סגור
Dun's 100

איך עיצוב יכול להכניס אנושיות להייטק?

הבעיה שטכנולוגיה פותרת היא תמיד אנושית והדרך היחידה לדבר עליה היא לספר סיפור שהוא מעבר לטכנולוגיה

ההייטק הוא עולם דינמי, שמשתנה תדיר, בעיקר בתקופה האחרונה. הסביבה של היום תחרותית יותר מתמיד, וכבר לא מספיק רק להראות טכנולוגיה מתקדמת או להשתמש במילים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" ו"למידת מכונה". החברות הבולטות הן אלו שמצליחות לחבר את הטכנולוגיה שלהן לקהל רחב, להכנס לשווקים חדשים ולגייס את העובדות והעובדים המוכשרים ביותר. עיצוב מותג הוא כלי הכרחי בהשגת המטרות האלו.

עיצוב מחבר את הטכנולוגיה לבעיה האנושית

הטכנולוגיה היא הפתרון, אבל היא לא יכולה להתקיים ללא הבעיה. אם אנשים לא היו צריכים לחפש מידע, גוגל לא הייתה קיימת. הבעיה היא תמיד אנושית ולכן הדרך היחידה לדבר עליה היא לספר סיפור שהוא מעבר לטכנולוגיה. זה המקום שבו עיצוב נכנס לתמונה, ומסייע לנו לגשר על הפער שבין הטכנולוגיה הלא-אנושית לבעיה האנושית. תקשורת חזותית היא שפה אוניברסלית, מיידית, שמביאה מושגים מופשטים לחיים ומעוררת רגש.
דוגמא טובה לכך היא חברת Fiverr הישראלית. הטכנולוגיה שעליה בנויה הפלטפורמה של החברה היא לא הסיפור. הפרילנסרים הם הסיפור, הם במרכז ההבטחה המותגית, ויחד איתם גם ההובלה של מהפכת שוק העבודה. תמונות הסטודיו שלהם על רקעים חלקים בצבעי המותג הן הדימוי המוביל באתר ובחומרים השיווקים. המהלך המיתוגי הזה מעצים ומחזק את הנרטיב - חברת פייבר היא לא הסיפור, אלא האנשים. דוגמא נוספת היא בשילוב בין שני פונטים שונים זה מזה. הפונט הסריפי, מוסיף טון דיבור אנושי לפונט הסנס-סריפי, הנקי והטכנולוגי. הניגודיות שנוצרת בין הפונטים מייצרת זכירות ומבטאת את האיזון בין הסביבה המקצועית לקשר האנושי והקהילה שנוצרה.

כל ממשק מעוצב, הוא הזדמנות לחזק את הנרטיב

לרוב משתמשי הקצה, הטכנולוגיה שעליה בנוי המוצר שקופה לחלוטין. הם תמיד מקיימים איתה אינטראקציה דרך נקודות ממשק מעוצבות. מעבר לעיצוב הממשק עצמו, כל נקודת מגע היא הזדמנות. איך נראה האתר או האימייל שמספר על החידושים במוצר? איך מזמינים לקוחות לכנס שנתי או מנגישים להם מידע? כל אחד מהרגעים האלו הם הזדמנות לחזק את הקשר האנושי ולהציג בחירות מכוונות ועקביות שיוצרות קול אחיד ומיוחד למותג.
2 צפייה בגלריה
סופי סטרז׳ניק
סופי סטרז׳ניק
סופי סטרז׳ניק
(צילום: רפאל לוי)
חברת Wolt היא דוגמה מצוינת לכך. כחברה גלובלית שפועלת ב-24 מדינות ופונה לקהלי יעד מאוד רחבים, הקשר האישי בא לידי ביטוי גם באמצעות שימוש בדימויים מותאמים לכל מדינה, שמופיעים ברחבי האפליקציה. עבור השוק הישראלי לדוגמא, מופיעים דימויים תלת מימדיים של מאכלים מקומיים כמו שקשוקה או בורקס. דרך נוספת להתחבר לשוק המקומי היא בבאנרים פרסומיים על רקע סטים צילומיים בהשראת חגים ואירועים מקומיים. הדימויים האלה שומרים על חוקיות המותג בצבעים ובטכניקה, אבל מוסיפים מידה מסוימת של הזדהות שמייצרת קשר.
מעבר לדימויים המותאמים, השימוש בשפה מאוד לא רשמית בשילוב עם לא מעט אימוג׳יז, הופך את חווית המותג של Wolt לאנושית והוליסטית.

עיצוב הוא גם כלי לביסוס הקשר בין העובד לחברה

כדי שחברה תצליח, זו חייבת להיות עבודת צוות. המשמעות היא שכל העובדים חייבים להזדהות עם המטרה. בין אם הם עובדים ישירות על הטכנולוגיה, מנהלים אירועים או מנהלים חשבונות, העובדות והעובדים מקיימים אינטראקציה עם המותג וחווים אותו. האספקט הויזואלי עוזר מאד לייצר תחושת שייכות. החל מהעיצוב של המשרד, לעיצוב של אימייל קבלת הפנים ועד לרקע הזום המותאם אישית. הקוהרנטיות והאחידות של הביטויים החזותיים האלו מהותיים ליצירת תחושה של קהילה, של שייכות, של שלם גדול יותר שהם חלק ממנו. לכן, בצוות העיצוב בריסקיפייד, שמנו דגש על הנגשה ויצירה של טמפלטים מוכנים לשימוש וביצירת ספר מותג נגיש וברור, על מנת שכל אחד יוכל להיות חלק מהמותג. באמצעותם, אנחנו מוודאים שכל העובדים מכירים את השפה, יודעים להשתמש בה, וגם הם, כמו צוות העיצוב, סוכני ההטמעה שלה.

אי אפשר לערער על הכח של טכנולוגיה מתקדמת לבנות מוצרים שפותרים בעיות אמיתיות. אבל יחד עם זאת, הכח של העיצוב תומך בו, ועוזר לספר סיפור שיאפשר לפתרונות האלו להגיע לידיים הנכונות ולהמשיך לגדול ולשגשג. עיצוב הוא לא עניין של טעם או אלמנט קישוטי - הוא הזדמנות לחזק את הקשר האנושי ולהנכיח את הרלוונטיות של המוצר שלנו.
מאת סופי סטרז׳ניק, מנהלת צוות עיצוב מותג, ריסקיפייד
d&b – לדעת להחליט