סגור

בלעדי
צעד נוסף לקראת ההפרטה: רשות החברות פרסמה את הליך ההתמחרות של נמל חיפה

מכרז ההפרטה צפוי להתבצע בשני שלבים. ההליך המכרזי הייחודי נועד למנוע מצב של תיאום מחירים ומצב שבו המציע שזכה יחליט לסגת מהזכייה בעקבות פער משמעותי בהצעת המחיר מהמציע השני. ברשות החברות סבורים כי המחלוקת שנחשפה בכלכליסט סביב השאלה מי ישלוט בשטחים בנמל הממוקמים בחזית הים צפויה להיפתר בימים הקרובים

רשות החברות הממשלתיות שלחה היום (א') לחברות המתמודדות במכרז לרכישת מניות נמל חיפה הממשלתי את "נוהל ההתמחרות" של ההפרטה.


מכרז ההפרטה צפוי להתבצע בשני שלבים, כאשר השלב הראשון כולל את פתיחת המעטפות במסגרת הצעת המחיר הסטנדרטית, ואילו השלב השני יתבצע בנוהל של "מכרז אנגלי" הדומה להליך של מכירה פומבית. ההליך המכרזי הייחודי נועד למנוע מצב של תיאום מחירים ומצב שבו המציע שזכה יחליט לסגת מהזכייה בעקבות פער משמעותי בהצעת המחיר מהמציע השני.
2 צפייה בגלריה
נמל חיפה 27.6.21
נמל חיפה 27.6.21
נמל חיפה
(צילום: שרון צור)
נכון לעכשיו, המועמדות אמורות להגיש את הצעת המחיר עד 20 באפריל, אך ייתכן שתאריך זה יידחה לתחילת חודש מאי. ברשות החברות מעוניינים לבצע את פתיחת המעטפות ואת השלב השני של המכרז בסמוך לשלב הצעות המחיר. את ההתמחרות יובילו רשות החברות, החשב הכללי ומנכ"ל האוצר.
השלב הראשון במכרז יתבצע באופן סטנדרטי, ויכלול הצעות מחיר של כל אחת מהמתמודדות. בשלב זה, מבנה המכרז קובע כי צירוף שותף שהוא "משקיע אסטרטגי" בעל יכולות לוגיסטיות נמליות לקבוצה יעניק לה בונוס השווה ל־200 מיליון שקלים בהצעת הרכישה. נכון לעכשיו, לכל המתמודדות במכרז מלבד הקבוצה של שפיר יש משקיע אסטרטגי בינלאומי שיעניק להם הנחה.
השלב השני במכרז יתרחש מיד עם פתיחת המעטפות. שלב זה יתקיים במהלך יום שלם, ויעלו אליו כל הקבוצות שהגישו הצעה מלבד זו שהגישה את ההצעה הנמוכה ביותר, או שלוש קבוצות במידה ורק שלוש ניגשו. מאותו רגע, המשתתפים יחלו בתהליך שברשות החברות הגדירו אותו כמו"מ דינאמי מקוון, ובו נציג מכל קבוצה ישתתף פיזית במעין מכירה פומבית. על המציעים במכרז יוטלו מגבלות תקשורת על מנת להימנע ממצב של תיאום מחירים בין המתמודדים.
עם פתיחת השלב השני, יחלו הנציגים להתחרות אחד עם השני במכרז. המחיר הראשוני יהיה ההצעה הגבוהה ביותר שהוגשה בשלב הראשון, ובכל "סבב" יוצע למתמודדים להעלות את המחיר ב-50 מיליון שקל נוספים. הזוכה במכרז יהיה זה שיסכים להישאר בכמה שיותר "סבבים" של מכירה פומבית, ויהיה זה שיציע את ההצעה הגבוהה ביותר.
למרות ההליך המכרזי המשוכלל, נציגי המדינה משאירים לעצמם את האפשרות להפסיק את הליך המכירה במידה וההצעה נמוכה מדי, או לנהל עם המציע שהציע את ההצעה הגבוהה ביותר משא ומתן לקבלת הצעות מחיר משופרות. המדינה גם שומרת לעצמה את הזכות לפנות למציע השני או השלישי במידה וההצעה הראשונה נופלת מסיבה כזו או אחרת. ברשות החברות גם החליטו "לפצות" את המתמודד השני והשלישי בכ-10 מיליון שקל כל אחד כדי להשאיר אותם בתמונה.

רשות החברות: המשבר סביב חזית הים צפוי להיפתר בימים הקרובים

ברשות החברות סבורים כי משבר הנדל"ן סביב חזית הים, שנחשף ב"כלכליסט", צפוי להיפתר בימים הקרובים. לפי הרשות, יש הסכמה סופית בין נמל חיפה, חברת נמלי ישראל ורשות מקרקעי ישראל בנוגע לשטחי חזית הים בחיפה. כמו כן, ברשות טוענים כי גם עיריית חיפה הסכימה על הדברים העיקריים וביניהם על ענייני הנדל"ן והסוגיות המסחריות בנוגע לחזית הים, וכי המחלוקת היחידה שנשארה נוגעת להסכם הניהול בין העירייה והנמל.
2 צפייה בגלריה
יו"ר נמל חיפה אשל ארמוני ומנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט
יו"ר נמל חיפה אשל ארמוני ומנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט
יו"ר נמל חיפה אשל ארמוני ומנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט
(צילומים: אלכס קולומויסקי, זהר שחר)
ברשות לא סבורים שהמחלוקת הזו תעכב את ההפרטה, אך בעבר מחלוקות דומות עיכבו את ההליך. במסגרת ההסכם המסתמן, יקבל הנמל 150 מיליון שקל פיצוי ושטח חלופי בתמורה לשטח שנגרע ממנו.
ארבע קבוצות נמצאות כעת במירוץ להפרטת נמל חיפה. הקבוצה הראשונה היא חברת Adani ההודית יחד עם קבוצת גדות (קרן טנא); השנייה כוללת את דני אונגר יחד עם קרן ג'נריישן קפיטל ו-LOMAR Shipping הבריטיים; השלישית היא שפיר הנדסה יחד עם ים השיבולים של מיקי שירן; והרביעית היא חברת מספנות ישראל יחד עם יורוגייט הגרמנים. ל"כלכליסט" נודע כי קבוצה נוספת בודקת אפשרות להתמודד במכרז.