הקלות הקורונה בבחינות הבגרות הובילו לעליה גדולה בזכאות
הקלות הקורונה בבחינות הבגרות הובילו לעליה גדולה בזכאות
מספר בחינות הבגרות בשנת הקורונה הראשונה צומצם לשלוש עד חמש - וכעת מתברר שהדבר הוביל לעליה גדולה בזכאות, מ-70% ליותר מ-73%; למרות הדיווחים על עליה גדולה גם בנשירה, משרד החינוך טוען שזו דווקא הצטמצמה בחצי
ההקלות הגדולות בבחינות הבגרות בתקופת הקורונה סייעו לתלמידים לעבור את הבחינות: שיעור התלמידים הזכאים לבחינות בגרות עלה דרמטית מ-69.7% בשנת הלימודים תשע"ט (2018/19), לפני הקורונה, ל-73.4% בשנת הלימודים תש"ף (2019/20) - שחציה התנהל במהלך המשבר. מספר בחינות הבגרות צומצם בסוף שנת הלימודים 2019/20 לשלוש עד חמש בחינות בלבד, וגם חומר הלימודים צומצם. לאורך המשבר הובע חשש שהמוסדות להשכלה גבוהה ייחסו לתעודות הבגרות של שנה זו כתעודות סוג ב', ונראה שכעת החשש הזה מתגבר. הדברים הללו עולים מהתמונה החינוכית לשנת תש"ף (2019/20) שמפרסם היום (ב') משרד החינוך באיחור גדול.
שיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת עלה מ-8.8% בתעש"ט ל-10.8% בתש"ף; שיעור הזכאים לתעודת בגרות הכוללת 5 יחידות לימוד באנגלית גדל מ-39.1% ל-41.5%. דווקא שיעור הזכאים לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה ממשיך לדרוך במקום זו השנה השלישית, ועלה מ-15.5% ל-15.6% בלבד.
קשה להאמין, אבל משרד החינוך טוען כי הנשירה בבתי הספר התיכוניים ירדה בחצי בשנת הקורונה הראשונה - זאת למול הדיווחים מהשטח, לפיהם מספר הנושרים עלה בצורה ניכרת. כך, על פי התמונה החינוכית, שיעור הנושרים ירד מאחוז בתשע"ט ל-0.6% בתש"ף.
התמונה החינוכית כוללת נתונים מדאיגים ביותר לגבי מוכנות המערכת להקנות את מיומנויות המאה ה-21: רק 58% מהתלמידים אמרו שהמורים מטילים משימות של עבודה משותפת, רק 57% אמרו שהמורים מעודדים למידה פעילה ורק 46% דיווחו שתלמידים עובדים על משימות באופן עצמאי.
לגבי מעורבות באלימות, 3% מהתלמידים דיווחו שנסחטו באיומים, 3% שהוטל עליהם חרם, 10% שהופצו עליהם שמועות ו-4% שהוכו באמצעות חפץ.