סגור
מטה התעשייה האווירית תע"א ב לוד 2017
מטה התעשייה האווירית (צילום: אבי מועלם)

חוק ההסדרים
המדינה תוכל למשוך דיבידנדים מהחברות הממשלתיות - בלי אישור השרים

ב-2023 עיכבו אמסלם וסמוטריץ' דיבידנדים של כ-2 מיליארד שקל שאושרו לחלוקה מכ-11 חברות ממשלתיות; לפי ההצעה החדשה הכלולה בטיוטת חוק ההסדרים, משיכת דיבידנדים תדרוש את אישור הדירקטוריון ורשות החברות בלבד

לאחר שהשר הממונה על החברות הממשלתיות דודי אמסלם ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' עיכבו את משיכת הדיבידנד מהחברות הממשלתיות בשנה האחרונה, בחוק ההסדרים מוצע פתרון חדש: לבטל את הצורך באישור השרים לאישור חלוקת דיבידנדים למדינה. על פי טיוטת חוק ההסדרים ל-2025, משיכת דיבידנדים מחברות ממשלתיות תדרוש את אישור דירקטוריון החברה ורשות החברות הממשלתיות בלבד.
לצפייה בטיוטת חוק ההסדרים לחצו כאן
ההצעה מגיעה לאחר שלאורך 2023 עיכבו השרים דיבידנדים של כ-2 מיליארד שקל שאושרו לחלוקה מכ-11 חברות ממשלתיות. אמסלם סירב לאשר את החלוקה למרות העלייה בגירעון ובהוצאות הממשלה בשל המלחמה. רק בינואר, כחודשיים לאחר שמבקר המדינה מתניהו אנגלמן דרש מאמסלם לשחרר את הכספים, אושרה ההחלטה.
המבקר קבע בזמנו כי "ב-2022 הכריזו 11 חברות ממשלתיות על חלוקת דיבידנדים בסך של 1.4 מיליארד שקל - בהן רפאל ותע"א - והודיעו על כוונתן לחלק 600 מיליון שקל נוספים בשנת 2023, קרי, חלוקת דיבידנד של כ-2 מיליארד שקל במצטבר. קיימת דחיפות כי השר הממונה על הרשות, השר האחראי לחברה בכל אחת מהחברות הממשלתיות, שר האוצר ורשות החברות הממשלתיות יפעלו לחלוקת הדיבידנדים שהוכרזו בחברות הממשלתיות".
כיום יש כ-70 חברות ממשלתיות הפועלות בתחומים רבים, ובמחזור של מעל 80 מיליארד שקל בשנה (נכון לשנת 2022). ב-2021 החברות הממשלתיות העסיקו כ-56 אלף עובדים.