מה אתם באמת עושים כשאתם אומרים שאתם בעבודה
מה אתם באמת עושים כשאתם אומרים שאתם בעבודה
שני דוחות על שוק העבודה שהתפרסמו לאחרונה, האחד של Slack של חברת סיילספורס והשני של מיקרוסופט שופכים אור על הדרך שבה אנחנו מנצלים את הזמן בעבודה ונותנים הצצה לעתיד שיהיה מלווה ב-AI
63% מהעובדים עושים מאמץ להשאיר את הסטטוס שלהם פעיל אונליין גם כשהם לא עובדים; 64% מהאנשים אומרים שאין להם מספיק זמן ללא הפרעות על מנת להתמקד במהלך יום העבודה. שני הנתונים האלה, משני דוחות שהתפרסמו לאחרונה, האחד של Slack ששייכת לסיילספורס והשני של מיקרוסופט מספרים את הסיפור של העובדים היום בעידן של הצפת מידע, עבודה היברידית, האטה כלכלית, ותחילת כניסת כלי בינה מלאכותית. והסיפור הוא פרודוקטיביות.
עובדים שאינם מנהלים חושבים שהבוסים שלהם רוצים לראות אותם עובדים יותר שעות, לראות שהם זמינים גם מחוץ לשעות העבודה, להשיב באופן מיידי למיילים ולהיות נוכחים בכל פגישה. לעומת זאת, האתגר הגדול ביותר של מנהלים הוא לשמור על מוטיבציה בקרב העובדים שלהם. כמו כן, הם מתמודדים עם מציאת הדרך הנכונה למדוד פרודוקטיביות.
53% מהעובדים מרגישים שהם חייבים להשיב במהירות להודעות גם אם הן נשלחו מחוץ לשעות העבודה ומחצית מהעובדים חשים שהם צריכים להראות לקולגות שלהם שהם בעבודה ושהם פרודוקטיביים, כך לפי הנתונים של Slack. בצד השני של המטבע 71% מהמנהלים מעידים כי הם תחת לחץ אדיר לשפר את הפרודוקטיביות של הצוותים שלהם.
מכיוון שהמשחק הוא נראות ולא בהכרח עבודה אמיתית, העובדים גם מרגישים צורך להגיע לכל הפגישות למרות שהם חושבים ש-43% מהן יכולות להתבטל מבלי שיהיו לכך השלכות כלל. למרות התחושות הנחרצות לגבי נחיצותן של פגישות עבודה, הנתונים ממיקרוסופט מראים שהזמן שאנשים מבלים בפגישות אונליין גדל פי שלושה מאז פברואר 2020.
כל ההפרעות האלה, והצפת המידע משפיעה על היכולת של אנשים לעשות את עבודתם. כמעט שניים מתוך שלושה אנשים אומרים שהם מתקשים למצוא את הזמן והאנרגיה לבצע את עבודתם ועוד יותר מתקשים לפנות זמן לחשנות וחשיבה אסטרטגית. המנהלים מרגישים זאת, לפי הדו"ח של מיקרוסופט, 60% מהם אומרים שהם מודאגים מהמחסור בחדשנות ורעיונות פורצי דרך בצוותים שלהם.
אז מה בעצם אנחנו עושים בעבודה? רוב הזמן (57%) מנוצל לתקשורת- אימיילים, פגישות אונליין וצ'אטים, כך לפי הניתוח של מיקרוסופט. שאר הזמן מנוצל ליצירה בתוכנות כמו אקסל ופאואר פוינט. יש אנשים שמבלים כמעט 9 שעות בשבוע, יום עבודה שלם אך ורק בקריאה וכתיבה של אימיילים. לפי הדו"ח של סלאק 70% מהעובדים אומרים שפחות אימיילים ופגישות ישפרו את הפרודוקטיביות שלהם.
כאן נכנסת העבודה ההיברידית, הגמישות שבכוחה לשפר את הפרודוקטיביות אבל גם מציבה אתגרים חדשים של תקשורת בין הצוותים וחדשנות. העובדים מחפשים גמישות וסביבה המטפחת שיתוף פעולה והכלה, יותר ממחצית (52%) אומרים כי לוחות זמני עבודה גמישים הם אחת הדרכים הטובות ביותר עבור המעסיק שלהם לתמוך בפרודוקטיביות שלהם. כמו כן, עובדים אומרים שמיקום גמיש (36%), הטבות ייחודיות במקום העבודה או שיפורים במשרדים עצמם כמו יותר חדרי ישיבות ואזורים שקטים (32%), ועידוד אנשים להביא את "כל כולם" לעבודה (25%) גם משפרים את הפרודוקטיביות.
עליית ה-AI
מה שיכול לשנות לחלוטין את המשחק אלה כלי ה-AI שלהם פוטנציאל אדיר להגדלת היעילות ולחיסכון בזמן במהלך יום העבודה. למרות זאת, לפי הנתונים של Slack רק 23% מהחברות משקיעות בטכנולוגיה כדי לשפר את הפרודוקטיביות ורק 27% מהחברות משתמשות בכלי AI כדי לעשות זאת.
מהדו"ח עולה כי אלו שאימצו טכנולוגיית בינה מלאכותית בחברה שלהם יש סיכוי גבוה ב-90% לדווח על רמות פרודוקטיביות גבוהות יותר מאלה שלא אימצו בינה מלאכותית. כמו כן, רוב העובדים (77%) אומרים שהיכולת להפוך משימות שגרתיות לאוטומטיות, תשפר את הפרודוקטיביות שלהם. עוד עולה כי עובדים המשתמשים באוטומציות בעבודה חוסכים בממוצע של 3.6 שעות שבועיות, שווה ערך לחודש עבודה בשנה .
60% מהעובדים אומרים שהחברה שלהם לא אימצה כלים של בינה מלאכותית כדי לתמוך בפרודוקטיביות שלהם, ו-43% אומרים שהצוות שלהם לא יצר אוטומציות כדי להפוך את תהליכי העבודה שלהם לקלים או יעילים יותר.
"AI ואוטומציה הם הנושא החם של כולם בשנת 2023. עם זאת, ברור לחלוטין מהמחקר הזה שרוב הארגונים בקושי מגרדים את פני השטח של ערך הפרודוקטיביות שלהם בעבודה היומיומית", אומרת אילי בן חיים, דירקטורית Employee Success בסיילספורס ישראל, "אוטומציה יכולה לחסוך לעובדים עד חודש עבודה שלם בשנה, ולפנות את זמנם לעבודה משמעותית ומשפיעה יותר. יש הזדמנות ענקית לארגונים לעזור לעובדים לעבוד בצורה חכמה יותר, יעילה ונעימות יותר".
בעולם של שימוש בבינה מלאכותית ועבודה לצד הכלים החדשים, הכישורים שיידרשו לעובדים יהיו שונים מאלה שדרושים היום. לפי הדו"ח של מיקרוסופט מנהלים סבורים שהכישורים החשובים ביותר עבור עובדים שיסתייעו ב-AI בעבודתם הם: חשיבה ביקורתית, גמישות, אינטליגנציה רגשית, יצירתיות, סקרנות אינטלקטואלית, זיהוי הטיות וכתיבת פרומפטים.