סגור
גרפיטי שריססו פורעי חוק על בית של פלסטיני באזור שכם
גרפיטי שרוסס על בית פלסטיני באזור שכם (למצולם אין קשר לכתבה). המטרה: להגביר את המתח החברתי (צילום: AFP/ Zain Jaafar )

הקמת מפלגת עולים, התססת אזרחים ערבים ופגיעה ביחסי החוץ: תוכנית ההשפעה הרוסית נחשפת

הדלפה מחברה שמנהלת עבור הקרמלין קמפיינים של דיסאינפורמציה מספקת הצצה נדירה למלחמת הצללים שמנהלת רוסיה נגד ישראל. לפי המסמכים שדלפו, הרוסים תכננו לפתוח בישראל נציגות פיזית, להשפיע על נבחרי ציבור ולקדם באמצעותם את מדיניותם ביחס לצמצום העלייה והמלחמה באוקראינה. תחקיר בינלאומי של שומרים    

הדלפה בינלאומית חדשה חושפת את ההיקף, העומק, הציניות - וגם את המגבלות - של הניסיונות הרוסיים להשפיע על דעת הקהל הישראלית. ההדלפה, שכוללת אלפי מסמכים ובהם תכתובות דואר אלקטרוני, תוכניות פנימיות, מאמרים מפוברקים ועוד, מאפשרת הצצה נדירה לקמפיין רוסי שנועד להעמיק את השסעים הפנימיים, המתחים והמחלוקות בישראל, לפגוע ביחסיה עם מדינות אחרות וכמובן לכרסם בתמיכה באוקראינה.
כך לפי המסמכים, כללו התוכניות את קידום מעמדו של בנימין נתניהו (בין היתר על רקע עמדותיו ביחס למלחמה באוקראינה); את הקמתה של מפלגה שתפנה לקהל הישראלי-רוסי ותקבל "שלושה-ארבעה מנדטים בכנסת"; עבודה עם פוליטיקאים דוברי רוסית; חלוקת מנשרים נגד אוקראינה בבתי כנסת; ציורי גרפיטי פרובוקטיביים באזורים ערביים ועוד. בחו"ל עסקו הרוסים בהפצה וקידום של תכנים אנטישמיים ואנטי-ישראליים בניסיון לערער את יחסיה של ישראל עם מדינות מפתח.
החומרים דלפו מפירמה מוסקבאית בשם Social Design Agency (SDA), שנשכרה על ידי הקרמלין ופעלה בישראל, גרמניה, צרפת, ארצות הברית, אנגליה, איטליה, טורקיה ועוד. ההדלפה הגיעה לידי העיתון הגרמני Süddeutsche Zeitung, תחנות הטלוויזיה הגרמניות NDR ו-WDR ולאתר החדשות האסטוני Delfi, שחלקו את החומרים עם מספר כלי תקשורת מרחבי העולם. עיתונאי שומרים, אורי בלאו ומילאן צ'רני, היו הנציגים הישראלים בפרויקט.
חלק קטן מהמסמכים נחשפו לפני כשבועיים בדוח של ה-FBI שפרסם משרד המשפטים האמריקאי במסגרת פעילותו לסגירת אתרי אינטרנט שהופעלו על ידי רוסיה. הדוח סקר את קמפיין הדיס-אינפורמציה הגלובלי של הרוסים, שכלל יצירת תוכן שהופץ ברשתות חברתיות ובאתרי פייק, אולם לא התייחס לחלקים מרכזיים בתוכנית הרוסית. כעת חושף שומרים את התמונה המלאה ומגלה כי הפירמה לא הסתפקה בפעילותה ברשתות החברתיות ותכננה בישראל גם פעולות בשטח ופעילות פוליטית.

מייסד החברה מדווח ישירות לפוטין

חברת SDA, שנוסדה ב-2017, היא אחת מהפירמות המרכזיות שפועלות עבור הממשלה הרוסית במסגרת מאמציה להשפיע על דעת קהל ועל הכוחות הפוליטיים במדינות שונות בעולם. היא מעסיקה למעלה ממאה עובדים וביניהם, בין השאר, גם מתרגמים מערבית ומעברית. על רקע פעילותה הטילה עליה השנה ארה"ב סנקציות בטענה כי מדובר ב"אחת השחקניות שתומכות במאמצי הפצת הדיסאינפורמציה של הקרמלין".
מייסד החברה הוא איליה גמבשידזה (Ilya Gambashidze), שעבד בעשור האחרון עם פוליטיקאים רוסים שונים. על פי מחלקת המדינה האמריקאית, גמבשידזה מופעל על ידי ראש ממשלת רוסיה לשעבר, סרגיי קיריינקו, הממלא כיום תפקיד בכיר בקרמלין. בדוח ה-FBI מוזכר גם מסמך המעיד לכאורה על כך שגמבשידזה דיווח ישירות לנשיא ולדימיר פוטין על פעילותו, ומההדלפה עולה כי אנשי SDA היו בקשר ישיר עם גורמים נוספים בקרמלין.
לפי ה-FBI, החברה הפעילה למעלה משישים אתרי אינטרנט מזוייפים (קמפייני "doppelganger") שהפיצו תעמולה פרו-רוסית והכפישו את אוקראינה. SDA גם ניטרה פעילות רשת של למעלה מ-2,800 איש אותם זיהתה כדמויות משפיעות ב-81 מדינות שונות. בין השאר עקבה החברה אחרי עיתונאים, אקדמאים, פוליטיקאים, בלוגרים ועוד. בצרפת, למשל, ביקשה החברה לנצל "מובילי דעת קהל", דוגמת בכירים לשעבר בצבא, כדי להפיץ אינפורמציה שלילית ביחס לתמיכה באוקראינה ולהגביר את החששות מחיכוך בין צרפת לרוסיה.

"חוכמתו של ראש ממשלת ישראל"

ישראל תפסה מקום מרכזי בקמפיין הרוסי - גם כיעד בפני עצמו וגם כמדינה שיש להתייחס אליה במסגרת קמפיינים המתנהלים במדינות אחרות. "כיום המצב בישראל מושלם להשקת קמפיין השפעה על דעת הקהל", נכתב במסמך פנימי של SDA מ-2023, כאשר ברקע ההפגנות נגד ההפיכה המשפטית. המסמך מתאר בדייקנות את המצב הפוליטי והחברתי בישראל ונוקב בשמות של יוצאי רוסיה שאת פעילותם יש לנטר.
מטרת הקמפיין המתוכנן, לפי המסמכים, היא העלאת התמיכה ברוסיה במלחמתה מול אוקראינה להיקף של כחצי מקרב הישראלים וכן העלאת שיעור הישראלים שמחזיקים בסנטימנט אנטי-אוקראיני. מטרה מרכזית נוספת הייתה לוודא שאף מפלגה בכנסת לא תתמוך בהעברת סיוע צבאי לאוקראינה.
לפי המסמכים, מקבלי ההחלטות ב-SDA ניסו לנתח דרך ניטור כלי תקשורת ומובילי דעת קהל את הנרטיבים המובילים בדעת הקהל הישראלית ובאמצעותם "להנדס" את ההתייחסות המתאימה לקידום המטרות הרוסיות. המסקנות שגיבשו היתרגמו, לפי המסמכים, לכחמישים קריקטורות שהופצו מדי חודש ברשתות החברתיות, כעשרים מאמרים פיקטיביים באתרי פייק המתחזים לאמיתיים ולתגובות רבות ברשתות חברתיות שונות. בין היתר הפיצה החברה דרך מודעות בתשלום בפייסבוק קריקטורות שבהן נראה נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי כשהוא שורף את דגל ישראל, קריקטורות שבהן מואשמים אנשי שמאל בתמיכה בחמאס ועוד.
אחד הגילויים המרכזיים בהדלפה הוא סימונה כיעד של החברה הערבית בישראל. כך למשל, מאמר מזויף שהופץ בערבית טען כי לישראל אין מספיק כלי נשק מדויקים כיוון שהיא סיפקה מערכות שכאלה לאוקראינה, התנהלות שתביא לכישלונות בשדה הקרב. "החדשות הטובות צריכות להישמע על ידי כל המאמינים החיים תחת כיבוש", נכתב במאמר. "מדיניותה של ממשלת הכיבוש תוביל אותה בקרוב לתבוסה. אנו נמתין לזיק שיצית את מלחמת השחרור שלנו, מלחמה שבה העולם המוסלמי כולו יתמוך בנו". מטרתו של המאמר, לפי הערכות, היא לדחוף את האוכלוסייה הערבית לפעול על רקע חולשתה של ישראל ולסייע למאמצי אויביה.
פריצת המלחמה בעזה סיפקה לרוסים את מה שהם ראו כהזדמנות פז לקידום מטרותיהם. "כעת, מגמה מרכזית בפרויקט יכולה להיות הערכה חיובית של חוכמתו וראיית הנולד של ראש ממשלת ישראל", נכתב באחד מהמסמכים. הנרטיב שניסו הרוסים לקדם הוא שאם נתניהו היה מאשר מכירת מערכות כיפת ברזל לאוקראינה, העורף הישראלי היה נשאר ללא הגנה.
מסמך אחר הציע לנסות לפגוע בלכידות החברתית בישראל באמצעות ריסוסי גרפיטי פרובוקטיביים בשכונות ערביות כדרך להעלות את המתח החברתי הפנימי (שיטה שפעלה היטב מבחינת הרוסים בצרפת. א"ב ומ"צ) וכן לפזר עלונים בבתי כנסת ובהם האשמות פיקטיביות במגוון רחב של תחומים.
המלחמה, לפי המסמכים, שימשה את רוסיה גם כדי להעמיק את הקרע בין ישראל למדינות בעולם. כך למשל בטורקיה הופצו נרטיבים שניכר כי הופנמו. "ישראל היא אויב של כל המוסלמים, כולל המוסלמים הטורקים (...) טורקיה לא יכולה להרשות לעצמה להיות באותה חזית עם אלה שמבצעים רצח עם בעזה", נאמר באחד המסמכים בהדלפה.

העלייה מטרידה את הרוסים

במסמך שעוקב אחר התקדמות הפרויקט בישראל הביעו אנשי SDA שביעות רצון מהתוצאות וקבעו כי "הנרטיב שלנו נכנס לשיח הציבורי (...) ומהודהד על ידי מנהיגי דעת הקהל והתקשורת". מחברי המסמך אף נתנו דוגמה ביחס לדיווח לא אמיתי על משלוחי נשק מאוקראינה לחמאס שהגיע לתקשורת הישראלית לאחר שפרשן המזוהה עם הימין חזר עליו בתוכנית טלוויזיה מרכזית. סרטון של דברי אותו פרשן שותף והודהד על ידי חשבונות פרו-רוסיים. בתגובה אמר הפרשן לשומרים כי"דיברתי על חיזבאללה, לא חמאס, ועל חשש שיכולות עלולות להגיע גם לחמאס (...) האמירה היא אמירה מבוססת עובדות ומערכת הביטחון מודעת לזה".
למרות שביעות הרצון, ב-SDA הבינו כי לקמפיין שמתנהל כולו ברשתות חברתיות יש מגבלות ולכן תכננו פעילות עתידית בשטח, פעילות שמתוארת בשורה של מסמכים. כך למשל תיכננה הפירמה להקים בישראל משרד, בתקציב שנתי של 1.2 מיליון דולר, שירכז את פעילותה במדינה ובאמצעותו ייושמו תוכניות מרחיקות לכת. עם קשר למשרד העתידי או בלעדיו, במסמכים המודלפים כבר מופיע שם של עובד, ככל הנראה מישראל, שביצע עבורה תרגומים. האיש לא הגיב לפניית שומרים אליו.
באמצעות נציגיהם בארץ תכננו הרוסים להשפיע על מדיניות הכנסת דרך פוליטיקאים יוצאי רוסיה. במסמכים מוזכר שמו של חבר הכנסת ויו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין, למרות שהוא מוכר דווקא כתומך אוקראינה (אדלשטיין לא הגיב לפניית שומרים בנושא). רעיון אחר שמוזכר במסמכים הוא הקמת מפלגת עולים חדשה, שתוכל לגרוף 4-3 מנדטים. לאוזן ישראלית הרעיונות הללו נשמעים מופרכים, אולם בעבר נחשפו ניסיונות השפעה של רוסיה על מוסדות פוליטיים באירופה.
יעד מרכזי אחר של קמפיין ההשפעה שנחשף היו יהודים שהיגרו מרוסיה לישראל וכן לארצות הברית. גם בהקשר הזה שיחקו הרוסים משחק כפול: מצד אחד רצון להשפיע על דוברי הרוסית במדינות שאליהן היגרו, ובמקביל ניסיון לקדם נרטיבים שיפחיתו את יכולתם של יהודים לעזוב את רוסיה. גם כאן זכו נתניהו וממשלתו למילים חמות בשל רצון שהפגינו חלק מהשותפים הקואליציוניים לצמצם את חוק השבות, צמצום שהיה מקשה על יהודים רוסים להגר.
העיסוק בהגירה חושף את הרגישות הרוסית כלפי הבריחה המסיבית מהמדינה מאז שפרצה המלחמה באוקראינה - כמיליון בני אדם לפי הערכות, רובם ככולם בעלי מקצועות מבוקשים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה. לפי המסמכים, ה-SDA תכננה קמפיין התססה נגד מהגרים רוסים בכמה מדינות באירופה. בשל הרגישות של התוכנית, שבה רוסיה סימנה כמטרה את אזרחיה שלה, נקבע במסמכים כי "אסור שלפרויקט יהיו כל עקבות לקרמלין".

"הרוסים מרוויחים מההדלפה"

האם קמפיין ההשפעה הרוסי של SDA השיג את מטרותיו בישראל? התשובה היא כנראה שלילית, ונראה שזו הסיבה שבגינה ביקשה החברה "לעלות מדרגה" וגם לפעול בשטח. הערכה נוספת שנשמעה בקרב מומחים שנחשפו לחומרים היא שההדלפה משרתת את SDA, שכן היא מציירת את הפירמה כתמנון רב זרועות שהשפעתו ניכרת במדינות רבות בעולם, גם כאשר סימני שאלה מרחפים על מידת ההצלחה של הקמפיינים.
עופר פרידמן, מרצה בכיר ללימודי מלחמה בקינגס קולג' בלונדון, שחוקר מלחמות מידע ומתמקד ברוסיה, מסכים שהפרסום על ההדלפה משרת את רוסיה בכל מקרה. לדבריו, הפרסום "נותן לקרמלין קרדיט על ניהול מבצעים חתרניים בניסיון לשכנע קהלי יעד שונים (ברוסיה, ישראל ושאר העולם) שהקרמלין עושה את זה, בלי קשר אם הקרמלין באמת עושה משהו או לא". כך, לדבריו, הקרמלין מצטייר בעיני העולם כחזק ובעל השפעה יותר ממה שהוא באמת. רוסיה וחברת SDA לא הגיבו לבקשות התגובה שהועברו אליהן.