סגור
נמל התעופה בן גוריון נתב"ג הגבלות אומיקרון קורונה
ממתינים לטיסה בנתב"ג (צילום: AFP)

בישראל מחכים להסלמה, וחברות התעופה הבינלאומיות שומרות על מרחק בטוח

חברות התעופה משהות בזו אחר זו את פעילותן בישראל, זאת מחשש לתגובת איראן ושלוחיה על חיסולי הבכירים; "מדובר למעשה בחברות ניהול סיכונים וככאלה התנהלותן הגיונית שכן אנחנו במצב חירום", אומר מומחה בתחום; וכך, לנוסע הישראלי אין ברירה אלא לשים את מבטחו בחברות המקומיות

בזו אחר זו חברות תעופה בינלאומיות השהו בימים האחרונים את פעילותן בישראל, ברקע כוננות השיא לקראת תגובת איראן וארגוני הפרוקסי שלה על חיסול בכירי חמאס וחיזבאללה בטהרן ובביירות. לוח הטיסות בנתב"ג הפך לכאוטי במיוחד, ולא בפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה. התפתחות הלחימה, אופי המתקפה והיקפה עלולים לסבך עוד יותר את לוח הטיסות.
בתוך כך, הערב (ו') ברקע גל ביטולי הטיסות לישראל מצד חברות תעופה בינלאומיות, אתר האינטרנט של רשות שדות התעופה (רש"ת) קרס וגישת הגולשים אליו לא מהתאפשרה. ברשות שדות התעופה אמרו כי מדובר בתקלה שמטופלת והעריכו כי נגרמה בשל עומס כניסות. ברש"ת דחו ידיעות כוזבות ולפיהן נמל התעופה בן גוריון הושבת. שם הבהירו כי נמל התעופה פועל כרגיל. בהמשך הערב הוא חזר לפעול.

תקועים בחו"ל

רבבות ישראליים שהיו בדרכם לארץ נתקעו בשדות תעופה באירופה ובארה"ב בלי טיסות. אחרים התבשרו זמן קצר טרם טיסותיהם המתוכננות מנתב"ג על ביטולן ונאלצו להעביר את סוף השבוע המתוח הזה בארץ, בהמתנה דרוכה למימוש האיומים מצד איראן וארגוני הטרור שעליהם היא פורסת את חסותה. אחד התרחישים מדבר על מתקפת טילים שתופנה לעבר ישראל סימולטנית מלבנון, איראן, עיראק, סוריה ותימן, וזאת בניסיון להקשות על מערך ההגנה האווירית שלה.
מאז אוקטובר רוב חברות התעופה הזרות וחברות הלואוקוסט שומרות על מרחק בטוח מישראל, ששקועה בלחימה רב זירתית מתמשכת שסיומה לא נראה באופק. מתוך כ-120 חברות שפעלו בה ערב המלחמה רק כ-50 המשיכו לפעול בנתב"ג במהלך החודשים האחרונים, רבות מהן במתכונת מצומצמת. האיומים מצד איראן וארגוני הפרוקסי שלה על ישראל החמירו את המצב עוד יותר כשהענקיות האמריקאיות יונייטד איירליינס ודלתא איירליינס הודיעו על ביטול טיסותיהן המתוכננות לתל אביב.
הענקית הגרמנית לופטהנזה היתה מהראשונות שדיללו פעילות בנתב"ג, תחילה תוך ביטול טיסות הלילה שלה ממינכן ומפרנקפורט, ובהמשך היא ביטלה כל טיסותיה המתוכננות לארץ עד השבוע הבא. בין החברות שביטלו טיסות גם פליי דובאי; לוט פוליש אירליינס הפולנית; ITA איירווייז; אייר בלטיק הלטבית; אוסטריאן איירליינס האוסטרית שמשתייכת לקבוצת לופטהנזה; סוויס אייר; אליטליה ויורווינגס.
עוד לפני איומי איראן בהסלמת הלחימה, שורה ארוכה של חברות הפסיקו לפעול בנתב"ג ובהן ענקית הלואו-קוסט הבריטית איזיג'ט, רויאל ג'ורדניאן הירדנית, אמריקן אירליינס, אמירטייס מאיחוד האמירויות, טורקיש ופגאסוס הטורקיות, KLM ההולנדית, קאתאי פסיפיק מהונג-קונג, אייר קנדה ועוד.

