סגור
מייסדת "בונות אלטרנטיבה", מורן זר קצנשטיין
(צילום: אולפן כלכליסט)

בונות אלטרנטיבה
עיראק, סודן ומצרים מעלינו: ישראל במקום ה-97 בעולם בשיעור הנשים בפרלמנט

כך לדברי מורן זר קצנשטיין מייסדת "בונות אלטרנטיבה". לדבריה, "אנו נמצאות בשפל של עשור בייצוג נשים בכנסת, בממשלה ובמספר המנכ"ליות במשרדי הממשלה. גם ברשויות המקומיות שיעור הנשים בקרב נבחרי הציבור נמוך"

"באחד מסבבי הבחירות האינסופיים בשנת 2020 היתה התעסקות רבה במי יהיו האלטרנטיבה. זה היה הדיון שזלג מאולפני החדשות והפך לסוער ברשתות החברתיות. כולם דיברו על שחקנים נוספים שיכנסו לזירה הפוליטית ויבנו חלופה. רק שאף אחד לא דיבר על נשים – אז העליתי פוסט לפייסבוק וכתבתי שאם מדברים על חלופה, כדאי שיהיו בה נשים. האמת? הופתעתי מכמות התגובות שקיבלתי על הפוסט והחלטתי בספונטניות להקים קבוצת וואטסאפ, במטרה להמשיך את הדיון. לקבוצה קראתי "בונות אלטרנטיבה" וכעבור חודש יצאנו במחאה אדירה של אלפי נשים בעקבות אונס הנערה באילת. מאז הפכנו לתנועה של עשרות אלפים ומדי יום מצטרפים אלינו רבים ורבות", כך אמרה מורן זר קצנשטיין, מייסדת "בונות אלטרנטיבה" לכלכליסט TV.
לדבריה, "זה לא מקרה שיש בישראל יותר גברים ששמם הוא יאיר או בנימין שעומדים בראשות מפלגות מאשר נשים. כי מספר הנשים העומדות בישראל בראשות מפלגות עומד על אפס. ישראל במקום ה-97 מתוך 186 מדינות באחוז ייצוג הנשים בפרלמנט. עיראק מעלינו, גם סודן וגם איחוד האמירויות ומצרים. אנו נמצאות בשפל של עשור בייצוג נשים בכנסת, בממשלה ובמספר המנכ"ליות במשרדי הממשלה. גם ברשויות המקומיות שיעור הנשים בקרב נבחרי הציבור נמוך ועומד על כ-20 וזאת למרות שלנשים יש תרומה אחרת מגברים בזירה הפוליטית.
"עד הממשלה הנוכחית נשים הציגו בפוליטיקה סגנון שונה מגברים והן מקדמות מדיניות באמצעות הסכמות המבוססות על שיתופי פעולה וכבוד הדדי. חברות הכנסת מקדמות יותר חקירה הקשורה ברווחה ובילדים לעומת חברי הכנסת אשר עוסקים פחות בנושאים האלה".
בנוסף ציינה: "נשים בעמדות מפתח הן מגדלור יחיד הדואגות לזכויות נשים ולקידום נשים. במחקר שנעשה על 125 מדינות נמצא שככל שיש יותר נשים בפרלמנט או בממשלה, יש פחות שחיתות. גם כשזה נוגע לפוליטיקה ברמה המוניציפאלית אז הסיכוי לשוחד נמוך יותר באזורים בהם יש ייצוג נשי גבוה יותר. בסקר מנהיגות עולמי עלה כי יותר מחצי מהנשאלים אמרו שמנהיגות נשית מצטיינת יותר בהשוואה לזו של הגברים ונאמר בו כי היא מתאפיינת באמצעות הובלה, דוגמה אישית, תקשורת פתוחה ושקופה, לקיחת אחריות ומיצובי המיטב מאחרים. נשים קיבלו תוצאות דומות לגברים במדדי טיפול במשברים, שלווה ובטחון".
לדבריה: "בקרב פערי השכר במדינות ה OECD, ישראל נמצאת במקום האחד לפני האחרון ובחלק גדול מהמקרים אישה בישראל משתכרת שליש פחות מגבר, זה קורה בתחומים רבים. ברשויות המקומיות רוב ההנהלה הבכירה הם גברים ופערי השכר בלתי נתפסים. גם בהייטק פערי השכר ניכרים. המשקיעים משקיעים פחות בסטארטאפים שנוסדו על ידי נשים. המצב כה עגום שישנן יזמיות שהכניסו גבר "בובה" לצוות כדי להגיע לפגישות גיוס.
"שיוויון אינו רק עניין נשי, הוא קריטי לטובת קידום החברה כולה. אחד ההישגים הכי מרגשים של בונות אלטרנטיבה היה שהצלחנו להביא גברים ונשים ביחד להיות שותפים מלאים שלנו במאבק, למען בניהם, בנותיהם ועתיד המדינה. זהו המסר של כל החברה ולא רק של חצי ממנה".