סגור
חוות המיכלים חוות המכלים ב קריית חיים חיפה תש"א
חוות המיכלים (צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה)

חיפה: מיכלי נפט ריקים של תש"א ייהרסו, ואולם החווה לא תפונה לחלוטין

לראשונה יפונו תשתיות פטרוכימיות במפרץ חיפה, בעקבות הסכם בין עיריית חיפה לחברת תש"א; לפי המתווה, ייהרסו תשעה מיכלים הסמוכים לרחוב דגניה החל מינואר, ואחרים יפונו בהמשך אם תימצא להם חלופה; עם זאת גם אם ההסכם יושלם במלואו, בעוד כ-5 שנים לפחות, יישארו שמונה מיכלים פעילים לשימוש בזן עד לפינוי פעילות החברה מהמפרץ

לאחר הליך משפטי שהתנהל בחודשים האחרונים, עיריית חיפה וחברת תשתיות אנרגיה הממשלתית (תש"א, לשעבר תש"ן) חתמו על מזכר הבנות שיאפשר לחברה להמשיך לפעול בטווח הקרוב, בזמן שתיערך למציאת פתרונות חלופיים לחלק ממיכלי אחסון הנפט שלה, ולהריסת מיכלים שנבנו ללא היתר בנייה.
בית המשפט קבע ביוני כי תש"א תפסיק את השימוש ב-53 מבנים לאחסון נפט שנבנו ללא היתר בקריית חיים, במתווה מדורג שיחל בתוך 6-9 חודשים. בהליך גישור שהתקיים מאז בין עיריית חיפה לתש"א הוחלט לחתום על מזכר הבנות הקובע את קווי המתאר לפינוי חלק מחוות המיכלים בשנים הקרובות. ההסכם יתבצע באופן מדורג והוא למעשה מאשרר את החלטת הממשלה 1231 העוסקת בין היתר בצמצום חוות המיכלים לפני סגירת בזן, שאמורה לצאת לפועל עד סוף העשור.
מימוש ההסכם שנחתם בין הצדדים תלוי במציאת מיקום חלופי למיכלי הנפט הפעילים של תש"א. בטווח הזמן המיידי, ההסכם יאפשר לחברה להמשיך לפעול באופן מלא ולספק שירותים רצופים לבזן, לאחר שחרב הפינוי נחה על צווארה בעקבות החלטת בית המשפט. ההליך עצמו יימשך זמן רב יותר מזה שקבע בית המשפט (כאמור 6-9 חודשים), ויושלם אם יימצאו פתרונות אחרים, לכל הפחות בעוד כחמש שנים. כך או כך, גם לאחר ביצוע ההסכם, יישארו 8 מיכלים פעילים כדי לאפשר את המשך פעילות בזן, כך שחוות המיכלים לא תפונה לחלוטין.
לפי עיריית חיפה, הפינוי יחל בעוד כחצי שנה. השלב הראשון כולל תשעה מיכלים הצמודים למבני מגורים ומוסדות חינוך ברחוב דגניה, המכונה בפי התושבים "רחוב הסרטן" בשל התחלואה הגבוהה באזור שנקשרה בעבר לזיהום התעשייתי במפרץ חיפה. המיכלים הללו אינם פעילים היום, והחל מינואר תפעל תש"א לפינויים.
תחילה יפונו המיכלים 44, 45 ו-125. בשלב הבא, בתוך 12 חודשים מיום החתימה, ייהרסו מיכלים מספר 43, 126, 127 ו-128. בהמשך, ייהרסו בתוך 30 חודשים מיכלים מספר 139 ו-140.
לאחר מכן, באופן מדורג וככל שמשרד האנרגיה ימצא פתרון אחר, יחל פינוי מדורג של נמל הדלק הישן וחוות ה-20 דונם (שטח האחסון העיקרי של תש"א). ההליך יושלם כשנתיים לאחר הקמת נמל התזקיקים החדש בחיפה, הליך בניה שעתיד להסתיים בעוד כשלוש שנים לפחות.
חוות המיכלים מאחסנת נפט עבור בזן, וזו האחרונה דיווחה הבוקר כי ההסכם בין הצדדים הוא פשרה במסגרת גישור משפטי, ומאפשר למעשה את המשך השימוש הרציף במיכלים ובמבנים הנדרשים, כך שאספקת כלל השירותים שהעניקה תש"א לבזן תימשך כסדרה. "לא צפויה השפעה מהותית על החברה, אם בכלל, כתוצאה מההחלטה", סיכמו בבזן. הפסקת הפעילות של חוות המיכלים כל עוד בית הזיקוק בחיפה פעיל אינה אפשרית, שכן זהו פתרון אחסון הנפט היחיד באזור.
ההסכם נחתם לאחר שבאפריל השנה הודיע ראש העיר חיפה, יונה יהב, לתש"א על ביטול רישיון העסק של חוות מיכלי הנפט. להודעת ראש העיר קדם הליך שימוע שנערך להנהלת החברה בגין הקמת עשרות מבנים ומיכלים ללא היתר בנייה כדין, המשמשים בחלקם לצורך אחסון חומרים מסוכנים, בצמידות למבני מגורים, מתחמי עסקים ומקומות בילוי הומי אדם.
חודשיים לאחר מכן, קיבל בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה את בקשת העירייה להפסקת הפעילות והשימוש האסורים ב-53 מבנים של החברה אשר הוקמו ללא היתר.
כעת, לאחר הליך גישור בין הצדדים, תוכל תש"א להמשיך בפעילות כאמור, עד למציאת מיקום חלופי למיכלים - הליך שיכול לקחת זמן רב, ובכך לדחות את יישום ההסכם מול עיריית חיפה במשך שנים.
תש"א מאחסנת בחוות המיכלים חומרים מסוכנים כמו נפט גולמי. החווה ממוקמת בסמיכות למבני מגורים, מוסדות חינוך ומתחמי עסקים. לאורך שנים ארוכות מתלוננים תושבי האזור על מפגעים שונים הנוגעים לחוות המיכלים, ומפצירים ברשויות לפנותה מהאזור המיושב.
מתש״א נמסר בתגובה: "עיריית חיפה והחברה הממשלתית תשתיות אנרגיה הגיעו להסכמה על פינויים של מיכלי אחסון הצמודים למבני המגורים ומוסדות החינוך בקרית חיים. כל זאת בכפוף למציאת אתר חלופי לאחסון בטוח של הדלק המיובא. יודגש כי מתקני האחסון של חברת תשתיות אנרגיה בנויים על פי התקנים הבינלאומיים הנהוגים בתעשיית הנפט ומופעלים בהתאם להנחיות הרגולציה המחמירות ביותר בכל הקשור לבטיחות וכיבוי אש, איכות סביבה, תפעול, ובנייה".
יהב מסר: "אני שמח וגאה לבשר לציבור החיפאי ולתושבי קריית חיים כי לאחר שנים רבות של ניסיונות לפנות את מיכלי תש"א, הצלחנו להביא הסכם היסטורי שבו תוך כ-30 חודשים יפונו המיכלים הצמודים למבני המגורים ובתי הספר בקריית חיים, כאשר תחילת ביצוע הפינוי וההריסה תהיה כבר בינואר הקרוב".