סגור
מתקן ליצור חשמל מערכת סולרית חדשה על גג בניין מגורים ב עזה
מתקן לייצור חשמל על גג. קצב ההתקנות בירידה (צילום: חוסיין אל נביה)

רשות החשמל שוב דורשת לפגוע בתמריץ להקמת גגות סולאריים

רשות החשמל מעוניינת להיטיב עם צרכנים שרוכשים חשמל המיוצר על גגות סולאריים ומבקשת להקטין את התגמול לבעלי הגגות. החברה להגנת הטבע: ״מרשות החשמל דווקא נדרש לייצר תעריף יותר אטרקטיבי כדי לעודד התקנות"  

רשות החשמל דורשת להפחית את התעריף המשולם לחשמל המיוצר באמצעות פאנלים סולאריים על גגות, ובכך למנוע בתמריץ להקמתם. לאחרונה, פרסמה הרשות שימוע לעדכון מדרגות התעריפים למתקנים בהספק של 15-100 קילוואט. המטרה: לצמצם את העלות שמשלמים צרכני החשמל על הגגות הסולאריים. אולם צמצום התגמול לבעלי הגגות, עלול להוביל בנסיגה בתחום בו מתקשה ישראל מאוד לעמוד ביעדים, ומפגרת אחרי המדינות המפותחות באופן עקבי. את ההחלטה הסופית, צפוי הרשות לקבל בסוף השנה.
כדי לתגמל מתקנים בעלי הספק של 5-100 קילוואט על גגות בגודל בינוני (גגות בדו שימוש, למשל מבני משק או חניונים, לא בתים פרטיים), יצרה בשנים האחרונות רשות החשמל מדרגות תעריפים. המשמעות היא הפחתת התעריף של המדרגה השנייה (15-100) בכ-6.5% בשנה, בשנתיים הבאות (2025-2026). הנימוק של הרשות: ״ירידה בעלויות ההתקנה של מתקנים סולאריים, בכ-15-25% לפי בלומברג״. הרשות ציינה כי לפי הערות הציבור תשקול לייצר מתווה תעריפי יורד, לפיו ירדו התעריפים בשיעור של בין 5% ל-8% בכל שנה בשנתיים הבאות. לפי ההצעה הנוכחית שמעלה הרשות לשימוע, גגות של 100 קילוואט יהיו אלו שייפגעו. היום הם הנהנים מתעריף של 41 אגורות לקוט״ש, אולם בשנת 2026 יקבלו לאחר השינוי תעריף של כ-35.67 אגורות.
בזמן שרשות החשמל פוגעת בתעריפי בעלי הגגות, אין לה נכון להיום יעדים שיאפשרו למדוד האם האסדרה שלה הצליחה או נכשלה, שעה שאסדרות עבר בהן פגעה בתעריפי הגגות, נכשלו והובילו למיעוט של חיבור גגות סולאריים, גם לפי הרשות עצמה (כך לפי שינוי שביצעה בראשית השנה לגגות גדולים). כמוכן, רשות החשמל לא מפרסמת את הפוטנציאל הקיים לגגות סולאריים בישראל.
״לאור ירידות המחירים בהתקנות שהרשות מציינת בשימועה, היה צפוי לראות ניצול חלון ההזדמנויות הכלכלי לכאורה על ידי מגמה גוברת של התקנות למתקנים מסוג זה, שכן זוהי הטענה הבסיסית של רשות החשמל ביחס להפחתת התעריפים המוצעת״, אומרת טלי קדמי, אחראית תכנון אנרגיה ותשתיות בחברה להגנת הטבע. נציין, כי בחברה להגנת הטבע גילו כי דווקא במשק הישראלי מותקנים לאחרונה פחות ופחות גגות סולאריים בסיגמנט זה, למרות הפונציאל הגדול.
לדברי קדמי, ״למרות טיעון רשות החשמל, מבדיקה שערכנו בנתוני הדשבורד של רשות החשמל, ניתן לראות כי בשנת 2024 הייתה האטה משמעותית בהתקנת מתקנים מסוג זה (783 מתקנים עד עתה בשנת 2024, לעומת 1,934 מתקנים ב-2023 ו-2,540 מתקנים ב-2022). ייתכן כי הדבר נובע ממצב המלחמה שבו ישראל שרויה החל מאוקטובר 2023. עם זאת, גם בבחינה של התקנות לשנים 22-23 ממתקנים מסוג זה, ניתן לראות כי לא הייתה כל מגמת עלייה, ואפילו ירידה מתמשכת במספר המתקנים מסוג זה המחוברים. גם מבחינת ההספק המותקן מדי שנה באמצעות מתקנים בגודל זה ניתן לראות מגמת הפחתה מ-196 מ"ו ב-2022, ל-154 מ"ו ב-2023 ול-73 מ"ו עד כה בשנת 2024״.
החברה להגנת הטבע, פנתה לרשות החשמל, בבקשה להבהרה במסגרת השימוע - לפרסום נתוני התחזיות לצפי ההתקנות של מתקנים מסוג זה, פרסום הפוטנציאל הצפוי לחיבור מתקנים מסוג זה ופרסום התחזיות לצפי בחיסכון, בעקבות ההחלטה לעדכון התעריף לתקופת הזמן המצוינת בשימוע (עד 31.12.2026) וכן בקשת הארכה לשימוע לאחר פרסום הנתונים. נתונים אלו לא פורסמו לציבור.
הרשות מציינת במסמך השימוע שלה, כי היא סבורה שמתן תמריץ כלכלי להקמת מתקני אנרגיה מתחדשת הוא הכרחי לפיתוח שוק האנרגיות המתחדשות. למותר לציין, כי הפחתת התעריף גורמת דווקא לבלימת התקנות מתקנים סולאריים בדו שימוש באזורי הביקוש, שכאמור גם ככה נמצא היום בהאטה. זאת במקום לעודדם ואף לשחרר חסמים נוספים על מנת לסייע לעמידה ביעדי הממשלה של 30% ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות ל-2030.
"נדרש מרשות החשמל, דווקא לייצר תעריף אטרקטיבי עוד יותר, על מנת למקסם את ההתקנות למתקנים בדו שימוש, בקירבה לאזורים בהם יש ביקוש לחשמל, באופן שיאפשר חיבור מהיר לרשת, מבלי להמתין לתכנון והקמה של רשת חשמל הגוררת עלויות נוספות שסביר שיתגלגלו אל הציבור״, מסבירים בחברה להגנת הטבע. ״ככל שנדרש למצוא מקורות לחיסכון כלכלי, הרי שהיה מצופה מרשות החשמל לעודד העדפה תעריפית לגגות באזורי הביקוש ובכך להימנע או לכל הפחות לדחות את הצורך בהקמת רשת הולכה יקרה משמעותית, בייחוד בתקופת מלחמה המאתגרת את מדינת ישראל גם במישור הכלכלי".
מרשות החשמל לא נמסרה תגובה.