סגור
2 שר האוצר בצלאל סמוטריץ מסיבת עיתונאים תקציב המדינה 3.9.24
שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אתמול (צילום: עמית שאבי)

פרשנות
הג'אגלינג על תקציב 2025: סמוטריץ' שמט את כל הכדורים

כששר האוצר אומר שלא יהיו העלאות מסים בתקציב 2025, הוא למעשה מתכוון להימנע מצעדים שייתפסו בציבור כ"העלאת מס". לוליינות רטורית כתוכנית עבודה  

מסיבת העיתונאים שקיים אתמול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' השאירה את הצופים בה עם יותר שאלות מאשר תשובות. היה קשה להבין מה בדיוק השתנה וגרם לסמוטריץ' להצהיר כי הוא מעוניין לקדם במרץ את תקציב 2025. יותר מכך: למה סמוטריץ' ניהל מאבקים עם הפקידות הבכירה באוצר על כך שדיברו על הצורך בקידום תקציב 2025, אם הוא מסכים איתם לגבי לא מעט מהעקרונות? השאלות הללו הביאו רבים לחשוב כי מאחורי ההצגה של סמוטריץ' מסתתרת מחשבה מתוחכמת מבחינה פוליטית. יש הסבורים כי סמוטריץ' מבקש לגלגל את הכדור הלוהט של "תקציב גזרות 2025" לעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו ולהעביר אליו את האשמה על אי־קידום התקציב. יש הסבורים, כי סמוטריץ' משוכנע שהממשלה תיפול ולא תעביר תקציב, והוא הגיע למסקנה כי הצהרות על "אחריות תקציבית" יכולים לסייע לו מבחינה אלקטורלית.
מעבר לשאלות הפוליטיות, סמוטריץ' השאיר את שומעיו עם שאלות רבות בנוגע לעצם התקציב שהוא מתכנן ב־2025. למרות שסמוטריץ' דיבר ברצף ובמהירות במשך כ־90 דקות הוא נמנע מלהציג את פרטי הצעדים שהוא מתכנן לתקציב. הוא הצהיר כי הוא לא יקדם חוק הסדרים מלא, וחזר פעמים רבות על כך שהוא רוצה להתמקד במלחמה בהון השחור, וכי ההתמקדות שלו בהון השחור "לא משקפת ניסיון לברוח למקומות קלים". הוא אף הגדיל לעשות ואמר כי הוא רואה במלחמה בהון השחור משהו שעתיד להיות "המורשת שלו" כשר אוצר. סמוטריץ' אמנם מפעם לפעם נכנס לפרטים של צעדים שוליים כמו "תרגום דוחו"ת של חברות במדד תל אביב 25 לאנגלית", אך התמונה המלאה של תקציב 2025 נשארה עמומה.
מצד אחד, סמוטריץ' הצהיר באופן שעורר הערכה ותמיהה גם יחד כי הוא מתחייב לתקרת גירעון של 4% לשנת 2025, מה שגוזר התאמות בהיקף של כ־40-35 מיליארד שקל. אך מאידך, הוא טען כי לא יהיו העלאות מסים, ולא יהיו גזרות. לא צריך להיות פרופסור בכלכלה בכדי להבין שבלתי אפשרי להביא עוד 40-35 מיליארד שקל פרמננטיים לתקציב המדינה בלי להעלות מסים. או שסמוטריץ' מגדיר אחרת את המונח העלאות מסים, או שסמוטריץ' סופר אחרת את המספר 35.

