וולוו 30 EX משמים ולא ממש איכותי. סמארט עושה הכל כדי להרגיש מרצדס. זה לא מצליח לה אבסולוטית, אבל זה בהחלט עושה רושם טוב.
נתחיל במושבים: מושב הנהג ומושב הנוסע טובים, אבל מעט קשה למצוא תנוחת ישיבה טובה. מאחור יש פתחי מיזוג וגם שקעי טעינה, אבל נוסעים גבוהים יתקשו מעט. תא המטען בהחלט היה יכול להיות מעט גדול יותר. איכות החומרים בחלק העליון טובה. הנהג והנוסע יושבים בתוך צמד גומחות נפרדות, אין כאן חלל ענק בסגנון טסלה או זיקר, לכל אחד יש מרחב מחיה משלו.
איכות החומרים בחלק התחתון פחות משכנעת. סמארט היא היצרנית הראשונה שמייצרת בסין שמצליחה סוף־סוף לשלב באמת בין מסך גדול (לא ענק, תודה לאל) ובין פונקציונליות אמיתית. קודם כל בקרת האקלים ומצבי הנהיגה נשלטים מכפתורים נפרדים, לא צריך לצלול בתוך תפריטים ועוד תפריטים כדי לשנות טמפרטורה במזגן. המסך עצמו מאוד אינטואיטיבי, הרבה יותר ממה שהורגלנו אצל סיניות אחרות, אבל לא מושלם. עדיין יש ברירה מעצבנת, למשל בין מצבי אגירת אנרגיה שצריך להפעיל דרך המסך, אבל בסך הכל החוויה טובה.
משום מה בסמארט בחרו בדמות של נמר שיהיה עזר לנהג. אפשר לשאול את הנמר שאלות, כמו היכן יש תחנת טעינה. הנמר מפנה ביעילות ובמהירות לתחנת טעינה בלימסול, קפריסין. אפשר גם לבקש ממנו לפתוח חלון, אף שבשביל זה יש גם כפתור. מערכת השמע במכונית המבחן ברמת הגימור הבכירה מרשימה מאוד. מערכות הבטיחות, במיוחד מערכת ההתראה על המהירות המופרזת, מצפצפות, מתקתקות, חופרות. זו לא אשמת הסמארט, אלה מערכות שכיום הן בגדר חובה במכוניות בתקינה אירופית. אפשר לבטל את פעולתן, התהליך מורכב מדי.
נקודה חשובה מאוד: סמארט 3 כבדה מסמארט 1, אבל יש לה את אותה סוללה, קיבולת 66 קילו־ואט. המנוע מפיק 272 כוחות כוחות סוס, די והותר למי שרוצה להאיץ כמו אידיוט בתוך תנועה סואנת או להוכיח לחברים שאפשר לרסק מכונית חדשה בשבריר שנייה של חוסר תשומת לב.
מבחינת טווח הנסיעה, סמארט 3 אינה מצטיינת. המשקל עושה את שלו וקיבולת הסוללה אומנם אינה עלובה, אבל באוגוסט קשה לבקש ממנה לנסוע יותר מ־350 ק"מ, לפחות לא בנסיעה בין־עירונית. קיבולת הטעינה המהירה שלה היא 150 קילו־ואט. כשהסוללה חצי מלאה, סמארט מצליחה להגיע לטעינה של כ־100 קילו־ואט/שעה בעמדה חזקה מאוד. לא נתון מרשים, אבל לסמארט 3 כן יש טעינת AC איטית בקיבולת 22 קילו־ואט/שעה. כלומר אפשר לטעון אותה בבית בתוך שלוש עד ארבע שעות. זה הרבה יותר חשוב מיכולת טעינה בעמדות מהירות.
האתגר: מיצוב
נקודה חשובה מאוד שממחישה שוב את ההבדל בין יצרני הרכב שמבוססים על אותם מכלולים: זיקר רכה מדי; וולוו מנותקת לחלוטין; סמארט מדויקת. זו מכונית חשמלית שכיף מאוד לנסוע בה מהר. אין מה לבנות כאן על רמות גבוהות של תקשורת מן הרכב, זה נדיר ברכב חשמלי, אבל סמארט נוסכת ביטחון מרשים במי שנוהג בה, היא מצוינת בשיוט בין־עירוני ולא מפחדת מכביש מפותל. אבל יש לזה מחיר: חישוקי גלגלים גדולים עם צמיגים ספורטיביים ומתלים שמכוילים על הצד הקשה בהחלט פוגעים באיכות הנסיעה בעיר, במיוחד בכבישים משובשים. לסמארט יש גם גרסת בראבוס ספורטיבית, ייתכן ששם יותר ספורטיבי, ובטוח שגם יותר מטלטל.

2 צפייה בגלריה
מבחן רכב סמארט #3 מבפנים
מבחן רכב סמארט #3 מבפנים
תא הנוסעים. בסמארט בחרו בדמות של נמר שיהיה עזר לנהג. אפשר לשאול את הנמר שאלות, כמו היכן יש תחנת טעינה
(צילום: טל סער)

סמארט 3 בגרסת המבחן היא מכונית משפחתית (לא כביש־שטח) חשמלית שעולה 225 אלף שקל. בהתחשב במוצא שלה ובפלטפורמה שעליה היא מבוססת, סמארט 3 מוכיחה שניתן להפוך לימון סיני ללימונדה ישראלית. אבל הלימונדה הישראלית אינה זולה, יש לה מחיר שממצב את סמארט 3 מעל מתחרות סיניות שגדולות ממנה, למשל אקספנג 6, וראש בראש מול טסלה מודל Y וגם טסלה 3. וכאן האתגר כלל לא קשור באיכויות של המוצר או אפילו בתכונות הבסיסיות שלו. סליחה, אבל מי שרוכש מכונית חשמלית סינית, גם כזו שעולה מעל 200 אלף שקל, לא תמיד מביע עניין באיכות או בנוחות. האתגר כאן הוא מיצובי. סמארט 3 בהחלט מגבה את ההצהרות ביכולת, וסביר להניח שהלקוחות יהיו מהזן שכיסיו עמוקים ומחפש ייחודיות, כלומר לא עוד טסלה לבנה כמו של השכנים. ואם יש בפנים נמר דיגיטלי שמפנה לטעינה בלימסול ובחוץ סמלי האשטאג, העסקה מבחינתם סגורה.

אהבנו
איכות חומרים, ממשק משתמש, התנהגות כביש
אהבנו פחות
תא מטען, טווח נסיעה
מתחרים
וולוו 30 EX, זיקר X
לסיכום
ייחודית ומוצלחת, למי שלא רוצה עוד טסלה

סמארט 3 פרימיום
מנוע: חשמלי, הספק מרבי 272 כ”ס, מומנט מרבי 34.9 קג”מ
ביצועים: מהירות מרבית 180 קמ”ש, זינוק ל־100 קמ”ש ב־5.8 שניות
קיבולת סוללה: 66 קוט"ש. טווח נסיעה רשמי 455 ק"מ
צריכת אנרגיה: נתוני יצרן 16.3 קוט"ש. נתוני מבחן: 19.4 קוט"ש
בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. סייען בלימה, היגוי אקטיבי
קבוצת זיהום: 1
מחיר: 225 אלף שקל