סגור

המכרז להפרטת נמל חיפה: מספנות ישראל חוזרת למירוץ - מצרפת את יורוגייט הגרמנית

לפני שלושה חודשים פרשה מהמירוץ חברת DP World האמירתית, שותפתה הקודמת של מספנות ישראל. כעת מתברר כי השותפה החדשה שלה, עליה דיווחה בבורסה בתור "החברה האירופאית", היא יורוגייט, איתה התמודדה בעבר במכרז על הפעלת נמל הדרום באשדדוד

חברת מספנות ישראל הודיעה הבוקר (ד') כי היא מצרפת שותפה חדשה במכרז להפרטת נמל חיפה. ל"כלכליסט" נודע כי החברה, שבבורסה דווח עליה בתור "החברה האירופאית" ומספנות ישראל לא רצו לחשוף את שמה, היא יורוגייט (Eurogate), שהתמודדה בעבר במכרז על הפעלת נמל הדרום הפרטי באשדוד יחד עם מספנות ישראל למול חברת TIL השוויצרית.


בדיווח לבורסה נכתב כי מספנות ישראל הודיעה כי פנתה לרשות החברות בבקשה לאשר את צירופה של "חברה אירופאית הפועלת בתחום הפעלת נמלים ומסופי מטענים ומתן שירותי הובלה ולוגיסטיקה, המהווה חלק מקבוצה בינלאומית בעלת ניסיון של למעלה מ-150 שנות פעילות בתחום הלוגיסטיקה הימית, המפעילה נמלים ומסופי מטענים ברחבי אירופה ומחוצה לה". לפי הדיווח, מספנות ישראל תחזיק 70% ממניות החברה המשותפת שתוקם והחברה האירופאית, יורוגייט, תחזיק 30%.
1 צפייה בגלריה
מימין שלומי פוגל אסי שמלצר סמי קצב מספנות ישראל
מימין שלומי פוגל אסי שמלצר סמי קצב מספנות ישראל
בעלי השליטה במספנות ישראל. מימין: שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב
(צילום: דניאל צרסקי)
יורוגייט היא חברה גרמנית המפעילה נמלי מכולות, וביניהם את אחד הטרמינלים של נמל המבורג, נמלים נוספים בגרמניה, איטליה (נמל רוואנה ונמלים נוספים), רוסיה, קפריסין ומרוקו.
לפני שלושה חודשים פרשה חברת DP World האמירתית, שותפתה הקודמת של מספנות ישראל, מהמירוץ להפרטת נמל חיפה הממשלתי. הסיבה לפרישה היא שהחברה האמירתית רצתה להיות בעלת השליטה דה-פקטו בנמל ולא רק להשקיע בו – ובין היתר דרשה השפעה גם על מינויים בנמל חיפה – ואילו המדינה לא אישרה לה זאת מטעמים ביטחוניים.
מלבד מספנות ישראל, יש שלוש קבוצות נוספות שנמצאות במירוץ להפרטת נמל חיפה. הקבוצה הראשונה היא חברת Adani ההודית יחד עם קבוצת גדות (קרן טנא), השנייה כוללת את דני אונגר יחד עם קרן ג'נריישן קפיטל ו-LOMAR Shipping הבריטיים, השלישית היא שפיר הנדסה יחד עם ים השיבולים של מיקי שירן. ל"כלכליסט" נודע כי קבוצה נוספת בודקת אפשרות להתמודד במכרז.
מספנות ישראל, בשליטת שלומי פוגל (20%), סמי קצב (20%), משפחת שמלצר (20%) וחברת גולד (20%), הפכה לחברה ציבורית בספטמבר 2020. מנכ"ל החברה הוא צביקה שכטרמן.
ממספנות ישראל לא נמסרה תגובה.