סגור
העיתון הדיגיטלי
12.03.25
אוטובוס של מטרופולין
אוטובוסים של מטרופולין (צילום: בן ניקסון)

מנכ"ל מטרופולין יאיר קציר ביקש לסיים את תפקידו ברקע הרעה בתוצאות החברה

קציר עוזב את תפקידו בחברת האוטובוסים לאחר שנתיים וחצי כמנכ"ל. בתשעת החודשים הראשונים של 2024 רשמה מטרופולין הפסד של 10 מיליון שקל לעומת רווח תפעולי של 27 מיליון שקל בתקופה המקבילה. במקביל התקשתה החברה בשנתיים האחרונות לעמוד בזמני הנסיעה וזכתה לציונים גרועים על רמת השירות והתפעול בין חברות האוטובוסים

מנכ"ל חברת האוטובוסים מטרופולין יאיר קציר הודיע לאחרונה על רצונו לסיים את תפקידו לאחר כשנתיים וחצי בלבד בתפקיד מנכ"ל החברה וכחמש שנים בסך הכל. קודם לתפקיד זה כיהן קציר כסמנכ"ל הכספים. טרם נקבע מועד לעזיבתו של קציר, ועוד לא הוחלט על זהות המנכ"ל הבא. עזיבתו מתרחשת ברקע הרעה בתוצאות החברה.
מטרופולין היא החברה השנייה בגודלה מבחינת היקף הקילומטרים שלה בתחבורה ציבורית והיא מפעילה כיום 4 אשכולות תחבורה (אשכול תחבורה הוא אזור שנקבע מראש, ובו החברה נדרשת להקים ולתפעל רשת של קווי אוטובוס). החברה מפעילה כ-1,850 אוטובוסים ומעסיקה כ-2,300 נהגים. מטרופולין מוחזקת על ידי קרן ג'נריישן קפיטל באמצעות חברת בון תור ומלבד בתחום התחבורה הקרן פועלת בתחומי התשתיות, האנרגיה והסביבה. הקרן הוקמה על ידי יוסי זינגר וארז בלשה והמשקיעות העיקריות בה הן חברות הביטוח ובראשן מגדל.

רק מה שמעניין - הצטרפו לערוץ כלכליסט בטלגרם

קציר עבד במטרופולין תחילה כסמנכ"ל כספים ולאחר מכן כמנכ"ל. בתקופת כהונתו זכתה מטרופולין בשני מכרזים לאשכולות חדשים: אשכול אונו-אלעד ואשכול השרון. מדובר באתגר שכלל גיוס היקף נרחב של נהגים ורכש של אוטובוסים חדשים.
שני האשכולות הוקמו, אך לצד זאת היקף התלונות על החברה עלה. בשנתיים האחרונות החברה נמצאת במקומות האחרונים הן של סקרי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית והן בסקרים שפורסמו על ידי ארגונים שפועלים בתחום. כך למשל נמצא כי החברה איחרה, פספסה נסיעות ולא עצרה בתחנות.
גם קודם לשנתיים האחרונות מטרופולין לא הצטיינה ברמת השירות ללקוח, אך בחלק מהפרמטרים היא מוקמה במקום האמצעי בין חברות אחרות, כך שבהחלט חלה הרעה בהקשר זה.
מבחינה פיננסית הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2024 של ג'נריישן קפיטל מצביעים על ירידה ברווח התפעולי של מטרופולין בהשוואה לשנת 2023. בתשעת החודשים הראשונים של 2024 רשמה מטרופולין הפסד של 10 מיליון שקל לעומת רווח תפעולי של 27 מיליון שקל בתקופה המקבילה. עם זאת, בדוחות מייחסים את הירידה להקמת האשכולות החדשים והערכות החברה על סמך תוצאות הרבעון הרביעי שטרם פורסמו כי תצליח לשפר תוצאות אלה ברבעונים הבאים ולייצב את רמת השירות בכלל האשכולות.
מחברת מטרופולין נמסר בתגובה: "יאיר איש מקצוע מהטובים בתחומו, הוביל את החברה בהצלחה להקמת שני אשכולות שירות חדשים באזור מרכז הארץ על אף המחסור הארצי בנהגים ומגבלות התשתיות. בחודשים האחרונים החברה בראשותו מציגה שיפור הן ברמת השירות לנוסעים והן בתוצאות הכספיות. לפני חודשיים, ולאחר חמש וחצי שנים בתפקידי משנה למנכ״ל ומנכ״ל, יאיר הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו בקרוב. הדירקטוריון והנהלת החברה יחד עם אלפי עובדות ועובדיה מודים ליאיר על הובלה מקצועית ומסורה לאורך כל הדרך".