סגור
לפודקאסט 120 ואחת - ריאיון עם יואב קיש
יואב קיש. חלל שיאפשר להשתלט על המועצה (צילום: יאיר שגיא)

בלעדי
עקב הביקורת הציבורית: קיש יאריך את כהונת יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב של המל"ג

קודם לכן הודיע השר שלא יאריך את כהונת פרופ' יוסי מקורי, ועמד להשאיר את המועצה להשכלה גבוהה ללא שום בעל תפקיד בכיר מכהן. קיש הודיע על הארכת כהונתו בשנה, מה שיאפשר לו זמן למינוי מקורב שתומך בהפרטה באקדמיה

שר החינוך יואב קיש הודיע על כוונתו להאריך את כהונתו של יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, פרופ' יוסי מקורי, בשנה. זאת לאחר הביקורת החריפה שנמתחה על החלטתו להימנע מהארכת הכהונה וכנראה להותיר את המועצה להשכלה גבוהה ללא שום בכיר מכהן. ההארכה בשנה בלבד תאפשר לשר לנסות לשנות את הרכב המועצה להשכלה גבוהה כדי למנות מקורב שתומך בהפרטה באקדמיה בעוד שנה.
במכתב ליו"ר ועדת האוניברסיטאות פרופ' דניאל חיימוביץ', יו"ר ועד ראשי המכללות פרופ' יפעת ביטון וחברי המועצה להשכלה גבוהה, הודיע קיש שיבקש ממקורי להאריך את כהונתו עד סוף שנת הלימודים הקרובה.
ות"ת היא הגוף החזק ביותר באקדמיה כיוון שהיא מקצה את תקציב ההשכלה הגבוהה בגובה של כ-12 מיליארד שקל. כהונתו של מקורי, שהוא מינוי של השרה הקודמת יפעת שאשא ביטון עומדת להסתיים בנובמבר. לפני כשבועיים הודיע שר החינוך יואב קיש על החלטתו שלא להאריך את כהונתו של מקורי. זאת בניגוד לנוהג רב השנים שהיו"ר מתמנה לשתי קדנציות של שלוש שנים כל אחת. הניסיון מלמד שמועמדיו של קיש לתפקידים בכירים במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) אינם מקובלים על אנשי האקדמיה והוא אינו מצליח להעביר אותם והיה צפוי שזה מה שיקרה גם עם התפקיד הזה.
תפקיד יו"ר המל"ג שהוא היו"ר בפועל (קיש הוא היו"ר) פנוי כיוון שקיש התעקש למנות לתפקיד את פרופ' דודו שוורץ מהקריה האקדמית אונו, למרות התנגדות נחרצת של האוניברסיטאות למועמד ממכללה פרטית. תפקיד מנכ"ל מל"ג פנוי לאחר שהמועמדת של קיש ושוורץ ד"ר דניאלה חיון-יחזקאלי נפסלה בוועדה לאישור מינויים בשל העדר ניסיון מתאים. אם גם תפקיד יו"ר ות"ת יישאר פנוי, המשמעות היא מה שכל התפקידים הבכירים במל"ג לא יהיה מאוישים, מה שעלול לגרום נזק כבד לאקדמיה. היה חשש שקיש מבצע במועצה להשכלה גבוהה תהליך דומה למה ששר המשפטים יריב לוין עושה בבית המשפט העליון במטרה שיישאר חלל שיאפשר לו להשתלט על המועצה.
המהלך גרר ביקורת ציבורית קשה. יו"ר האקדמיה הלאומית למדעים פרופ' דוד הראל אמר כי "ואי אפשר שלא לזעום ולהזדעזע מהחלטתו המבישה של שר החינוך שלנו, שאולי מן הראוי לקרוא לו שר החינוך מחדש, לקטוע בעודו באיבו את שירותו של פרופ' מקורי כיו"ר ות"ת".