ניהול סיכונים

"חברות תעופה הן חברות ניהול סיכונים וככאלה התנהלותן הגיונית שכן אנחנו במצב חירום והן מגיבות למצב שבו הסיכון עולה משמעותית", אומר יוסי פישר, מומחה לתעופה ותיירות. "הן עושות ניהול סיכונים במשך כל שעות היממה על בסיס של דקות. הן מעסיקות אנליסטים שחלקם יוצאי ארגוני ביון שמנתחים אירועים חריגים במדינות שבהן הן פועלות, ממתיחויות ביטחוניות ואירועי לחימה, מהומות, אירועי מזג אוויר חריגים ועוד. זאת הסיבה שהחברות הגדולות, שיש להן יכולת גבוהה יותר לנהל סיכונים הן הראשונות להגיב למצבים חריגים ואחריהן מגיבות החברות הקטנות יותר".
חברות התעופה הבינלאומית נזהרות מטיסות ליעדים הפכפכים כמו ישראל בשל אילוצי ביטוח למטוסיהן, התנגדות של צוותיהן ללון במדינה שבה בכל רגע כטב"ם חות'י יכול להתפוצץ בלב עיר גדולה, או מטחי טילים מכל כיוון שעלולים לשלוח אותם לממ"ד או למקלט. אלה, מתווספים לכך שענף התעופה העולמי מתמודד עם מחסור חריף במטוסים. בהיעדר יתירות כזאת, חברות התעופה שואפות להפנות את מטוסיהן לקווים יציבים יותר על פני קיום קווים ליעדים שנחשבים עתירי סיכון.
דוגמה לכך התקבלה באמצע השבוע, כשלופטהנזה הגרמנית הפסיקה כאמור למשך יומיים את טיסות הלילה שלה ממינכן לישראל מ"סיבות תפעוליות". טיסותיה לארץ ביצעו עצירת ביניים בלרנקה שבקפריסין כדי להחליף צוותים, כך שצוות אחד נשאר ללון באי הסמוך בעוד שצוות אחר ימשיך ל"קוויקי" בנתב"ג, יקלוט את הנוסעים וכעבור כשעה וחצי ימריא בחזרה למינכן. אלא שטיסה כזאת הסתיימה בלילה שבין רביעי לחמישי בלרנקה, שם הנוסעים לנתב"ג הורדו מהמטוס מבלי שהיא המשיכה לישראל. באותו זמן, טיסה של אוסטריאן איירליינס המשתייכת לקבוצת לופטהנזה לנתב"ג שבה על עקבותיה לווינה בנימוק של "שיקולי ביטחון", וזאת לתדהמת הנוסעים.
מיום רביעי בבוקר המרחב האווירי בקו של חדרה וצפונה סגור בשל החשש למטחי טילים מכיוון לבנון. ברשות שדות התעופה הסבירו כי אין בצעד זה כדי לשבש את הפעילות הסדירה של טיסות בינלאומיות שכן סגירת המרחב האווירי בצפון משפיעה בעיקר על תנועת כלי טיס קטנים ועל תעופה ספורטיבית. שני המסדרונות האוויריים לישראל מכיוון מערב עוברים מעל נתניה וחולון, וממילא נתב"ג פועל באופן סדיר. שם הבהירו כי חברות התעופה שמפסיקות את טיסותיהן לארץ עושות זאת משיקוליהן ומבלי שחלה מגבלה כלשהי מצד הרשויות בארץ.
בדומה למשברים דומים במהלך עשרת החודשים האחרונים, לנוסע הישראלי אין אלא לשים את מבטחו בחברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע שהודיעו על המשך פעילות סדירה. עם זאת, מספר המטוסים המוגבל שעומד לרשותן מקשה עליהן לספק מענה לזינוק בביקושים לטיסות. זאת כשמחירי הטיסות מאמירים בנסיבות כאלה לסכומים שמאתגרים את הלקוחות, לאחר שכבר נהנו מטיסות זולות בתקופות שבהן חברות התעופה קיימו תחרות בשוק המקומי, תוך הורדת מחירים. ברקע הביקושים הגבוהים, אל על הודיעה כי תפעיל היום (ו') שתי טיסות בקו אתונה תל אביב וממנה.
בחודשים האחרונים, וברקע הפסקת הפעילות של חברות בינלאומיות בארץ, חלקן של החברות הישראליות בטרמינל 3 בנתב"ג עומד על למעלה מ-70%. במקביל רשות התחרות בודקת אם אל על ניצלה את המצב, העלתה מחירים בחדות ובכך הפרה את דיני התחרות. מתחילת המלחמה חלקה של אל על בשוק התעופה הישראלי זינק ליותר מ- 60% ושיעורי התפוסה בטיסותיה עמד על כ-93%. ברבעון הראשון של השנה הכנסות החברה, שבשליטת משפחת רוזנברג זינקו ב-48% לעומת הרבעון המקביל ב-2023 והסתכמו בכ- 740 מיליון דולר.
חודש אוגוסט נחשב לאחד העמוסים בנתב"ג. עם זאת, על פי הערכות תנועת הנוסעים בו בשבועות הקרובים תעמוד על כ- 1.8 מיליון איש, כמיליון איש פחות מחודש אוגוסט שעבר ובאופן שמייצג ירידה של כ-30% בתנועת הנוסעים בשדה. היום צפויה תנועת של כ-52 אלף נוסעים בנתב"ג בכ-310 טיסות בינלאומיות ומחר צפויה תנועה של כ-27 אלף נוסעים בכ-175 טיסות.