הזינוק במחירי ההובלה הימית מעורר סוגיות חדשות בעולם המשפט הימי
הזינוק במחירי ההובלה הימית מעורר סוגיות חדשות בעולם המשפט הימי
דווקא כשהעולם כולו מתחיל לראות את האור בקצה המנהרה, וכשמבצע החיסונים העולמי מסתמן כהצלחה, כלכלות העולם נאלצות להתמודד עם משבר אספקת סחורות רחב היקף, אילו סוגיות משפטיות הוא מעורר וכיצד ניתן להתמודד עמן?
בחודשים האחרונים, העולם כולו מתמודד עם גל של עליות מחירים. רצף אירועים שנגרם בעקבות הקורונה הוא הגורם העיקרי לכך. אם בתחילת המגיפה המסחר העולמי חווה ירידה משמעותית, בגלל הסגרים, המגבלות והחשש ממשבר כלכלי, שגרם לחברות הספנות לפטר עובדים ולצמצם פעילות. מרגע שממשלות העולם החליטו להזרים כספים לכלכלתן ולהגיש סיוע כספי לאזרחים ועסקים, חלה תפנית בעלילה, ולפתע המסחר העולמי החל להתמודד עם ביקושי שיא לחומרי גלם ומוצרים, שההיצע הקיים מתקשה לעמוד בהם, ובעקבות כך לזינוקי מחירים משמעותיים.
כלכלות העולם מתמודדות עם משבר לא צפוי
דווקא כשהעולם כולו מתחיל לראות את האור בקצה המנהרה, וכשמבצע החיסונים העולמי מסתמן כהצלחה, כלכלות העולם נאלצות להתמודד עם משבר לא צפוי. משבר אספקת הסחורות, הוא רחב היקף והוא נוגע לכל חוליה בשרשת האספקה, החל ממכולות, משאיות, מקומות אחסון וכוח אדם.
המראות של פקקים בכל נמלי העולם הם מראה שכיח בימים האחרונים, ועסקים רבים חווים עיכובים משמעותיים בקבלת סחורות מהים, כשלא פחות מ-60% מהיקף הסחורות העולמי מגיע מענף מסחר זה.
העיכוב בקבלת סחורות גורם לסגירה של עסקים קטנים, בלימת נתוני הצמיחה למדינות רבות בעולם, כמו גרמניה למשל, שברבעון השלישי של השנה צמחה ב1.8%, בניגוד לתחזיות שצפו צמיחה של 2.2%, וכן, לזינוק בנתוני האינפלצה, ובסופו של דבר לייקור המוצרים שמגיעים לצרכן.
גם בישראל, אנו שומעים בעלי רשתות מזון רבות, שמתריעים מפני עליית מחירים קרבה ובאה, כמו למשל אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי, שאף הגדיר זאת כ"צונמי של עליית מחירים".
ההשלכות המשפטיות של השיבושים באספקה
השיבושים באספקה של הסחורות שחוצים מגזרים ומשפיעים על עסקים רבים ועל הצרכן הקטן, מעלים לא מעט סוגיות משפטיות, שיש לתת עליהן את הדעת:
מה קורה אם יבואן חלפים למוסכים למשל, הזמין חלק משמעותי מאוד בעבודה היום יומית של מאות מוסכים בישראל, והמכולה מתעכבת והחלקים לא מגיעים בזמן, וכתוצאה מכך המוסכים מפסידים כסף ולקוחות. האם היבואן יהיה חשוף לתביעה בגלל עיכוב שכזה, שלא בשליטתו?
מה הדין לגבי יצואן תפוזים ליפן, שבגלל שיבושים במערכת האספקה, התפוזים שייצא מגיעים באיחור ליעדם ונרקבים ומקבלי הסחורה מחליטים בעקבות כך להפסיק את ההתקשרות עמו? האם היצואן יוכל לתבוע את חברות הספנות על העיכוב? ואם כן, כיצד ניתן לכמת את הנזק שנגרם לו?
סוגיה נוספת שעולה בעניין, היא מה קורה אם בגלל העומס בפריקת סחורות בנמל, הסחורה המיובאת נפרקת רק לאחר שעברו 4 ימי הפטור על תשלום האחסון בנמל, והיבואן צריך לשלם לנמל על כל יום נוסף, שהסחורה נמצאת בו. האם היבואן צריך לשאת בתשלום זה?
