מינוף יכולות שרשראות האספקה הגלובליים: תגובת חברות ישראליות למשבר הרב-זירתי
מינוף יכולות שרשראות האספקה הגלובליים: תגובת חברות ישראליות למשבר הרב-זירתי
העולם טרם הספיק להתאושש לגמרי ממגפת הקורונה ולאחריה מלחמת אוקראינה רוסיה שיצרו משבר גלובלי בהיבטי שרשראות האספקה ועתה נכנסת למשוואה גם המלחמה הרב זירתית בישראל ובפרט זו עם החות'ים, שהעמיקה את המשבר שמשפיע על תפקודה של שרשרת האספקה של חברות ישראליות רבות. מסקר שנערך לאחרונה על ידי מרכז הרכש הישראלי בקרב מנהלי רכש מובילים בתעשייה הישראלית, עולה כי כ-52.1% ממנהלי הרכש טענו כי המשבר עם החות'ים בים סוף השפיע מאוד על תפקודה של השרשרת הלוגיסטית, כ-37.5% טענו כי השפעתו בינונית וכ-10.4% טענו כי השפעת המשבר נמוכה. רוב מנהלי הרכש, העידו כי להיעדרות עובדים עקב מילואים בצפון ובדרום, היתה השפעה רבה על פעילות מחלקות הרכש. בנוסף, ציינו כי הם שוקלים בחיוב להעביר לשותף עסקי עם יכולות בתחום, את תהליכי הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה בארגונים שלהם.
הנושא הזה של יכולת התנהלות גלובלית לוגיסטית, רלוונטית גם עבור חברות המפתחות מוצרים טכנולוגיים מבוססי מיחשוב ופעילות בשוק הגלובלי. השיקולים להעברת תהליכים תפעוליים לשותף מתאים גם בעיתות משבר, נובעים מתוך ההבנה כי הדבר עשוי לחסוך להם במשאבי זמן וכסף, לאפשר להם להתמקד בליבת העיסוק המרכזית שלהן וגם במעטפת המצריכה התעסקות עתירת משאבים עם מומחיות, ניסיון נרחב ותשתיות תפעוליות תומכות, שעל פי רוב לא קיימות אצלן.
שיקולים אלו נתמכים מנתון נוסף שעלה בסקר, לפיו, מנהלי הרכש ושרשראות האספקה בחברות ישראליות הפועלות בשווקים הגלובליים רואים חשיבות רבה (של 78%) בהקטנת הסיכונים הגיאוגרפיים ופיזור על פני יבשות כדרך להתמודד עם משברים. להבנתם, קיימת חשיבות לכך שלחברה עמה מקיימים שת"פ, יהיו מרכזי פיתוח וייצור ולוגיסטיקה בפרישה גיאוגרפית נרחבת בעולם, שתאפשר להן לספק את מוצריהן ללקוחות הקצה ישירות ממדינות היעד ולקצר משמעותית את זמני האספקה. בדרך זו הם יוכלו לחסוך עלויות ולהגדיל את כושר התחרות בשווקים בהם הם פועלים.
לחברות הישראליות הפועלות בשוק הגלובלי בדגש על חברות טכנולוגיות, הנגישות לשווקים מרכזיים בעולם והקרבה ללקוחות הקצה חשובים וקריטיים במיוחד, למען שמירה על המשכיות תפעולית ויצירת רציפות עסקית במקרה של משבר באחד האתרים. לצד זה, חשוב להם שהחברה עמה מקיימים שת"פ, תהיה בעלת ניסיון טכנולוגי, תפעולי, והבנה בדרישות תקינה ורגולציה עם שירות ואחריות כי בדרך הזו מייתרים את הצורך בהקמה ותפעול מרכזי הפצה ולוגיסטיקה עתירי משאבים.
מנגד, חשוב לזכור, שחברות שמסתפקות היום בניהול ספק יחיד באתר אחד, בארץ או בחו"ל, לוקחות למעשה סיכון, כיוון שבעת משבר ובהיעדר חלופות ופיזור סיכונים קיים חשש ממשי להמשכיות העסקית של החברה. לאור העובדה שלקוחות הקצה אינם נמצאים בישראל, קיים הכרח בקרב החברות הטכנולוגיות למסוגלות של פיתוח, ייצור, הרכבה, אינטגרציה ושירותי קצה בשווקים המרכזיים בעולם. כל האופרציה הזאת דורשת יכולת של ייצור כמויות גדולות, באיכות גבוהה וניסיון מוכח באספקת מוצר זהה ועקבי, לעיתים לאורך שנים רבות.
לכן, כחלק מתמיכה בגידול במכירות ובהתפתחות העסקית של החברה, גם בעיתות משבר, רצוי שחברות ישראליות המעוניינות לייעל את שרשראות האספקה שלהן, יוודאו מראש כי השותף האסטרטגי הגלובלי שלהן לניהול האופרציה התפעולית יהיה גם בעל יכולת הנדסית וידע לתמוך בשינויים הנדרשים לאורך כל מחזור חיי המוצר אותו הן מפתחות. זה כולל התאמה לתחזיות עסקיות וביקושים, זינוק באספקות גם בפרקי זמן קצרים, תמיכה מקצה לקצה ולוגיסטיקה מקצועית.
כל אלה יחסכו כסף רב, ייעלו תהליכים וימנעו תקלות באספקת המוצר ללקוח הסופי וגם אחריו. כפועל יוצא מכך, קיימת חשיבות רבה בהתאמת אסטרטגיית הרכש והתפעול לאסטרטגיה העסקית וצמיחתה של החברה גם באופן שבה מתנהלת שרשרת האספקה, ליצירת וודאות ותכנון לטווח ארוך. אופק התכנון צריך להיות גמיש מספיק ולהכיל תרחישים שונים ומוכנות גם לבלתי צפוי.
אבשלום אהרון הוא סמנכ"ל מכירות בכיר בחברת הייפר גלובל
אודות החברה:
החברה עוסקת במתן פתרונות מחשוב לחברות טכנולוגיות המפתחות מוצרים. החברה מלווה ומיישמת את תהליך הפיכת הרעיון של הלקוח למוצר מוחשי משלב התכנון ועד להגעה לשוק בזמן. החברה פועלת בישראל ובעולם (באמצעות חברות בנות באנגליה ובארה"ב) ומספקת ללקוחותיה פתרונות גלובליים. הפעילות בתחום זה כוללת עבודה משותפת עם גופי הפיתוח של הלקוחות והתאמת פתרונות טכנולוגים מורכבים בהתאם לצרכיהם. בשלבים שלאחר מכן החברה מייצרת ומספקת את המערכות שתכננה לכל רחבי הגלובוס בהתאם לצרכים העסקיים של לקוחותיה.