סגור
ביטוח לאומי סניף ראשי תל אביב
ביטוח לאומי בתל אביב

שר העבודה נגד סמוטריץ': "הקפאת הקצבאות - מהלך שגוי ולא מוסרי"

שר האוצר הציג היום את העקרונות המנחים של תקציב 2025, ובהם הקפאת קצבאות. השר יואב בן צור מש"ס והביטוח הלאומי הודיעו כי הם מתנגדים למהלך; יו"ר ועדת הכלכלה ביטן: "לא ייתכן שיש כסף לכל גחמה פוליטית, והציבור המוחלש ייפגע"; ארגון "נכה לא חצי בן אדם": "סמוטריץ' איבד צלם אנוש"

תגובות קשות לכוונת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להקפיא את הקצבאות במסגרת תקציב 2025. מהביטוח הלאומי נמסר שהוא "מתנגד לפגיעה בקצבאות לנכים, קשישים, סיעודיים ומובטלים. את הקיצוצים יש לעשות ממקורות אחרים ולא על גבם של החלשים בחברה".
שר העבודה יואב בן צור, האחראי על הביטוח הלאומי, מסר: "דעתי ברורה ונחרצת. הקפאת הקצבאות, הוא מהלך שגוי ולא מוסרי ואני מתנגד לו בתוקף. מקבלי הקצבאות מתמודדים מול אינפלציית מחירים במזון, בדיור ובכלל תחומי החיים שרק מזנקת לשחקים, הקפאת הקצבאות היא מכה אנושה עבור מאות אלפי משפחות שזו הכנסתם היחידה, אסור להפקיר אותם לגורלם. לא אתן יד לפגיעה באוכלוסיות המוחלשות. יש פתרונות רבים להתמודד עם ההוצאות הכבדות של המלחמה".
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן (ליכוד) הכריז כי יתנגד להקפאת קצבאות נכות, הילדים, השירותים המיוחדים, וקצבאות נכות כללית. לדבריו, "לא ייתכן שיש כסף לכל גחמה פוליטית, והציבור המוחלש ייפגע".
ההערכה בקואליציה היא שבין הקריאה השנייה והשלישית , בהתאם להיקף המקורות שיושג להקטנת הגירעון הגואה, יבוצעו שינויים בגזרות ובתקציב. אם התקציב לא יאושר עד 31 במרץ 2025, הכנסת תתפזר והבחירות יוקדמו.
ח"כ שלי טל מירון (יש עתיד) אמרה כי "התוכנית הכלכלית שהציג שר האוצר היא קודם כל התעלמות מאזרחי המדינה. במקום לסגור משרדי ממשלה מיותרים ולהפסיק את השוחד הפוליטי שמדביק את הממשלה הוא בוחר לפגוע במעמד הביניים, בנכים ובעניים. לא פלא שאף אחד מבכירי האוצר לא עמדו לצידו שם".
אלכס פרידמן, מייסד ויו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם", שהוביל את המאבק להעלאת קצבאות הנכות, אמר כי "סמוטריץ' איבד צלם אנוש. אחרי עשרות שנים שקצבאות הנכות הוקפאו והביאו את ציבור הנכים לפת לחם, חלקם עד אובדן חיים, הצלחנו במאבק עיקש לתקן את העוול הנוראי. השר בהודעתו היום למעשה הודיע על וידוא הריגה של מאות אלפי אנשים, החלשים ביותר בחברה. לא נאפשר לזה לקרות".
בתוך כך, סיעת יהדות התורה הודיעה כי תתנגד ביום שני הבא בהצבעה בקריאה הראשונה על החוק להגדלת הגירעון בתקציב ב-3 מיליארד שקל ב-2024, לצורך מימון המשך שהיית המפונים מהדרום והצפון בבתי מלון ואכלוס עצמי - כל עוד לא יוסדרו התשלומים לחינוך החרדי. החוק יוגש על ידי סמוטריץ' מתוך כוונה לאשרו בקריאה השנייה והשלישית בסוף החודש. שר האוצר אמר בתגובה כי קשה לו להניח שהחרדים יתנגדו לתקצוב המפונים והוא מניח שיימצא פתרון.