סגור
מימין יריב לוין שמחה רוטמן
שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן (צילומים: קובי קואנקס יואב דודקביץ)

בפתיחת כנס החורף: הקואליציה תקדם חוקי הפיכה משטרית כחוקים פרטיים

בין החוקים שצפויה לקדם ועדת השרים לחקיקה ביום שני: המשך סבסוד מעונות לאברכים בניגוד לעמדת היועמש"ית, החלשת לשכת עורכי הדין והשתלטות ממשלתית על "ועדת המידרוג"

ועדת השרים לענייני חקיקה בראשות שר המשפטים יריב לוין צפויה לאשר ביום שני הקרוב קידום של שורת הצעות חוק פרטיות שמהוות בעצם חלק מחוקי ההפיכה המשטרית. לאחר האישור לקדמם כהצעות חוק פרטיות, יועלו ביום רביעי כל החוקים הפרטיים הללו להצבעה בקריאה טרומית. לאחר אישורם בקריאה טרומית - יקודמו החוקים בוועדות השונות, בהן ועדת הכלכלה, ביטחון לאומי ועוד.
הסיבה לכך שהחוקים הללו הם חוקים פרטיים שמוגשים על ידי חברי הכנסת מהקואליציה ולא חוקים ממשלתיים נעוצה בכך שבקידום חוקים ממשלתיים נדרשת חוות דעתה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה שצפויה להתנגד - ואילו בחוקים פרטיים הח"כים לא מחוייבים לקבל את עמדת היועמש"ית.
אלה החוקים המרכזיים ממהלכי ההפיכה שיעלו בשבוע הבא:
חוק להקמת רשות לגיל הרך - הצעת החוק אומנם עוסקת במכלול פעילותה של רשות חדשה לגיל הרך, אבל בעצם, הצעת חוק הזו נועדה לאפשר לממשלה בעיקר להמשיך בסבסוד המעונות לאברכים לנוכח החלטתה של בהרה מיארה על הפסקתו החל מה-30 בנובמבר 2024, בשל אי חקיקתו של חוק שיסדיר את גיוסם לצה"ל. בקואליציה מבקשים לקבוע כי משפחה שבה רק האם עובדת תוכל לקבל את הקצבה ובכך לעקוף את עמדת בהרב מיארה. הצעת החוק קובעת כי "תקציב הרשות יהיה חלק מתקציב המדינה, ויהיה מיועד להקצאות לשם תמיכה במוסדות ציבור, הכשרות, סבסוד ופיקוח.".
עוד נקבע כי "מנהל הרשות הממונה על התקציב יקבע מבחנים שוויוניים, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה". יצוין מדובר בהתייעצות ולא בחובה לקבל את עמדת היועמ"שית. על הצעת החוק בראשות ינון אזולאי (ש"ס) חתומים 24 ח"כים ובהם 6 מאופוזיציה: נעמי לזימי (עבודה), מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) ולדימיר בליאק, נאור שירי, רון כץ, שלי טל מרום (יש עתיד).
הצעת חוק המעניקה לשר המשפטים יריב לוין את הסמכות לקביעת גובה דמי החבר בלשכת עורכי הדין - הצעת החוק הזו, שהוגשה על ידי ח"כ חנוך מילביצקי (ליכוד) בעצם צפויה לפגוע בעצמאותה של לשכת עורכי הדין וגם עשויה לפגוע בהכנסותיה.
במסגרת ההפיכה המשטרית ביקשו בקואליציה להחליש את לשכת עורכי הדין שלה יש שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים. ביולי 2023 אישרה המליאה בקריאה טרומית הצעת חוק אחרת של מילביצקי שנועדה לפרק את לשכת עורכי הדין ולהקים במקומה מועצה חדשה שתסדיר את מקצוע עריכת הדין ותהיה בשליטת הממשלה.
במקביל, צפויה בשבועות הקרובים ועדת החוקה לקדם את הצעת החוק לשינוי בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים. הצעת החוק אושרה בקריאה הראשונה בכנס הקיץ 2024. כיום נבחר הנציב על ידי הוועדה לבחירת שופטים לאחר שהוצע כאחד על ידי נשיא בית המשפט העליון ושר המשפטים. לפי הצעת חוק הוא יוצע על ידי שר המשפטים, וייבחר במליאת הכנסת בהצבעה חשאית ברוב של 70 ח"כים.
שלילת "זכות העמידה" של הרשות הפלסטינית - ועדת השרים לחקיקה צפויה לאשר ביום שני הצעת חוק שתמנע מהרשות הפלסטינית ושלוחותיה להגיש עתירות או תביעות לבית משפט ישראלי. הצעת החוק שהוגשה על ידי שמחה רוטמן שוללת את "זכות העמידה" (זכות ההופעה והעתירה בבית המשפט) של הרשות, והוא הסביר כי היא הוגשה על רקע עתירתה של הרשות הפלסטינית לבג"ץ שבה היא מבקשת לבטל חוק העוסק בפיצוי משפחות נפגעי טרור ישראלים מכספי הרשות הפלסטינית.
הצעת חוק להשתלטות על "ועדת המידרוג" - שלפיה שר התקשורת יחליט על שיטת מדידה לבחירת הרייטינג, וערוצי הטלוויזיה יחוייבו לדווח לו אחת לחודש על נתוני הצפייה בהם. כמו כן, נקבע בהצעת החוק שהוגשה על ידי ח"כ שלום דנינו (ליכוד) כי בשעות שיא הצפייה הערוצים ידווחו בזמן אמת על כמות הצופים. הצעת החוק בעצם נועדה להשתלט על "ועדת המידרוג" הבודקת כיום באופן עצמאי במימון ובפעילות הערוצים המסחריים את ה"רייטינג".
מדידת ה"רייטינג" היא אחת הדרכים המרכזיות של המפרסמים לקבל את נתוני הצפייה בכל ערוץ, ובהתאם לכך נקבעים מחירי הפירסום. הצעת חוק שתאפשר לממשלה להשתלט על מדידת ה"רייטינג" עלולה לפגוע באמון המפרסמים והערוצים בנתונים שיתקבלו.
ועדת השרים תדון גם בהצעת חוק שתאפשר למשטרה באישור נשיא בית משפט מחוזי או סגנו לפרוץ למחשב ולהעתיקו בלא נוכחותו של מחזיק המחשב, אם בית המשפט שוכנע שהחיפוש נדרש לגילוי לחקירה, לא למניעה של עבירת פשע חמור או לתפיסה של עבריינים. הצעת החוק הוגשה על ידי יו"ר הועדה לביטחון לאומי צביקה פוגל (עוצמה יהודית).
הצעת חוק אחרת שתידון בוועדת השרים נועדה לאסור ביקורים של אסירים ביטחוניים המשתייכים לארגון טרור (החמאס) המחזיק בשבויים ישראלים שהוגשה על ידי קבוצת ח"כים בראשות גלית דיסטאל אטבריאן וקטי שטרית (ליכוד).
כמו כן, ועדת השרים תדון בהצעת חוק שהגיש ח"כ נסים ואטורי (ליכוד) שלפיה החוק המאפשר קיום מצוות שמיטה יחול גם ביהודה ושומרון. מצוות שמיטה מאפשרת לבעל קרקע חקלאית למכור אותה לגוי שיעבדה בשנת השמיטה.