סגור
צ'ייני אליעזר מרום בית הרוס מטולה
צ'ייני אליעזר מרום, לצד בית הרוס במטולה (צילום: יונתן בלום , AFP)

על רקע אי שביעות רצון במשרד רה"מ: צ'ייני בדרך החוצה ממינהלת שיקום הצפון

לדברי גורמים ממשלתיים, אין כוונה להדיח את האלוף במיל' אליעזר צ'ייני מרום, אלא "להראות לו את הדרך החוצה". במשרד ראש הממשלה זעמו על מצגת שהציג ובה נכתב כי "לא כל האוכלוסייה תחזור". מרום: "אין בכוונתי להתפטר"; שר הפנים ארבל קורא לנתניהו להתערב בנושא

האלוף במילואים אליעזר (צ'ייני) מרום המשמש כראש המינהלת הממשלתית לשיקום הצפון צפוי לסיים בקרוב את תפקידו לנוכח מה אי שביעות רצון במשרד ראש הממשלה מתפקודו. מאז שנכנס לתפקיד לפני חודשיים צ'ייני לא הצליח לקדם את המינהלת אלא עסק בלמידת הנושא. גורמים ממשלתיים בכירים אומרים כי לפי שעה אין כוונה להדיח אותו, אבל יש כוונה להראות לו את הדרך החוצה.
צ'ייני מסר בתגובה על המתיחות עם משרד ראש הממשלה כי "לא היו דברים מעולם" והוסיף כי אין בכוונתו להתפטר.
במינהלת הצפון טוענים כי צ'ייני הוא "איש כוחני, שחושב שהוא יודע הכל. הוא אינו מוכן להקשיב לאף אחד. הוא סוליסט, פועל לבד, ולא מוכן להקשיב לאף אחד". עוד הדגישו כי צ'ייני "לא מפנים שהשירות הציבורי שונה מהצבא וכי מדובר בעבודת צוות".
לצפייה במצגת של מינהלת שיקום צפון לחצו כאן
כמו כן, במשרד ראש הממשלה זעמו על כך שצ'ייני ביקש לקיים ישיבת מנכ"לים של משרדי הממשלה בהובלת מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ למרות שהמינהלת כפופה למשרד ראש הממשלה.
בפגישה שקיים אתמול עם המנכ"לים של משרדי הממשלה הציג מרון מצגת שכותרתה "תוכנית תנופה לצפון" בה נכתב כי "ייעשה מאמץ לתת מענה למרבית הצרכים של האוכלוסייה, וזאת מתוך הבנה שתמיד יהיו לא מרוצים". עוד צוין כי "לא כל האוכלוסייה תחזור". לדברי גורמים במשרד רוה"מ, ראש מינהלת לא יכול לנסח את הדברים הללו ולהציג אותם במצגת רשמית, הגם שזו אינה העמדה הרשמית של הממשלה ומשרד רוה"מ.
לפי לוח הזמנים המוצג במצגת, במהלך ספטמבר ייערכו פגישות עם ראשי הרשויות, משרד הפנים ויועצים מקצועיים לצורך הכנת התוכנית לקראת הצגתה למשרדי הממשלה. באוקטובר תוצג התוכנית למשרדי הממשלה ותיבנה תוכנית ממשלתית רב שנתית. בנובמבר תוכן התוכנית לקראת הצבעה. עוד מוצע כי הממשלה תאשר את התוכנית רק בחודש דצמבר, כלומר חצי שנה מאז מינויו של צ'ייני לתפקיד.
במשרד ראש הממשלה כבר מחפשים מחליף לצ'ייני ואחד השמות שהועלו הוא עודד רביבי, שהיה עד לאחרונה ראש מועצת אפרת.
ראש הממשלה נתניהו הכריז ב-23 ביוני על מינויו של צ'ייני לתפקיד ראש מינהלת צפון. בעקבות כך, אושר מינויו בלא צורך במכרז פומבי. צ'ייני מונה לתפקידו על ידי הממשלה ב-21 ביולי 2024 בתנאי שכר של מנכ"ל.
לדברי גורמים ממשלתיים, מה שחשוב לנתניהו הוא טובת המדינה, ואם צ'ייני "לא מספק את הסחורה" - ראש הממשלה לא יתאמץ להשאירו בתפקיד.
קודם למינויו של צ'ייני ביקש נתניהו למנות לתפקיד את מנכ"ל משרד התפוצות אבי סקאלי כהן שכבר החל לפעול בשטח בטרם מינויו אבל ברגע האחרון הוחלט שלא למנותו לתפקיד עקב טענות של גורמים בליכוד שהוא אינו נאמן מספיק.
בתוך כך, שר הפנים משה ארבל (ש"ס) דורש מנתניהו להתערב בנושא: ‏"לא ניתן להסכים שבשל מאבקי אגו ואיבה אישית לכאורה המשימה של שיקום הצפון תאבד חודשים יקרים נוספים". לדבריו, "על הממשלה ועל עובדיה מכלל המשרדים הנטל להוכיח שכוונותיה טהורות ושיש ביכולתה להידרש למשימות הלאומיות החשובות שעומדות לפנינו חרף הקשיים הרבים אתגרי הניהול והתקציב ועוד".
בינתיים, מתעכבת כניסתו לתפקיד של ראש מינהלת תקומה האלוף במילואים יפתח רון טל. כפי שנחשף בשבוע שעבר בכלכליסט, נציבות שירות המדינה מסרבת לאשר את מינויו בטרם יתפטר ממשרת דירקטור בחברת "ביג". רון טל מסרב להתפטר מדירקטוריון ביג מפני שקיבל חבילת אופציות, חלקן חסומות עד נובמבר 2024. אם יתפטר הוא יפסיד את חבילת אופציות בשווי 920 אלף שקל.
בנציבות אומרים כי מנכ"ל של משרד ממשלתי לא יכול לכהן כדירקטור בחברה עסקית, ועל כן רון טל לא יוכל להיכנס לתפקיד ראש מינהלת תקומה.
יו"ר ארגון "לב בגליל", סגן ראש מועצת גליל תחתון, אופיר שיק, מסר בתגובה: "התנהלות מטרידה מאוד של הממשלה בכל הנוגע לקידום הצעת המחליטים עבור הצפון. אנו קוראים לראש הממשלה למנות בדחיפות ראש מינהלת חדש, שיהיה עם הכרות טובה של השטח ובעיקר עם הבנה מעמיקה בעבודה ממשלתית".