לצורך התמודדות עם הסוגיות השונות והמגוונות, שמזמיני הסחורה נאלצים להתמודד עמן בימים אלו, ניסחנו עבורכם מספר נקודות, שיסייעו לכם לצמצם את החשיפה לתביעות ולהפסדים כספיים:
1. ביטוח המטען – וודאו כי הסחורה שאתם מעבירים מבוטחת כנדרש, בביטוח מקיף שמותאם לסחורה שמספק לכם הגנה לא רק במקרה של גניבה, אובדן או נזק לסחורה, אלא גם במקרה של עיכוב בקבלתה, ושהתוקף של אותו הביטוח ממושך מספיק, כך שיחול גם במידה ומתרחש עיכוב רב או עיכוב שנגרם שלא באשמתכם. בנוסף, עליכם לוודא כי חברת השילוח מבטחת את עצמה גם כן, בכל הנוגע לסוגיות הקשורות לשילוח שהיא מתמודדות איתן, שהן מעבר לאלו שמכוסות ע"י הביטוח שלכם.
2. עיגון מחירי ההובלה בהסכם – בתקופה בה מחירי השילוח מאמירים בחדות, והעלויות של העברת המכולות מכבידות מאוד על מזמיני הסחורה, מומלץ לנסות ולהגיע להסכמה עם חברות השילוח והספנות על מחיר קבוע להעברת הסחורות, שיכלול הנחה מסויימת, באמצעות חוזה נקודתי ומסודר שיעגן זאת. ביכולתם של מזמיני סחורה בכמויות משמעותיות, להפעיל את כוח המיקוח שיש להם, על מנת להשיג מחיר קבוע ונמוך מהרגיל להעברת הסחורות. עם זאת, היות וייתכן כי מחירי ההובלה יירדו, לאחר תקופה מסויימת, רצוי שהתוקף של החוזה לא יהיה לזמן ממושך מדי.
3. ייעול הליכים והימנעות מעיכובים מיותרים – אחת הסוגיות המרכזיות שמייקרת עוד יותר את העברת הסחורות, היא סוגיית התשלום הנוסף על האחסנות והשהיות בנמל היעד, מעבר לימי הפטור, שלעיתים ניתן למנוע אותן ע"י התנהלות יעילה יותר. בזמנים בהם גם ככה עלויות השינוע כבדות, מומלץ לייעל הליכים עד כמה שאפשר, להיות עירניים יותר, ולקבוע נהלים מחמירים יותר לאיסוף הסחורה בזמן. כמו כן, מומלץ לא להזמין סחורה מעבר לנדרש ומעבר ליכולות האחסון שלכם, כך שברגע שהיא משוחררת תוכלו להעבירה מיד לאחסון, ולהימנע מתשלום נוסף.
השיבושים במערכת האספקה צפויים להישאר איתנו, בטווח הקצר הנראה לעין
כשהתחזיות מדברות על כך שהשיבושים במערכת האספקה צפויים להישאר איתנו בטווח הקצר הנראה לעין, מומלץ לכל מזמין סחורה, לנסות עד כמה שאפשר לצמצם את עלויות שינוע הסחורה. ניתן לעשות זאת, הן ע"י ייעול העברת הסחורה והימנעות מעיכובים מיותרים, והן ע"י עריכת הסכמים נקודתיים עם חברות השילוח לקביעת מחיר קבוע להעברת הסחורה. כמו כן, בכל הנוגע להתקשרות מול מקבלי הסחורה, מומלץ להכניס סעיפים בחוזה, שיגנו עליכם במקרה של עיכוב באספקת הסחורה ולהגביל את סכום הנזק שתחובו בו, ולהבהיר בחוזה כי ייתכנו עיכובים באספקת הסחורה, וכי לא תשאו בנזקים, שנגרמו שלא באשמתכם.
אין באמור לעיל בכדי להוות משום יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית, הכתוב לעיל מהווה תיאור כללי בלבד ובלתי מחייב . בכל מקרה יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין