סגור
טיל חץ 3 התעשייה האווירית תע"א
טיל חץ 3 שפיתחה התעשייה האווירית. אמסלם מסרב לאשר לחברה לחלק דיבידנדים (צילום: תע"א)

פרשנות
באוצר מנסים לעקוף את אמסלם ורגב באמצעות חוק ההסדרים – זה לא יצליח להם

טיוטת חוק ההסדרים כוללת סעיף שלפיו החברות הממשלתיות יוכלו לחלק דיבידנדים גם ללא אישור השר הממונה - סעיף ש"נתפר" למידותיו של אמסלם, המסרב לאשר חלוקה של כ-2 מיליארד שקל; סעיף אחר מבקש לקדם את הפרטת נמל אשדוד - צעד שלו מתנגדת שרת התחבורה

טיוטת חוק ההסדרים פותחת חזית בין משרד האוצר לדודי אמסלם, כאשר ההנחה הסבירה היא שהשר ייצא מהמאבק הזה כשידו על העליונה. שני סעיפים בטיוטת חוק ההסדרים מתייחסים לחברות ממשלתיות עליהן אמון אמסלם: הפרטת נמל אשדוד וצמצום סמכויותיו בכל הקשור לחלוקת דיבידנדים של החברות.
אמסלם אחראי על רשות החברות הממשלתיות שנותקה ממשרד האוצר כחלק משלל תאריו שכוללים גם את תפקיד השר לשיתוף פעולה אזורי, שר במשרד המשפטים והשר המקשר בין הממשלה לכנסת.
הסעיף הראשון מתייחס להפרטת נמל אשדוד. לפי נוסח הטיוטה, באוצר מציעים להקים ועדה בין-משרדית לקידום הליך למכירת מניות החברה שבראשה יעמוד נציג רשות החברות, ולצידו יכהנו שני נציגים ממשרד התחבורה ושני נציגים של האוצר (אחד מאגף התקציבים והשני מהחשכ"ל).
במקביל, מוטל על השר לשיתוף פעולה אזורי (אמסלם) להביא תוך 90 יום מאישור חוק ההסדרים החלטה על הפרטת הנמל הממשלתי האחרון ועל שרת התחבורה מירי רגב לקדם הסכם מקרקעין בין חברת נמלי ישראל הממשלתית לבין נמל אשדוד כדי להתקדם עם ההפרטה. בדברי ההסבר נכתב כי "לאחר הפרטת נמל אילת והפרטת נמל חיפה, מוצע כעת לפעול לקידום הפרטת חברת נמל אשדוד וזאת על מנת להביא להתייעלות בחברת הנמל, ולאפשר לה להוות שחקן מרכזי בתחרות בתחום".
ההחלטה להפריט את נמל אשדוד מופיעה בקווי היסוד של הממשלה: "הממשלה תקדם את מכירת כל אחזקות המדינה בנמל אשדוד בדרך של מכירה פרטית, כמקשה אחת, לרוכש אסטרטגי, תוך מתן מענה לעובדי הנמל במתווה דומה לנעשה בהפרטת נמל חיפה. זאת במטרה לשפר את השירות למשק הישראלי ולקצר את זמני ועלויות ההובלה". למרות זאת, ההנחה היא שזו לא תצא לפועל עקב התנגדות לא מוצהרת של אמסלם והתנגדות גלויה של רגב.
רבים מעובדי הנמל הממשלתי פקודים לליכוד, וגם מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן שצמח בסניף הליכוד בעיר יתקשה לקדם מהלך כזה. דווקא מנהל רשות החברות הממשלתיות הנכנס רועי כחלון שמונה על ידי אמסלם עלול להוביל לשינוי בעמדת הרשות בנוגע להפרטת הנמל, וזאת על רקע ניסיונו בהפרטת נמל חיפה שהיה ממוביליה.
בשנה האחרונה דירקטוריון הנמל הממשלתי בראשותו של היו"ר שאול שניידר מקדם הליך של הנפקת חלק ממניות החברה. בהנהלת הנמל ובמשרד התחבורה סבורים כי ישנה חשיבות לכך שהנמל יישאר ממשלתי, וזאת על רקע סוגיות ביטחוניות - הנמל שימש בין היתר כנתיב כניסת סחורות לעזה ושיתף פעולה עם הצבא האמריקאי, בין השאר בכל הקשור לניסיון להקים רציף צף להעברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה. כמו כן, ייתכן כי הניסיון לקדם הפרטה דרך חקיקה ראשית באמצעות חוק ההסדרים תיתקל בבעיות משפטיות.

2 מיליארד שקל מחכים לאמסלם

הסעיף השני שמופיע בטיוטת חוק ההסדרים ונוגע לרשות החברות נקרא "ביסוס תהליך חלוקת דיבידנדים בחברות ממשלתיות". הסעיף הזה נתפר במיוחד למידותיו של אמסלם שמסרב לאפשר לחברות הממשלתיות הביטחוניות לחלק את הדיבידנדים שהצטברו אצלן. אמסלם לא מסביר מדוע הוא נמנע מלאשר את חלוקת הדיבידנדים, וההשערות נעות בין הרצון ל"מנוף" מול האוצר לבין אינטרסים של החברות וועדי העובדים שלהן המעוניינים שהכסף יישאר בינתיים אצלם.
לפי ההצעה בחוק ההסדרים, חוק החברות הממשלתיות יתוקן באופן כזה שההחלטה על חלוקת דיבידנד תתקבל בדירקטוריון החברה בלבד ותהיה טעונת אישור החברות הממשלתיות (ולא אישור שר האוצר והשר הממונה על רשות החברות כלשון החוק הנוכחי).
באוצר מבקשים להשתמש בדיבידנדים הכלואים בתור מקור הכנסות נוסף למדינה, ובדברי ההסבר להצעה נכתב כי "במצב הנוכחי בו שר האוצר אינו השר הממונה על החברות, אין ייצוג לאינטרס לחלוקת הדיבידנדים לקופת המדינה. עוד נכתב כי "מבקר המדינה ציין בדו"ח בנושא הפיקוח והבקרה על חברות ממשלתיות (ינואר 2024) כי עד לסוף 2022 חברות ממשלתיות הכריזו על חלוקת דיבידנדים בסך כולל של כ-1.4 מיליארד שקל ובתחילת 2023 הכריזו על כוונה לחלק כ-600 מיליון שקל נוספים בגין רווחי אותה שנה. עם זאת, נכון לסוף יוני 2023 רק חברה ממשלתית אחת חילקה בפועל 85 מיליון שקל. העיכוב נגרם בשל כך שהשרים האחראים לא פעלו לכינוס האסיפות הכלליות הנדרשות לצורך חלוקת הדיבידנדים שהוכרזו".
נכון להיום, אמסלם טרם אישר את חלוקתם של דיבידנדים בסך של 2.049 מיליארד שקל שהצטברו בשנים 2022-2024 בחברות הביטחוניות הממשלתיות רפאל ובתעשייה האווירית. באופן צפוי למדי, אמסלם מתנגד להצעת האוצר שמבקשת לקצץ את סמכויותיו ולכפות עליו לחלק את הדיבידנדים.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מלחמת חרבות ברזל מחדדת עד כמה חשוב שמדינת ישראל תחזיק בנמל אסטרטגי בבעלותה. המשבר בענף הספנות בעקבות האיום החות'י הבהיר לכל מי שפקפק בכך כי נמל אשדוד חייב להישאר בניהולה הישיר של המדינה, זאת על-מנת להבטיח זמינות מלאה, ללא תלות באינטרסים כלכליים פרטיים. על אף שהפרטה תורמת לכלכלת המדינה ומסייעת בהגברת התחרות, הפרטת נמל אשדוד - הנמל היחיד שנותר בבעלות המדינה - עלולה לפגוע ביכולתה של המדינה בזמן חרום להבטיח פעילות רציפה של נמל זמין בכל זמן ובכל מצב".