"7 באוקטובר הכניס אותנו לעידן חדש של תרבות ארגונית"
"7 באוקטובר הכניס אותנו לעידן חדש של תרבות ארגונית"
בעת שחברות מיהרו להוציא עובדים לחל"ת מפרוץ אירועי ה-7 באוקטובר, ארגוני ענק אחרים בחרו דווקא לחזקם. בנק הפועלים הוא דוגמא לכך ודאג שעובדיו יחולצו פיזית משטחי משבר, החברה המרכזית לייצור משקאות קלים היא דוגמא נוספת - זו העניקה בונוס למעל 5,000 עובדיה
חודש וחצי אחרי שבת השחורה האורות במשרדי אגף משאבי האנוש של החברה המרכזית לייצור משקאות קלים לא כבים לפני תשע בערב, וגם אז נמשכות השיחות מהדרך לתוך הלילה.
לעוד כתבות בערוץ TRUST
"אנחנו עובדים בנוהל חירום, על כל המשתמע מכך", מספרת שרון רטני-ברעם, מנהלת אגף משאבי האנוש של החברה, המועסקת מעל 30 שנה. "זה אומר שלפני הכל, הכי חשובה מהירות התגובה. בכל הקשור לאגף שלי, הוסרה כל הבירוקרטיה, וכל דרישה שהאגף מעלה, מיד מתקבלת. יש מחויבות מוחלטת של ההנהלה לעובדים ואני חושבת שהעובדים לעולם לא ישכחו את זה", אומרת רטני, ומתכוונת למענק הבעלים המיוחד בגובה 4,000 שקל לכל עובד שנחשף לראשונה בכלכליסט, עליו התבשרו בימים האחרונים מעל 5,000 עובדיה. בחישוב פשוט, מעל 20 מיליון שקל.
"ביום שהודיעו על המענק המיוחד של הבעלים והיו"ר דודי ורטהיים, אני לא יכולה לתאר את השמחה והגאווה שרצו בקבוצות הפנימיות. אני אישית קיבלתי מאות הודעות. זה המחיש לעובדי הארגון שלמרות שבחוץ זו תקופה מפחידה, ואפילו קוראים על חברות שמצמצמות, אצלנו בארגון יש להם בית, עתיד, הערכה, ומעל הכל מרחב בטוח".
לדברי דנית כהן-ניצן, מנהלת אגף משאבי האנוש של בנק הפועלים, המעסיק כ-8,000 עובדים, הירתמות ההנהלה היתה מעבר לכל דימיון, וכך גם תגובת העובדים. "תמיד היינו ארגון שמאוד דואג לעובדיו, אבל החודש עברנו אבולוציית משאבי אנוש שארגון עובר בדר"כ בעשור, אם לא שניים. כבר ב-7 באוקטובר ביטחון הבנק חילץ עובדים שהיו תקועים ופנו אלינו. נכנסנו לאירוע מידית ומאז לא חזרנו לשגרה".
"הכל השתנה. אם בעבר היינו ארגון שמורגל לסייע לאוכלוסיות מסוימות, הרי שעתה נוספו עוד מספר רב של אוכלוסיות חדשות הזקוקות לליווי שלא היינו מורגלים בטיפול בהן, ושרמת הטיפול בהן דחופה: עובדים רבים שנפגעו פיזית ונפשית, עובדים שבני משפחתם גויסו, עובדים שיקיריהם נחטפו, בני זוג של עובדים שגויסו. דאגנו להגיע לכל אחד ואחת, ושכל מי ששייך לארגון יידע שיש לו בסיס גדול ויציב מאחוריו. כל המשבר הזה אנו שמים דגש על האמפתיה. מעבר למהלכים היזומים הרבים שעשינו, החל במוקד סיוע 24/7 דרך ביקורי בית ושיחות יומיות עם עובדים ומשפחותיהם במידת הצורך, זה הגיע לרמה שמנכ"ל הבנק דב קוטלר אוכל ארוחות שישי עם עובדים שנעקרו מבתיהם. ראיתי בחודש וחצי האחרונים רוח התנדבות ועשיה של עובדי הבנק וההנהלה מעבר לכל דמיון, ואני יודעת להגיד שזה כבר יהיה חלק מהארגון לעד. זה חלק מהסיפור שלו עכשיו, איך עמדנו מאחורי העובדים ונתנו להם גב מתי שהכי צריך".
גם לדברי רטני-ברעם, האמפתיה והנגיעה האישית היו הניבו השפעה אדירה, כמו גם הזמינות, השקיפות והמעורבות: "כבר מההתחלה הצפנו את הפורטל הארגוני בהודעות משמחות לעובדים על יוזמות עבורם. בשלב כלשהו, רציתי לוודא שאנחנו לא מציפים ביותר מדי הודעות, אז התעניינתי, והתבשרתי שהם רוצים כמה שיותר, מהכל. ראיתי התגייסות אנושית מעבר לכל דמיון של אנשים לחבריהם לעבודה, לחבריהם שגויסו ולכל עם ישראל. יש לנו שלושה מפעלים שפועלים בשיא כושר הייצור תחת אש מתמדת עם מחסור קשה בכוח אדם שגויס, ומאות עובדים מגויסים ועוד רבים שבני משפחתם גויסו ולוחמים בקרב".
רטני-ברעם גם ממחישה מה זה עבורה אולטרה-אמפתיה. "בין העובדים שפינינו ושיכנו בבתי מלון, היו 28 משפחות מקריית שמונה, שעובדות במפעל נביעות. אמרנו לעצמנו, אלה אנשים שמכירים מהעבודה, שאוהבים אחד את רעהו, ונעקרו מבתיהם. כחברה שכל הזמן מדברת על הענקת "מרחב בטוח" לעובדים, חייבים שיהיה להם "בית". אז שכרנו עבורם את כל חוות ורד הגליל, ושם בינתיים הם חיים בקומונה, ומרגישים ביתיות. מאוד חשוב לנו להעניק לאנשים תחושת בית. זה מה שהכי חסר להם בעת הזו".
כהן-ניצן מסכמת ואומרת: "בבוקר 7 באוקטובר, עוד חשבנו שהאירוע הזה יוליד "כמה שינויים בנוהל לשעת חירום (התו"ל – "תורת הלחימה"), אבל מה שעברנו ולמדנו בחודש, מחליף את הכללים הישנים – והכניס אותנו לעידן חדש לגמרי של תרבות ארגונית, שכבר לא יחזור אחורה לעולם".
* ערוץ TRUST של כלכליסט בשיתוף שופרסל נולד מתוך רצון להוביל חברות לקחת אחריות בתחום האימפקט ולייצר שינוי דרך פרויקטים בעולמות ה-ESG.