נחשף בכלכליסטמועלם דורג רק רביעי בציונים, אבל רגב בחרה בו למנהל רשות התחבורה הציבורית
נחשף בכלכליסט
מועלם דורג רק רביעי בציונים, אבל רגב בחרה בו למנהל רשות התחבורה הציבורית
השבוע חשף "כלכליסט" ששרת התחבורה מינתה את עידן מועלם לתפקיד מנהל הרשות, חרף חוסר ניסיונו המקצועי הרלבנטי. פרטים נוספים שהגיעו לידי "כלכליסט" על תהליך הבחירה משקפים רצף אירועים מעורר תהיות שהוביל בסופו של דבר להעדפתו של מועלם על פני מועמדים עם ניסיון
השבוע נחשף ב"כלכליסט" ששרת התחבורה מירי רגב מינתה את עידן מועלם למנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אף שאין לו ניסיון רלבנטי בתחום התחבורה בכלל או התחבורה הציבורית בפרט. כעת הגיעו ל"כלכליסט" פרטים נוספים על הבחירה במועלם, המעידים על כך כי השרה רגב התעלמה מהמלצות ועדת האיתור שמינתה בעצמה.
ביום ראשון אמורה לעלות להצבעה בממשלה ההחלטה על מינוי מועלם למנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. במסגרת ההצעה, שהגיעה לידי "כלכליסט", מפורט הליך הבחירה במועלם. לפי המסמך, 21 תיקים של מועמדים הגיעו לוועדת האיתור שבראשה עמד מי שהיה מנכ"ל משרד התחבורה הזמני אבנר פלור, שכעת מונה לראש מינהל התשתיות במשרד. חברי הוועדה הנוספים היו נציגת נציב שירות המדינה חגית שרף ומנכ"ל משרד התחבורה לשעבר דורון שורר כנציג ציבור. מתוך 21 המועמדים זומנו 10 מועמדים לריאיון בפני הוועדה, כולם גברים.
הוועדה דירגה את עשרת המועמדים ומצאה כי המועמדים עם הציונים הגבוהים ביותר הם אלכס דן, מנכ"ל משרד המודיעין לשעבר ומשנה למנכ"ל רכבת ישראל לשעבר (שמועמד גם לתפקיד מנכ"ל נמל אשדוד), וניר משה, מנהל אגף בכיר מדידה ותכנון ברשות התחבורה הציבורית. למקום השלישי הגיע אבישי כהן, מנכ"ל חברת יפה נוף לשעבר. למקום הרביעי הגיע עידן מועלם, מנהל החברה הממשלתית לתיירות שמונה בסופו של דבר לתפקיד.
הוועדה אמורה להמליץ על שלושה מועמדים בלבד לשרה, וחברי הוועדה שורר ופלור החליטו כי הם מעדיפים את מועלם על כהן, בניגוד לעמדתה של שרף מהנציבות. בסופו של דבר הוועדה המליצה "פה אחד" על שני מועמדים באופן שווה – אלכס דן וניר משה "אשר לכל אחד מהם ייחודיות וערך מוסף משלו להתאמה בתפקיד". מועלם, שהוקפץ מהמקום הרביעי, הועבר כמועמד שלישי אף שאין חובה להעביר שלושה מועמדים. אף שהגיע לשלב האחרון הודיע במפתיע אלכס דן כי הוא מסיר את מועמדותו לתפקיד, וכך נוצר מצב שבו מועלם הגיע מהמקום הרביעי למקום השני. שרת התחבורה הכריעה כי היא תמנה את מועלם לתפקיד, אף שאין לו ניסיון בתחום התחבורה ונימקה כי "אמנם מר מועלם אינו בעל ניסיון בתחומי הרגולציה וההפעלה של תחבורה ציבורית, אולם לעמדת שרת התחבורה השיקול המכריע הוא ניסיונו הניהולי המוכח של מועלם כמי שעמד בראש חברה ממשלתית וניהל ארגון משמעותי העוסק בפיתוח תשתיות בפריסה ארצית".
מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית נחשב לאחד התפקידים הבכירים במשרד, ומי שעומד בראש הרשות מנהל תקציב של כ־12 מיליארד שקל בשנה ואחראי על התפקוד התקין של כלל מערך התחבורה הציבורית בארץ, בין שמדובר באוטובוסים, במוניות שירות או רכבות.
מועלם, בן 39, כיהן עד המינוי כמנכ”ל החברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת). הוא החל את דרכו בחמ"ת ב־2013 כמזכיר החברה, ומונה ב־2015 לתפקיד סמנכ"ל מינהל, משפט ופיתוח עסקי - תפקיד שלא היה קיים לפני כן. ב־2017 מונה למנכ"ל בפועל של החמ"ת, ושנה לאחר מכן אושר מינויו בוועדת המינויים. החברה הממשלתית לתיירות היא זרוע הביצוע של משרד התיירות. החברה זכתה בעשור האחרון להתייחסות בחמישה דו"חות של מבקר המדינה, כאשר בעת הפרסום של כולם מועלם כיהן בתפקידים שונים בחברה הקטנה, ובתקופת הבדיקה של שלושת הדו”חות האחרונים כיהן כמנכ"ל החברה.
אלכס דן סירב לענות מדוע החליט להסיר את מועמדותו וטען כי "אינו מדבר עם עיתונאים". משרת התחבורה מירי רגב נמסר: "השרה רגב אימצה את החלטת ועדת האיחור ואת דעת הרוב. ההמלצות היו ברורות והיא אימצה אותן במיוחד לאור זאת שמועמד אחד פרש. לומר שהשרה רגב לא אימצה את המלצות הוועדה זה לשקר את הציבור".