שיקולים פוליטיים בלבד

למעשה, מאחורי הטענה של סמוטריץ' כי "לא יהיו העלאות מסים" מסתתרות שתי כוונות שונות. הכוונה האחת היא הכוונה הרטורית, סמוטריץ' כמעט ביקש במפורש מהכתבים לא למסגר את הצעדים כגזרות. או באחד הניסוחים שלו "זה לא צנע, לא חנק, לא גזרות, זה יעד ריאלי ונכון בהיבטי מאקרו". במסגרת זו סמוטריץ' מגדיר את הקפאות מדרגות המס והקצבאות כ"הקפאה", ולא כ"העלאת מס" או "גזרה". גם את המהלך של גביית מס מרווחים כלואים הוא מגדיר כ"הרחבת בסיס המס", אך לא כהעלאת מס. ואת הקפאת השכר במגזר הציבורי והקיצוץ הרוחבי הוא מגדיר כ"ייעול השירות הציבורי".
דווקא בנוגע לחלק הזה אפשר להסכים עם שר האוצר. על מתווכי המידע לציבור לתווך את המסר כי יש צורך בהידוק חגורה בשל המלחמה, ולא להציג כל צעד התכנסות כגזרה. עם זאת, שלא במפתיע, מתברר שהעטיפות הרטוריות הללו לא עובדות, ושר האוצר זכה למתקפות מאת שר העבודה יואב בן צור ויושב ראש ועדת הכלכלה דוד ביטן על צעד ההקפאה. פוליטיקאים אלו סיפקו הצצה למה שמצפה לממשלה הזו אם היא אכן תנסה לקדם את תקציב 2025 שהציע סמוטריץ'. וסמוטריץ' הציע את המינימום הנדרש.
אבל מאחורי הסיסמה של: לא יהיו העלאות מסים, מתכוון סמוטריץ' גם להגיד את מה שהוא אמר בפירוש במהלך מסיבת העיתונאים - הוא בוחר את הצעדים שנראים לו ככאלו שיגרמו לפחות מלחמות יהודים, ושהם אפשריים פוליטית. אלו מונחים מכובסים לכך שאין בכוונתו של השר ללכת למהלכים שיגרמו לכעס בקרב השותפים הקאולציוניים או בפני קבוצות כוח אחרות. ולכן, סמוטריץ' לא מתכוון להטיל מס סוכר או מס חד פעמי. לא מתכוון לבטל את פטור המע"מ על רכישה באינטרנט או על פירות וירקות. או לטפל בהטבות מס בעולמות הפנסיה.

מה נחשב מס ומה לא

כשסמוטריץ' אומר: לא יהיו העלאות מסים, הוא למעשה מתכוון אני לא אעשה משהו שנתפס בציבור כ"העלאת מס". לכן מס על נטפליקס וביטול פטור מע"מ על חבילות מחו"ל לא יעלו לדיון, אך הקפאת מדרגות מס הכנסה שפחות מורגשת פסיכולוגית לא מוגדרת כהעלאת מס בעיני רוחו. לא ברור בשלב זה האם מס נסועה נחשב בעיני סמוטריץ' כמס או לא. ולא ברור האם ביטול פטור המע"מ לתיירים נחשב בעיני סמוטריץ להעלאת מס או לא.
הצעדים העיקריים שסמוטריץ' מדבר עליהם במפורש, הם הקפאות של מדרגות מס וקצבאות. לטענת גורמים באוצר הצעד יכול להגיע ל־8 מיליארד שקל, אם אכן מקפיאים באופן הרמטי את כל הקצבאות. כפי שניתן להבחין מהתגובות הסבירות שזה יקרה היא נמוכה למדי. המהלך השני הוא הקפאת שכר של המגזר הציבורי. סמוטריץ' היה בטוח ביכולת שלו לרתום את ההסתדרות להקפאות השכר הללו, מהלך שיכול במקרה קיצון להביא כ־3-4 מיליארד שקל. מהלך נוסף הוא המיסוי על רווחים כלואים, שדורש חקיקה וספק רב אם יניב כ־5 מיליארד שקל בשנה. מעבר לזה, ינסו כנראה להביא קיצוץ רוחבי, מוגבל למדי, וקשה לראות יותר מ־3 מיליארד שקל בקיצוץ הזה. באוצר אומרים שכל יתר הצעדים הם קטנים, אך כולם מודים כי להגיע ל־35 מיליארד שקל יהיה קשה מאוד אם עוקבים אחרי רוח נאומו של סמוטריץ'.